Hlavní obsah

Jak začít běhat v zimě a vytrvat: tipy a triky

Foto: Dusan Petkovic, Shutterstock.com

Zatímco v létě se to v parcích běžci jenom hemží, během zimních měsíců zůstává jen hrstka ostřílených jedinců. Užít si bezva běh se dá ale za každého počasí, stačí se jen dobře připravit. Navíc tento sport v zimních měsících má více přínosů, než možná tušíte.

Článek

Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení, říkávají už po léta Norové. Kdyby tento pohybově založený národ čekal s venkovními sportovními na teplotně ideální období, užili by si jich snad jen pár týdnů. Běhání v mrazivém počasí nemusí být lákavé, ale existuje několik dobrých důvodů, proč mu dát šanci.

Budujete odolnost a lépe spalujete

Kdo je v teplejších měsících zvyklý běhat pravidelně, má značnou motivaci pokračovat i v zimě. Když totiž na několik měsíců vypadnete ze cviku, návrat bude těžký a ztracená kondice vás bude mrzet. Můžete namítnout, že běhat se dá i na páse v posilovně, což je dozajista pravda. Jenže tak docházíme k druhému dobrému důvodu – zdraví. Jednak v chladu nemají na rozdíl od uzavřeného fitcentra mikroorganismy šanci. Pohybem venku navíc posilujete obranyschopnost a v zimě, kdy se tělo musí adaptovat na náročnější podmínky, to platí dvojnásob. Patříte-li mezi ty, které odrovná nachlazení, jen co je trochu ofoukne, právě tato aktivita by vám mohla prospět.

Co se spalování kalorií týká, běhání patří mezi nejlepší sporty vůbec. Když hubnete, s běháním to půjde nepochybně snáze. A co víc, v zimě je ještě o něco efektivnější. Tělu totiž dá mnohem větší práci se zahřát, čímž se také spotřebovává více energie. V zimě se také mnohem lépe dýchá, díky tomu zvládnete delší trasy a lépe si budujete kondici. Proto pokud začnete s během nyní, máte vysokou šanci, že už u něj zůstanete.

Foto: Lucky Business, Shutterstock.com

I když se to nezdá, kdo začne běhat v zimě, má vyšší šanci vydržet

Kolik pod nulou je už moc?

Nikde nejsou udány teplotní hranice, nad nebo pod které byste už neměli jít ven. Existují závody, které se běží v 40 stupních nad nulou a stejně je to i s opačným extrémem. Závisí proto na vaší osobní odolnosti. Pokud se řadíte spíše mezi méně zkušené běžce, ve velkých mrazech se radši do běhu venku nepouštějte, riziko zranění se samozřejmě zvyšuje, protože svaly se v zimě zahřívají pomaleji. Na pozoru se mějte i v případě, kdy se více vyskytuje ledovka a zrádné může být také období oblevy. Záleží také na tom, jak se aktuálně cítíte. Proto vždy předně vyhodnoťte své možnosti.

Foto: EHStockphoto, Shutterstock.com

Sledujte vždy nejen reálnou venkovní teplotu, ale i pocitovou: když fouká vítr, budete se muset obléknout o něco tepleji

Obléknutí nepodceňujte

Základním pravidlem oblékání na zimní běh jsou vrstvy. Zapomeňte na triko a jednu hodně teplou bundu. Naopak použijte klidně několik tenkých vrstev, které můžete v případě nutnosti ubírat a přidávat. Obecně se pak udává, že se máte obléknout, jako by bylo o deset stupňů více. V teple je potřeba držet hlavu a krk, proto nezapomeňte na čepice, případně čelenku a nákrčník. Opět volte spíše tenčí kousky.

Co se nohou týká, obvykle si vystačíte jen se silnějšími outdoorovými legínami. Myslete ale na chodidla a kotníky přidejte také vysoké teplé ponožky. Důležité jsou samozřejmě i pevné, kvalitní boty s hrubým vzorem podrážky. Pokud si troufnete jít běhat i za ztížených podmínek, kdy můžete narazit na zledovatělé úseky, pořiďte si speciální obuv s hřeby, případně jen nesmeky, které si můžete navléci na běžnou obuv.

Před během se zahřejte

Když už víte, proč jít sportovat i v chladu a co si v takových podmínkách vzít na sebe, stačí jen vyběhnout. Počkat! Vlastně ještě jedna věc – zahřátí. Abyste vyvarovali riziku zranění z důvodu ztuhlého svalstva, je potřeba dát si ještě doma krátkou rozcvičku na zahřátí. Stačí pár minut skoků přes švihadlo, angličáků, dřepů a podobně. Zahřejte se opravdu jen do nutného minima, neměli byste se totiž zároveň zpotit. Protáhněte se a můžete vyrazit.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek