Hlavní obsah

Neprošvihněte podzimní kolo zavařování! Co všechno vyrobíte z dýně, šípků, řepy či zelí?

Foto: FabrikaSimf, Shutterstock.com

Kompoty, marmelády, čatní a další pochutiny si většina lidí spojuje s letním ovocem, maximálně s okurkami. Byla by ale škoda se této bohulibé činnosti vzdát na podzim, kdy dozrává taková spousta lahodných surovin!

Článek

Dýně, šípky, řepa, zelí, ale třeba i mrkev, papriky nebo cukety – to je jen část plodů podzimu, které se rozhodně vyplatí zakonzervovat na zimu. Ostatně, z kraje podzimu jsou stále k dispozici i zelená rajčata!

Dýně

Dýně obsahuje na 90 % vody, díky vysokému podílu vlákniny a minimu sacharidů je vhodná na redukční dietu. Je bohatá i na hořčík, selen, draslík a sodík, najdete v ní i vitamin A a karoteny a lutein. Dýně je mimořádně vhodná nejen pro tepelnou úpravu naslano i nasladko, ale i pro zavařování. Možná si ze školních jídelen ještě pamatujete dýňový kompot, oblíbenými i ve vaší rodině by se však měli stát i dýňové džemy, čatní nebo kompoty pikantní, dýni jde zavařit také ve vlastní šťávě.

Dýňový džem s kokosem

Na 3 sklenice po 250 ml potřebujete: 750 g očištěné dýně (máslové nebo hokaido), 2 tyčinky skořice, 10 hřebíčků, 2 hrnky cukru krupice, 1 hrnek strouhaného kokosu a 2 lžíce citronové šťávy

Postup: Dýni nakrájejte na kostky a spolu s ostatními ingrediencemi kromě kokosu dejte do hrnce. Zahřívejte, ať dýně začne pouštět šťávu a cukr se rozpouštět. Pak plamen stáhněte na minimum a nechte asi 40 minut podusit, dokud se dýně skoro nerozvaří. Rozšťouchejte na kaši, vmíchejte kokos a citronovou šťávu a ještě asi 10 minut provařte. Dejte do skleniček, zavřete a nechte vychladnout dnem vzhůru.

Foto: Agnes Kantaruk, Shutterstock.com

Přichází čas dýní, pochutnejte si na nich i vy

Šípky

Šípky jsou jedním z nejlepších zdrojů vitaminu C, který je v podzimním počasí tak důležitý pro posílení imunity. Obsahují ho až 20x více než pomeranče! Jsou plné i vitaminu A a E, který je velmi důležitým antioxidantem. Jsou skvělé i na trávení. Kompoty, marmelády, sirupy, ale i kečup nebo víno – to je stále neúplný výčet toho, jak můžete naložit s červenými šípky. Důležitá je doba sklizně. Plody musí být krásně červené, ale ještě ne měkké. Ideální je, když trochu projdou mrazem, aby se v nich vytvořilo více cukru, ne všechny podnebné podmínky ale tuto skutečnost dovolí před přezráním. Šípky sbíráme vždy jen za sucha!

Šípková marmeláda

Na 3–4 sklenice po 300 ml potřebujete: 600 g šípků zbavených stopek a okvětí, 300 g krupicového cukru a šťávu z ½ citronu

Postup: Šípky uvařte doměkka, hladina vody by měla být jen lehce nad šípky. I s touto vodou je „protáhněte“ odšťavňovačem. Vzniklou hmotu svařte asi 10 minut s cukrem. Vmíchejte citronovou šťávu, naplňte skleničky a ty nechte vychladnout víčkem dolů.

Foto: kaprik, Shutterstock.com

Šípky jsou doslova nabité vitaminem C. Kromě džemu skvěle chutnají i v čaji

Zelená rajčata

Na konci září a začátku října jsou keříky rajčat leckdy ještě obsypané zelenými rajčaty. Ta nejsou příliš vhodná k přímé konzumaci, máte ale dvě možnosti, co s nimi udělat. Buď je necháte postupně za oknem dozrát, nebo je naložíte či z nich uděláte čatní. Někdo by mohl mít obavy z jedovatého solaninu, který nezralá rajčata obsahují, na otravu byste jich ale museli sníst opravdu velké množství a při tepelném zpracování se navíc solanin zničí. Jejich konzumaci by se měly vyhýbat hlavně děti, vám však normální porce čatní k masu nemůže ublížit.

Čatní ze zelených rajčat

Na 5 sklenic po 450 ml potřebujete: 1 kg cibule, 6 stroužků česneku, olivový olej, 1 lžičku tzv. mixed spice (směs mleté skořice, muškátového oříšku, nového koření, zázvoru, hřebíčku, trošky semínek koriandru a špetky anýzu), 1 lžičku hořčičného semínka, 1 lžičku vloček chilli, 2 bobkové listy, 500 g jablek, 2 kg zelených rajčat, 850 ml jablečného octu, 500 g třtinového cukru, 200 g datlí, 200 g rozinek a sůl

Postup: Cibuli nakrájejte nahrubo, česnek utřete. V hrnci rozehřejte olej a osmahněte na něm cibuli doměkka. Přidejte česnek, všechno koření a bobkový list a nechte rozvonět. Jablka nakrájejte na kostičky, rajčata na kousky a přidejte do hrnce. Zalijte polovinou octa a asi 15 minut lehce provařte doměkka. Přidejte zbytek octa, cukr, jemně nakrájené datle, rozinky a sůl. Vařte, dokud se cukr nerozpustí. Plamen stáhněte na minimum a nechte asi 1,5 hodiny za občasného promíchání probublávat. Hotové čatní má konzistenci podobnou marmeládě. Doba vaření je proměnlivá, záleží, kolik vody pustí jablka a rajčata. Naplňte do skleniček, zavřete a nechte vychladnout otočené víčkem dolů.

Foto: Yulia-Bogdanova, Shutterstock.com

Čatní upotřebíte nejen k masu

Zelí

Září je i sezonou pozdnějších odrůd zelí. To můžete nechat zkysat nebo si ho zavařit, třeba jako salát s další sezonní zeleninou. Anebo si udělejte prostě obyčejné sterilované zelí, toho nebude v zimě ke kachním nebo husím pečínkám nikdy dost! Je skvělé na trávicí soustavu, čerstvé i na krvetvorbu a detoxikaci. Na podzim oceníte i to, že šťáva z čerstvého zelí ulehčuje vykašlávání.

Sterilované zelí

Na 2–3 sklenice po 720 ml potřebujete: 1 hlávku bílého nebo červeného zelí, kmín, podle chuti cibuli nebo jablko a sůl

Na nálev si připravte: 700 ml vody, 25 g soli, 60 g cukru a 250 ml klasického octu

Postup: Z hlávky sejměte vnější poškozené listy a nakrájejte na kusy. Vyřízněte košťály a čisté zelné listy nakrouhejte na proužky, nejlepší je pořídit si přímo k tomu určené kruhadlo. Dejte do hrnce, zalijte horkou vodou, aby všechno bylo ponořené, a na 1 litr vody přidejte 20 g soli. Vařte 1 minutu, zelí stačí takto spařit. Sceďte, přidejte kmín, na kolečka nebo kostičky nakrájenou cibuli, případně i na jemné plátky nakrájené jablko. Napěchujte do sklenic a zalijte nálevem. Ten připravíte svařením všech uvedených surovin. Hrdla sklenic otřete dosucha a dobře uzavřete suchými víčky. Velký hrnec vyložte utěrkou, narovnejte do něj sklenice a zalijte do výše zelí ve sklenicích horkou vodou. Při 90 °C (lehce probublávající voda) sterilujte 45 minut.

Foto: iuliia_n, Shutterstock.com

Také máte rádi sterilované zelí?

Červená řepa

Mezi typicky podzimní zeleninou patří i červená řepa. Obsahuje vysoké množství železa, vitaminů, minerálů i stopových prvků. Má významné protirakovinné účinky, čistí játra a díky lithiu zlepšuje náladu. Její zavařování u nás má velkou tradici, dá se udělat jako kyselý salát, který si určitě pamatujete z jídelny, i naložit s křenem, udělat z ní čatní, skvělá je i naložená s badyánem a hřebíčkem nebo jako marmeláda k pečeným masům a sýrům.

Nakládaná pečená řepa

Na 4 sklenice po 450 ml potřebujete: 1 kg řepy, rostlinný olej, 4 lžíce soli

Na nálev si připravte: 1 lžičku celého černého pepře, 1 lžičku plodu koriandru, 1 lžičku hořčičného semínka, 10 hřebíčků, ½ lžičky muškátového květu, špetku chilli vloček, 2 bobkové listy, 700 ml bílého vinného octa a 100 g třtinového cukru

Postup: Řepu (ideálně menší bulvy) omyjte, potřete trochou oleje a každou zvlášť zabalte do alobalu. Vložte do trouby vyhřáté na 200 °C a pečte asi 1 hodinu doměkka. Nechte vychladnout. Pak ji oloupejte a nakrájejte na kousky. Všechno koření kromě chilli a bobkového listu nasucho opražte na pánvi, dokud se nerozvoní. Nakonec přidejte i chilli a bobkový list. Zalijte octem, přidejte cukr a zahřívejte, dokud se nerozpustí. Asi 10 minut svařte. Řepu rozdělte do čistých skleniček, přidejte po 1 lžíci soli, zalijte nálevem a hrdlo osušte. Zavřete suchými víčky a nechte vychladnout otočené víčkem dolů.

Foto: sarsmis, Shutterstock.com

Dejte šanci červené řepě i vy

Co zavařujete na podzim vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama