Hlavní obsah

Po loňské pauze může chřipka udeřit silněji! Jak se bránit?

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com
20. 10. 2021

Ukazuje se, že opatření proti koronaviru zafungovala loni i na viry chřipky. Nejen, že nebyla epidemie, ale prý nebyl potvrzen jediný případ této nemoci. Nebo alespoň lidé s ní nešli k lékaři. Na co se připravit letos? Přijde chřipka?

Článek

Chřipková epidemie, která se vrací pravidelně každý rok, loni nedorazila. I když to byla dobrá zpráva, letos sílí obavy, aby neudeřila o to silněji. Proč by k tomu mohlo dojít a jak se bránit?

Co byste měli vědět o chřipce

Chřipka je virové onemocnění, které způsobují viry typu A, B nebo C tím, že napadnou dýchací cesty. Poznáte ji podle horečky i nad 39 °C, velké únavy, bolesti kloubů, svalů a hlavy. Když ji provází kašel, pak většinou suchý. Často se obejde bez rýmy a bolestí v krku. Pokud se nevyskytnou komplikace, stačí ji vyležet, odpočívat a dodávat tělu dostatek tekutin a vitaminů. Pomoci vám mohou i přípravky z lékárny, homeopatika nebo příroda.

Horší to je, pokud se dostaví komplikace – zánět plic, ale třeba i zánět srdečního svalu. Následky mohou být fatální.

Pro koho je chřipka nebezpečná?

Chřipka může být nebezpečná hlavně pro seniory a chronicky nemocné. Do rizikové skupiny tedy patří starší 65 let a diabetici, lidé s chronickým onemocněním srdce a cév, dýchacího systému, ledvin nebo jater, pacienti po odstranění sleziny a tak dále. Rizikem může být i pro těhotné, protože když onemocní v prvním trimestru, může to skončit až potratem.

Mezi ohrožené by se ale měli počítat i ti, kteří prodělali onemocnění covid-19. „U řady pacientů se po něm objevují změny na plicích a s nimi spojené výrazné snížení plicních funkcí. Projevují se únavou, dušností či vyčerpáním. Následkem může být též postižení kardiovaskulárního systému,“ říká Michal Holásek, praktický lékař z Vyškova.

Novinky kolem koronaviru. Jak vypadá situace právě teď?

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Chřipku byste měli poctivě vyležet a nepřecházet ji

I na chřipku platí hlavně očkování

I když jsou mnozí už trochu podráždění z tlaku na očkování, je i v případě chřipky způsobem, jak předejít těžkému průběhu nemoci. Očkování proti chřipce se upravuje podle toho, jaký virus převažoval při epidemii předešlého roku. Letos je to trochu problém, jelikož loni chřipková epidemie nedorazila, a tak zůstává zásadní metodou prevence.

Očkovat, či neočkovat? Přečtěte si názor odborníků. 

Důležité je i to, kdy se necháte očkovat. „Ideální doba pro očkování je před začátkem chřipkové sezony, tzn. od října do prosince. U seniorů se pak doporučuje z důvodu rychlejšího poklesu protilátek až druhá polovina října,“ říká doktor Jan Kynčl, vedoucí oddělení epidemiologie infekčních nemocí Státního zdravotního ústavu.

Kromě ohrožené skupiny by o něm měli uvažovat i ti, kteří jsou vystaveni zvýšenému riziku infekce v zaměstnání nebo ji mohou na rizikové skupiny přenést – zdravotníci, pečovatelé, pracovníci v sociálních službách, školství či státní správě. Očkování hradí rizikové skupině zdravotní pojišťovna, ostatní si ji musí zaplatit ze svého. Někdy ale přispívá třeba zaměstnavatel nebo pojišťovna alespoň část, tak se podívejte, jaké máte požnosti.

Můžete se očkovat proti chřipce i covidu? 

Koronavirus i chřipka jsou virového původu a mnohé příznaky mohou být podobné, stejně jako možnost fatálních následků. Rozhodně ale neplatí, že by očkování proti chřipce bylo prevencí koronaviru a naopak. Pokud uvažujete o obou, pak je dobrou zprávou, že vám je může lékař aplikovat v jeden den. Vakcína proti chřipce se podává v jedné dávce.

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Očkování proti chřipce si můžete naplánovat dokonce v jeden den s tím proti koronaviru

Prevence chřipky

Loňská absence chřipky jasně dokázala, že jejímu šíření zabraňují stejná opatření, jaká platí na koronavirus – nošení roušky či respirátoru hlavně v MHD a v místech, kde je hodně lidí, sociální izolace a dodržování hygieny, tedy třeba dezinfekce rukou.

Podobná jsou i doporučení ohledně posilování imunity, například dostatečný příjem vitaminů, hlavně B, C a D. Roli hraje i dostatek spánku, pohybu, ale i psychická pohoda.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek