Hlavní obsah

Jak začít pravidelně běhat a mít z toho radost?

Foto: lzf, Shutterstock.com

Běžců je dnes všude jako máku. Běhá se na ulicích, v parcích, po lesích, vlastně skoro všude… Běh je prostý, ale mimořádně prospěšný pohyb, kterému se vyplatí propadnout. Pokud vás zatím netáhne, poradíme, jak to můžete zlomit.

Článek

Pravidelní běžci, kterých je mezi lidmi stále více – také kvůli zavřeným tělocvičnám –, skoro nikdy neřeknou, že běhají jen pro zdraví. Pro většinu je to aktivita, která jim do života přináší mnoho radosti. Naproti tomu neběžci si ji často spojují s negativními pocity a je pro ně někdy záhadou, že může někoho těšit. Rádi byste se z druhé skupinky přesunuli do první? Následující tipy vám možná pomohou. Jak začít běhat, aby se vám to zalíbilo?

1. Běžte běhat na 5 minut

James Clear, v současnosti jeden z nejvýznamnějších autorů literatury osobního rozvoje, upozorňuje, že při budování a udržování prospěšných návyků je nejdůležitější moment rozhodnutí. Jeden moment, který může mít vliv na to, jaký bude celý váš den.

Když přemýšlíte, jestli si půjdete na hodinu zaběhat, máte před sebou těžký úkol. U běžce-začátečníka to chce hodně disciplíny, aby se k takovému kroku přiměl. Autor proto doporučuje, ať si stanovíte, že budete danou aktivitu vykonávat jen pár minut. Dokonce hovoří jen o dvou minutách. Přemluvit se, abyste vyrazili na hodinu běhat, je těžké. Ale na pět minut? To je v pohodě. Když budete svou pětiminutovku dodržovat pravidelně, třeba i každý den, pravděpodobně budete chtít časem víc. James Clear ovšem doporučuje vydržet první týdny jen na této několikaminutové hranici, abyste si návyk zažili dříve, než začne být příliš obtížný.

Foto: Alex from the Rock, Shutterstock.com

Jestli máte pocit, že byste měli začít běhat, tak to zkrátka zkuste. Skončit můžete vždycky

2. Neplánujte, ale prostě vyběhněte

Mnozí lidé, kteří s během hodlají začít, dlouhé týdny, někdy i měsíce o běhání mluví. Plánují, kam budou vybíhat, v kterou denní dobu, s jakou aplikací, za jakého počasí… Tahle aktivita je dnes velice populární a věnuje se jí takové množství i odborných článků a diskusí, až můžete získat pocit, jak moc složitá věc to je a že se na běh musíte nejdřív řádně připravit. Jenže zdání klame. Ano, až se z vás stanou zdatní běžci, kteří uběhnou desítky kilometrů týdně, pak jistě budete muset řešit mnoho drobností. Jestli ale zrovna začínáte, neřešte nic a prostě vyběhněte.

3. Mějte z běhu radost

Jestli se z vás stanou trošku zkušenější sportovci, určitě se bude hodit stanovovat si milníky, které vás budou motivovat. Jako začátečníci to ale zatím nechte u ledu. Prostě vyrazte běhat, a až nebudete moct, přejděte plynule do chůze. Neběhejte, když vám to je výsostně nepříjemné. Na takové překonávání vlastních hranic bude čas, až trochu pokročíte. Ta doba přijde, nebojte. Jste-li začátečníci, berte běh jako něco, co vám má dělat radost.

Foto: Drazen Zigic, Shutterstock.com

Začínáte? Přestaňte myslet na to, kolik jste za pár minut spálili kalorií nebo uběhli metrů! Soustřeďte se na radost z pohybu

4. Nepodceňujte dobrou obuv

Zmínili jsme, že na začátku není třeba řešit každý detail, ale jednoduše vyběhnout. Jestli ale něco doopravdy ovlivní, jak se budete při běhu cítit, tak je to počasí a volba oblečení. S počasím nic neuděláte, zato pohodlné pevné boty si pořídit můžete – žádný jiný kousek sportovního outfitu není tak důležitý. A kdo chce vzdorovat počasí, i ten se musí připravit: přečtěte si, jak běhat v zimě.

Víte, že s hubnutím vám pomůže i obyčejná chůze do schodů?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek