Hlavní obsah

6 tipů na zdravé a dietní snídaně: Je libo sladká či slaná?

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Můžete ráno zhltnout dvě koblihy, croissant či se v rychlosti zastavit pro hamburger ve fastfoodu. Anebo na to můžete jít jinak. Dát si stejně nebo i méně kalorickou snídani, která chutná fantasticky a navíc tělu dodá cenné živiny. Jestli volíte druhou možnost, máme pro vás pár tipů.

Článek

Nebudeme vám tvrdit, že kdo nesnídá, ten nezhubne. Snídaně ani žádný jiný denní pokrm není klíč ke shazování, tím je kalorický deficit. Na druhé straně, pokud vám ranní jídlo nečinní potíže a užíváte si ho, pak stojí za to, dát si práci s přípravou kvalitní výživné snídaně s ideálním poměrem živin. Jak na to? Máme pár příkladů.

Jak má vypadat zdravá snídaně

Držíte se čtyř až pěti jídel denně? Pak by snídaně měla tvořit přibližně 20 až 25 procent denního energetického příjmu. Máte-li příjem za den 2 000 kcal, hovoříme zhruba o 400 až 500 kcal. Důležité je hlídat, aby snídaně obsahovala bílkoviny, sacharidy i zdravé tuky.

Sacharidy obvykle nebývají problém. To hlavní, na co byste se měli zaměřit, je zastoupení bílkovin. Ideálně byste při snídani o 400 kcal měli přijmout aspoň 20 gramů bílkovin. V neposlední řadě je vhodné myslet na vlákninu a cenné vitaminy, proto by součástí snídaně mělo být také ovoce nebo zelenina.

Slaná snídaně

1. Frittata se zeleninou: je to taková bohatší omeleta. Rozšlehejte dvě až tři vejce, můžete přilít trochu mléka, a nalijte na pánev. Jakmile se směs trochu zatáhne, přidejte libovolnou zeleninu, například kousky papriky, rajčátek, cibulky nebo třeba brokolice. Hotovou frittatu můžete posypat parmezánem, nezapomeňte na bylinky, sůl a pepř.

2. Míchaná tofíčka: je libo vyvážená snídaně ve vegan verzi? Překvapivě chutné jídlo je alternativa míchaných vajíček. Rozmačkejte půlku tofu, na oleji osmahněte cibulku a pak tofu a přidejte libovolné koření a bylinky, skvělé je lahůdkové droždí. Tofíčka si dejte s plátkem celozrnného nebo semínkového chleba.

3. Avokádo + vejce + chleba: vejce upravte dle libosti, například jako volské oko. Avokádo nakrájejte nebo rozmačkejte a s vejcem rozložte na plátek chleba. Jako dezert přidejte kus ovoce, například meloun.

Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Avokádo a vejce tvoří dokonalé výživové kombo

Sladká snídaně

1. Kefírově noční vločky: overnight oats je ovesná kaše, která se přes noc dodělá sama. Večer dejte do misky pár lžic vloček, přisypejte libovolná semínka, oříšky či sušené ovoce a zalijte tekutinou tak, aby jen o pár milimetrů převyšovala vločky. Může to být voda či (rostlinné) mléko, a jestli chcete výživovou bombu plnou probiotik, použijte kefír.

2. Cottage nasladko: sýr cottage je vynikající potravina do diety. Má málo kalorií, je plný bílkovin a lze ho jíst naslano i nasladko. Skvěle chutná s nasekanými vlašskými nebo lískovými ořechy, skořicí, švestkami či jiným ovocem. Můžete přidat lžičku medu.

3. Banánovo-arašídové smoothie: jeden banán, lžíce arašídového másla, kelímek jogurtu a mixér. To vám stačí k vytvoření vynikající chutné snídaně, která zasytí na celé dopoledne a dodá bílkoviny, zdravé tuky i cenné živiny.

Foto: JeniFoto, Shutterstock.com

Banán a burákové máslo chutnají dohromady skvěle

Co raději nesnídat?

Někdy je lepší, když si dáte dva párky s hořčicí než nějakou pseudozdravou snídani. Typickou chybou je snídaně založená na cereáliích, kdy ovšem k mléku či jogurtu pojídáte přeslazené zapékané müsli nebo třeba různé pestrobarevné kuličky či kroužky. O moc lepší to není ani s müsli tyčinkami. Velká část kupovaných výrobků vám dodá především megadávku cukru. Proto vždy čtěte obaly!

Pozor na pečivo – umí klamat tělem

Důležitá je i volba pečiva. Když založíte snídani na dvou tmavých houskách, ovšem ve skutečnosti se jedná o pečivo z bílé mouky dobarvené karamelem nebo praženým ječmenem, není to úplně ideální. Na snídání pečiva není nic špatného, ale vybírat musíte pečlivě. Nejlepší je domácí kváskový chleba, v obchodě vždy sáhněte po výrobcích, které nesou pojmenování celozrnné. Ty totiž podle zákona musí obsahovat minimálně 80 % celozrnných mouk.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.