Hlavní obsah

Slevy a výprodeje: sledujte cenovky a nedejte se napálit!

Foto: Monkey Business Images, Shutterstock.com

Foto: Monkey Business Images, Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na povánoční a novoroční výprodeje a slevy čekají hlavně ti, kteří od Ježíška dostali peníze nebo poukázky do obchodů. Prodejci to dobře vědí a snižují ceny jak na běžícím páse. Jsou ale vždy opravdu tak výhodné, jak vypadají?

Článek

Všude zase samé sale (anglicky výprodej), všimli jste si? Slevy jsou přesně tím, na co český zákazník slyší, a nákupy během výprodejů jsou národním sportem. Jak ale nesednout na vějičku nepoctivým obchodníkům?

Falešné slevy

Letošní rok byl pro spotřebitele zásadní, protože vešla v platnost pravidla proti falešným slevám. Možná jste i vy zažili zklamání, když jste ve slevě našli výrobek za ještě vyšší cenu, než za jakou se prodával běžně. Někteří obchodníci totiž navýšili cenu těsně před slevovou akcí a z ní pak vycházeli při zlevňování. Dnes jsou povinni uvádět na cenovce nejen akční cenu, ale i tu nejnižší, za kterou měli zboží v prodeji předešlých třicet dní. A právě z této nejnižší běžné ceny musí vypočítávat tu akční. Pokud byste zjistili, že to tak není, bude to zajímat Českou obchodní inspekci, která za falešné slevy může dát pokutu až 5 milionů korun.

Tato povinnost platí pro kamenné obchody, ale i internetové. Výjimkou jsou akce určené pro omezený počet zákazníků, tedy například klubové. Ale ne takové, kdy k získání slevy stačí zadat heslo, které je volně k dispozici. Jakmile se může ke zlevněnému zboží dostat bez potíží většina zákazníků, pak platí výše uvedená povinnost zveřejnit i nejnižší běžnou cenu, a to na cenovce, nebo u popisu zboží na e-shopu.

Kdy se nemusí předchozí cena uvádět?

Výjimkou z povinnosti zveřejnit nejnižší běžnou cenu za předchozích třicet dní jsou slevové akce na zboží, jež se rychle kazí – například potraviny a květiny. Nemusí být ani u dlouhodobých slev a věrnostních programů, které nabízejí stálým zákazníkům například slevu 10 % při každém nákupu. Netýká se to ani slev při prvním nákupu nebo slevy pro ty, kteří v daný den slaví narozeniny či za nákup dostávají slevu na ten další.

Foto: Drazen Zigic, Shutterstock.com

Slevy jsou tím, co do obchodu vždy spolehlivě přitáhne zákazníkyFoto: Drazen Zigic, Shutterstock.com

Hlídejte ceny u konkurence a procenta

Abyste v akcích opravdu ušetřili, vyplatí se zboží před nákupem vyhledat na internetu a zjistit, za kolik se běžně prodává. Konkurence ho může mít i bez slevy levněji, než jste ho našli v akci.

Je dobré si všímat také toho, jakou slevu na vámi vybrané zboží obchodník dává. Často se stává, že je uvedena „sleva až 80 %“, což ale neznamená, že vše zakoupíte jen za dvacet procent původní částky. Takhle velká sleva se může týkat jediného kusu v obchodě a na zbytek zboží už jsou slevy podstatně nižší. Nezřídka se mezi výrobky v akci „připlete“ i nějaký bez slevy a pak se můžete u pokladny divit. Jak se zachovat, pokud u pokladny namarkují jinou cenu, než jste našli na cenovce v regále?

Neplaťte svými údaji

Může se stát, hlavně v e-shopech, že po vás obchodník chce kvůli slevě vyplnit osobní údaje a souhlas s jejich využitím. Pro ně to je výhodné, protože pak znají své zákazníky a mohou lépe cílit reklamu, ale nesmí tím podmiňovat nákup. Měli byste mít možnost nakoupit i jako neregistrovaný zákazník – i když se stává, že ti registrovaní pak mohou mít lepší podmínky. Ale to je na vás.

I zboží se slevou lze reklamovat

To, že jste si něco koupili ve výprodeji, neznamená, že to nemůžete reklamovat stejně jako zboží za plnou cenu. Právo na reklamaci je stejné. Výjimkou je, pokud jste koupili zboží ve slevě proto, že má nějakou vadu – pak ho pro tuto uvedenou vadu reklamovat nemůžete, ale kvůli všem ostatním ano. O vadě musíte být dopředu informováni.

Načítám