Hlavní obsah

Chcete být zdraví? Jděte k šípku!

Foto: Miriam Doerr Martin Frommherz, Shutterstock.com

Kolem polních cest, na mezích i v zahradách, se to už pěkně červená, což je jasný signál, že nastal čas sklizně šípků. Proč byste měli také vyrazit a natrhat si na zimu pěknou zásobu?

Článek

Jestli šípek něčím vyniká, pak je to obsahem vitaminu C, kterého má desetkrát víc než citrony! Nejvíc ho obsahují zralé plody. Pokud přezrají, je ho již méně. Ale céčko není jediným přínosem šípku. Najdete v něm i vitamin B a K, hořčík, vápník, lutein, kyselinu pantotenovou a listovou a další zdravé látky.

S čím pomůže šípek?

Je skvělý při nachlazení, rýmě a viróze. Užívat by ho měli všichni, kdo trpí bolestmi či otoky kloubů.

Podpoří imunitu, odstraní škodliviny z těla a chrání buňky proti volným radikálům a škodlivinám – což v důsledku znamená, že je i prevencí rakoviny, a zpomaluje stárnutí.

„Obsažený vitamin K hraje zase významnou úlohu při budování kostní hmoty a pomáhá předcházet poškození neuronů v mozku,“ dodává Lucie Šefrna z Bylinkofestu.

Šípky také pomohou zbavit se zadržované vody v těle, pročišťují ledviny, játra a močovod. Obsažené minerály mají velmi příznivý vliv na pevnost nehtů a vlasů. Kombinace vlákniny a vitaminu C zas předurčuje šípek jako pomocníka při hubnutí.

Pokud byste nahlédli do rad našich babiček, šípkový čaj doporučovaly na problémy s trávením, hlavně s plynatostí. Vývar z šípků či samotné plody se používaly také při bolestech, silném menstruačním krvácením či při hemoroidech. „Šípky pomohou i při parodontóze a onemocnění dásní. A to díky kombinaci vápníku, rutinu a vitaminu C. Ale musíme připomenout i to, co se ve starých herbářích také zmiňuje – a to je schopnost šípku zvyšovat potenci a libido,“ uvádí Monika Poledníková, šéfredaktorka Bylinkového magazínu.

Foto: Marina Shanti, Shutterstock.com

Jestli chcete zachovat v šípku co nejvíc vitaminu C, zalijte ho vodou do 50 °C

Jak a kde šípek sbírat?

Ideální dobou pro sběr šípků je říjen. Měli byste si na to vybrat den, kdy neprší, protože plody by měly být suché. „Vyhněte se šípkům, které rostou kolem frekventovaných silnic. Lepší je jít někam do přírody – jen pozor na keře v těsné blízkosti polí, která se ošetřují postřiky! V každém případě pak šípky sbírejte do košíku nebo papírové tašky, aby se nezapařily, protože by mohly začít plesnivět,“ radí Monika Poledníková.

Jak šípky skladovat?

Čerstvé šípky můžete uchovávat maximálně dva týdny. Měli byste je rozprostřít v temnu a teplotě mezi 1 – 5 °C. Pokud je chcete uchovat na celou zimu, musíte je nasušit, zamrazit nebo zpracovat.

Jestli je máte v plánu sušit, mělo by to být při teplotě ideálně kolem 50 °C, a rozhodně to není rychlý proces. Vyplatí se použít na to sušičku a počítejte s tím, že aby byly opravdu suché, budete ji mít zapnutou v kuse možná i několik dní. Nasušené šípky uchovávejte zavřené ideálně ve vzduchotěsných nádobách bez přístupu světla, kde vydrží klidně i do další sezony.

Foto: Viktor Kochetkov, Shutterstock.com

Dobře usušené šípky vám při správném skladování vydrží až rok

Jak šípek zpracovat

Šípek zpracovávejte šetrně, abyste uchovali co nejvíc vitaminu C. Proto byste neměli používat kovové náčiní – a už vůbec ne hliníkové.

Pokud chystáte šípkový čaj, měli byste na litr vody použít asi 20 g plodů. Můžete použít celé čerstvé i sušené plody, které namočíte na 24 hodin do vlažné vody, a následně ohřejete na teplou maximálně 50 °C. Scedíte přes plátno nebo plastový cedník a pijete.

Jestliže chcete použít sušené plody, můžete je rozdrtit válečkem, a pak přelít vodou ohřátou do 50 °C. V případě drcených plodů dbejte na odstranění chloupků, které jsou uvnitř, ty mohou vyvolat podráždění sliznice. Z šípků můžete udělat i marmeládu, sirup nebo víno.

ynezorPumanzeSaNyknalC