Hlavní obsah

Proti vysokému cholesterolu, rakovině i na spalování tuků! Jaké koření přidat do jídla?

Foto: Rido, Shutterstock.com

To, co dovede dát vašemu jídlu výjimečnou neodolatelnou chuť, je často správně zvolené koření. Nejsou to ale jen chuťové vlastnosti, co by vás mělo přimět své jídlo kořenit. Podívejte se na druhy, které mají nejlepší léčivé i hubnoucí účinky!

Článek

Primárně používáte koření proto, abyste dotáhli chuť svého jídla k dokonalosti. To však nemusí být jeho jediný účel. Když bychom se ohlédli do ne zas tak vzdálené minulosti, smyslem používání koření bylo často i překrytí zápachu a chutě ne zrovna čerstvých potravin. Současně se ukázalo, že se řada druhů koření dá používat také jako lék.

Koření se vyrábí z kořenů, semínek kůry nebo i jiných částí rostlin. Obecně má většina druhů velmi dobrý vliv na zažívání a pomáhá neutralizovat toxické látky v organismu. Jako u většiny léků je ale třeba znát správnou míru, neboť předávkování dráždí trávicí sliznici, játra i ledviny.

A teď se podívejme, která koření svými chuťovými i léčivými účinky vynikají!

Bazalka při nachlazení

V první řadě je bazalka účinná při nachlazení. Účinně také přispívá k posílení imunity. Navíc povzbuzuje žaludeční činnost, snižuje nadměrnou fermentaci a působí proti plynatosti.

Foto: HandmadePictures, Shutterstock.com

Bazalka je skvělá čerstvá i sušená

Denní dávka: 1 až 2 čajové lžičky

Jak použít: Dochuťte jí těstoviny a další pokrmy italské kuchyně. Skvěle funguje také jako přísada do ovocného smoothie

Skořice proti cholesterolu

Skořice pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru, což je velmi důležité pro osoby s diabetem. Častěji by si ji ale mohli dopřávat i ti, kdo bojují s vysokým cholesterolem, jelikož přispívá k jeho snížení. V neposlední řadě je skořice parťákem pro hubnoucí, neboť podporuje spalování tuků.

Foto: HandmadePictures, Shutterstock.com

Skořice vám mimo jiné pomůže zhubnout

Denní dávka: ½ čajové lžičky

Jak použít: Skořicí si můžete klidně jen posypat plátky jablka, nebo ji přidat do čaje či kávy.

Rozmarýn zlepší paměť

Velkým přínosem rozmarýnu jsou jeho pozitivní účinky na mozek, zejména pak na paměť. Rozmarýn obsahuje kyselinu ursolovou, která zastavuje neurotransmitery, jež mohou způsobovat problém s pamětí. Tatáž látka má také výborné protizánětlivé a podle některých zdrojů i protirakovinové účinky.

Foto: 5PH, Shutterstock.com

Rozmarýn pěstovaly už naše prababičky

Denní dávka: 1 až 2 čajové lžičky

Jak použít: Když použijete rozmarýn při grilování masa, mělo by údajně dojít ke snížení množství rakovinotvorných látek. Tak to zkuste.

Zázvor spálí tuky

Na zázvor určitě vsaďte při chřipce, nachlazení i bolesti v krku. Má výborné zahřívací, ale i protizánětlivé účinky. Také podporuje obranyschopnost. I díky své ostré a hřejivé chuti zvyšuje rychlost látkové výměny v organismu. V důsledku toho se tělo snaží jako zdroj energie využít uskladněný tuk a vy snáze shazujete přebytečná kila.

Foto: Elena Elisseeva, Shutterstock.com

Zázvor je právem v módě

Denní dávka: ½ čajové lžičky

Jak použít: Přimíchejte ho třeba do salátu, nebo si do zázvorové marinády naložte kuřecí prsa.

Křen při kašli a zahlenění

Mletý křen patří mezi nejléčivější koření vůbec, často se proto označuje za přírodní antibiotikum. Posiluje organismus a má silné antiseptické neboli dezinfekční účinky. Z tohoto důvodu se doporučuje přidat křen do jídelníčku při různých zánětech. Skvělým doplňkem léčby je třeba při kašli doprovázeném zahleněním.

Foto: Cegli, Shutterstock.com

Křen je úžasný lék. Zkuste si vypěstovat vlastní!

Denní dávka: 1 čajová lžička

Jak použít: Přidejte křen do tvarohové pomazánky, nebo si ho nastrouhejte do ovocného salátu – získá tak atypickou pikantní chuť.

Jaké z těchto koření doma běžně používáte?

ynezorPumanzeSaNyknalC