Hlavní obsah

Chcete zhubnout? Experti radí: Jezte máslo

Foto: Photographee.eu, Shutterstock.com

Chcete úspěšně zhubnout a mít krásnou pevnou postavu? Pak musíte mít v jídelníčku mimo jiné dostatek tuků. Kromě zdravých rostlinných tuků vsaďte také na takzvané MCT tuky, které jsou v másle nebo kokosovém oleji. Hubnutí bude díky nim o hodně snazší!

Článek

„Máslo nemůžu, to je hrozně tučné. Dám si radši samotný suchar,“ říkávaly dietářky ještě před několika lety. Dnes už to prohlásí jen málokterá. Moc dobře se totiž ví, že tuky jsou v jídelníčku mimořádně důležité. Naopak takový suchar, tedy samotné sacharidy, tělu nic moc prospěšného nedodá.

Tuky je určitě výhodné jíst pravidelně. Bohužel, nedá se říct, že všechna tučná jídla jsou dobrou volbou. Obecně se za prospěšné tuky berou nenasycené mastné kyseliny, které se nacházejí v panenských olejích, avokádu či semínkách. V poslední době se ale stále častěji vynášejí do nebes MCT tuky z másla nebo kokosového oleje. K čemu jsou dobré?

Hit mezi sportovci

Zkratka MCT pochází z anglického názvu „medium-chain triglycerides“ (triglyceridy se středním řetězcem). „Jedná se o tuky se středně dlouhým uhlíkovým řetězcem, které jsou díky tomuto řetězci lépe rozpustné ve vodě,“ uvádí osobní trenér fitness Pavel Dvořáček.

Velikánskou výhodou těchto látek je, že se v organismu dokážou velmi rychle vstřebat a metabolizovat. „Ze střev přecházejí přímo do jater, kde se přeměňují na ketony, což je okamžitý zdroj energie. Tato energie z ketonů je pak využita pro svalovou práci a tím chrání svaly před jejich odbouráváním,“ vysvětluje trenér.

MCT pro sportovce znamenají superrychlý zdroj energie, ale nejen to. Jak uvádí Pavel Dvořáček, pomáhají také chránit svaly. Věčný oříšek pro všechny sportovce – ale i hubnoucí – je otázka, jak shodit tuky a přitom nepřijít o svalovou hmotu. MCT s tím mohou pomoci!

Foto: pikselstock, Shutterstock.com

MCT tuky milují sportovci: jsou rychlým zdrojem energie a chrání svaly

Proč jíst MCT při hubnutí

„MCT tuky jsou ideální náhrada sacharidů. Tyto tuky totiž zasytí na podstatně delší čas, a proto nemáte potřebu přijímat tolik jídla. Navíc nadbytečný příjem sacharidů vede k ukládání do tukových zásob. Naopak nadbytečný příjem MCT tuků vede k termogenezi neboli tvorbě tepla, nikoli k ukládání do tukových zásob,“ popisuje jednu z nejdůležitějších předností Pavel Dvořáček.

Kromě toho, že se tyto tuky víceméně neumějí ukládat na vaše hýždě a boky, tak ještě navíc tvoří teplo! To znamená, že napomáhají k navýšení činnosti vašeho metabolismu, tedy urychlují spalování tuků.

„V neposlední řadě mají MCT tuky antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. A také pomáhají střevu zbavit se škodlivých mikroorganismů, jako jsou patogenní bakterie, viry, plísně a paraziti,“ dodává výživový odborník Ing. Martin Škába s tím, že právě zdravé střevo je nejen při hubnutí absolutní základ.

Vsaďte na máslo a kokosový olej

„Přirozeně MCT tuky obsahuje kokosový olej, palmový olej a mléčný tuk,“ uvádí Pavel Dvořáček. Mléčný tuk se nachází samozřejmě v kravském mléce a dalších mléčných výrobcích, zejména pak v másle. Klasické máslo je tvořeno minimálně z 80 procent právě mléčným tukem. Jestli ale chcete MCT tuky přijímat raději z rostlinných zdrojů, nejjednodušší bude vsadit na široce dostupný kokosový olej.

„Ideální denní dávka MCT tuků činí padesát gramů. Obvykle postačí i menší množství, zhruba třicet gramů denně, které je třeba rozdělit do tří až čtyř dávek. Kdybyste snědli takové množství jednorázově, mohli byste mít zažívací potíže,“ radí Pavel Dvořáček.

Máte s MCT tuky při sportu nebo hubnutí zkušenost?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama