Hlavní obsah

Bílkoviny v moči mohou ukazovat na virózu, vysoký tlak i nádor: jak se jich zbavit přírodní cestou

Foto: Shift Drive, Shutterstock.com

Nadbytek bílkovin v moči je zásadní nález, který může ukazovat na celou řadu více či méně závažných příčin. Bez dalšího vyšetření a případné léčby se to neobejde. V lehčích případech můžete zkusit přírodní cesty, jak ulehčit ledvinám a hladinu močových bílkovin normalizovat. Jak na to?

Článek

Zvýšené množství bílkovin v moči (= proteinurie) se většinou odhalí při běžném preventivním vyšetření, pouhým okem se nepozná, i když se uvádí, že je moč pěnivější. Jedná se o příznak více či méně závažných obtíží, a proto je potřeba pátrat po příčině.

Příčiny zvýšených bílkovin v moči

Co způsobuje, že se v moči najde víc proteinů, než je běžné? Může jít jen o dehydrataci, infekci močových cest nebo o reakci na stresovou zátěž, jako je nadměrný sportovní výkon, probíhající viróza nebo úzkosti, na vině ale může být i prediabetes, neléčený vysoký krevní tlak, vážné onemocnění ledvin včetně nádorů anebo autoimunitní choroba. V těhotenství mohou bílkoviny v moči značit preeklampsii, závažný stav, který je nebezpečný pro matku i dítě.

Vzhledem k tomu, co všechno může (ale nemusí) proteinurie naznačovat, provádí lékař po tomto nálezu řadu dalších vyšetření, která mu pomohou odhalit příčinu a tu začít léčit. Jestliže se podaří vyřešit či alespoň dostat pod kontrolu základní problém, hladina bílkoviny v moči by měla klesnout.

Jak na bílkoviny v moči přírodně?

Důležité je dodržovat nastavenou léčbu. V lehčích případech, jako je dehydratace, infekce, zánět močových cest, přetížení nebo i prediabetes ovšem můžete po poradě s odborníkem nápravný proces podpořit i sami zavedením určitých opatření, která uleví ledvinám i celému organismu. A stejná odlehčovací doporučení můžete začít také dodržovat, pokud na stanovení diagnózy čekáte a zatím neznáte příčinu proteinurie.

Foto: Fusionstudio, Shutterstock.com

Bílé rybí maso je, podobně jako rostlinné bílkoviny, lépe stravitelné než jiné živočišné zdroje, což šetří ledviny

1. Dočasně ubrat na bílkovinách

Podle Kateřiny Cajthamlové, internistky a systemické terapeutky, je dobré dočasně snížit příjem bílkovin ve prospěch sacharidů a škrobů. „Dále je nutné vyloučit alkohol i kofein, které ledviny zatěžují,“ doplňuje s tím, že z živočišných proteinů je k ledvinám šetrnější rybí maso. Jinak je dobré preferovat rostlinné bílkoviny, které získáte z luštěnin a dalších zdrojů, jako je tofu, tempeh nebo seitan.

2. Přidat lněná semínka

Podle výsledků studie nizozemských vědců je šetrná také bílkovina nacházející se ve lněném semínku: může šetřit ledviny, vést k obnovení jejich činnosti a zlepšení či vymizení proteinurie. Lněná semínka můžete přidávat do smoothie, posypat jimi kaše či domácí pečivo, doplnit jimi salát nebo obloženou mísu.

3. Méně solit

Nadměrné solení může zvyšovat krevní tlak a tím riziko onemocnění srdce i cévní mozkové příhody. A protože s regulací krevního tlaku souvisejí i ledviny, příliš mnoho soli poškozuje také je. Podle výsledků bádání britských lékařů je omezení příjmu soli jedním z nejspolehlivějších řešení, jak snížit hladinu bílkovin v moči.

Množství soli doporučují omezit na zhruba polovinu až třetinu zarovnané kávové lžičky. Zásadní je odnaučit se přisolovat jídlo, protože mnoho soli se vyskytuje už v běžných potravinách (třeba v pečivu). Dobré je sledovat etikety a vybírat pochutiny, které obsahují soli co nejméně.

Foto: Caterina Trimarchi, Shutterstock.com

Šetrná k ledvinám je i bílkovina lněného semínka, posypte jím salát nebo třeba domácí krekry. A semínka i ořechy používejte jako chutný a zdravý zdroj vlákniny, která pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi. I tím ledvinám odlehčíte

4. Hlídat si hladinu cukru v krvi

Poškozovat ledviny mohou i vyšší hladiny cukru krvi, a to i když ještě nemáte cukrovku. Proto je důležité omezit příjem nezdravých sladkých pochutin. „Adekvátní stravovací režim s přiměřeným množstvím sacharidů, ale samozřejmě i bílkovin, je tedy základ,“ vysvětluje biochemička a odbornice na výživu Michaela Bebová.

Pomoci může také zařazení potravin bohatých na vlákninu, která pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru. Jde především o zeleninu, luštěniny, celozrnné obiloviny a ořechy a semínka.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek