Hlavní obsah

Kašlete na kalorie a tabulky, zkuste intuitivní dietu

Foto: Motortion Films, Shutterstock.com

Nebaví vás diety, při kterých musíte počítat kalorie, vážit si porce a pak ještě to všechno zaznamenávat do tabulek? Vykašlete se na to. Do čeho se musíte nutit, to stejně nevydržíte držet dlouhodobě.

Článek

Hubnutí by vás nemělo stresovat. Zkuste se místo diktátu okleštěného jídelníčku a návodu, kdy přesně jíst, spolehnout na vlastní hlavu a selský rozum. Naučte se vnímat tělo a poslouchat jeho potřeby. Když ho budete krmit správně a kvalitně, nebude vás trápit ani hlad, ani záchvaty mlsné.

Vše začíná v hlavě

Vsaďte na svou hlavu a intuici a sestavíte si životosprávu lepší, než by se kdy povedlo nutričnímu terapeutovi. Nikdo vás totiž nezná tak dobře jako vy. Tuto myšlenku prosazuje profesor Steven Hawks z Brigham Young University v Utahu, který s její pomocí sám shodil přes dvacet kilo. Jaká pravidla mu k tomu pomohla?

Nemáte hlad? Tak nejezte

Hlavní myšlenkou intuitivní diety je, že se máte najíst tehdy, když pociťujete hlad. Nemáte jíst proto, že na stole před vámi leží obložené talíře, jste smutní, nebo protože si zrovna dopřávají vaši kamarádi. Do jídla se nenuťte jen proto, že jste někde četli, že byste měli.

Mlsejte, jen když jste v pohodě

Jste smutní, a tak si musíte dát kousek čokolády? Ale jděte, že vám čokoláda zažene splín a zmrzlina zlepší náladu, je jen výmluva. Máte-li problémy, čelte jim jinak, ne jídlem. A hlavně si z řešení psychických potíží jídlem nevypěstujte návyk.

„Prakticky jakékoliv zdravotní problémy mají na hubnutí negativní vliv. A platí to i o psychických potížích, při stresu, životní nepohodě, při emočně silných prožitcích a v neposlední řadě při únavě,“ říká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Je důležité umět vypnout a dostat se do psychické pohody jinak než cukrem. Zkuste cvičení nebo procházku, a hlavně jděte po příčině stresu.

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Začíná to trochou zmrzliny na špatnou náladu a pak už budete jídlem řešit každý stres

Šťastní budete i bez snídaně

Dokonce nemusíte dodržovat ani doporučovaných pět až šest jídel denně. Jezte tehdy, když pocítíte, že to tělo chce, a skončete dřív, než přijde pocit sytosti. Ten se totiž dostavuje opožděně, proto když jste v pokušení si přidat, počkejte aspoň 15 minut a možná už pak nebudete mít chuť.

A taky klidně vynechte večeři nebo se nenuťte do snídaně, pokud necítíte potřebu jíst.

„Když ráno vynecháte snídani, neznamená to, že budete bez energie a hladoví, nebo že si zpomalíte metabolismus a začnou se vám zmenšovat svaly. Udělejte si ráno přesně takové, jaké vašemu tělu vyhovuje,“ souhlasí hlavní trenérka Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

Kupte si, na co máte chuť

Tohle se vám bude líbit. Další důležité pravidlo podle profesora Stevena Hawkse je, nic si nezakazovat a neodpírat. Klidně mějte doma pytlík chipsů a trochu si jich dejte, až na ně budete mít chuť. Tím, že si je přestanete odpírat, ztratí na atraktivitě, stanou se běžným pokrmem a chutě vás nebudou tolik trápit. To samé platí třeba o čokoládě.

Foto: progressman, Shutterstock.com

Milujete čokoládu? V žádném případě si ji neodpírejte a kousek si dejte, jestli jste v pohodě

Víte, že jíte?

Když už jíte, zkuste se na jídlo pořádně soustředit. Pokud jíte sami, o ničem nepřemýšlejte. Jezte pomalu, vědomě, na jídlo se dívejte a nabírejte ho po malých soustech. Nehltejte, ať si včas stihnete uvědomit, že už jste sytí. Díky tomu vás dokáže uspokojit už jen samotná konzumace, bez ohledu na to, zda jíte pořádný steak, tabulku čokolády nebo zdravý salát.

Při hubnutí je role mozku zásadní, za nadváhu dokonce může tzv. líný mozek!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama