Hlavní obsah

Jak noční práce ovlivňuje vaše zdraví?

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Četné studie ukazují, že noční práce, kromě narušení dalších životních hodnot, snižuje kvalitu a délku života. U některých profesí ale není snadné zabránit nočním směnám. Jak se chránit před následky noční práce?

Článek

Mnoho zaměstnání na směny vyžaduje alespoň částečně noční práci. Zdravotníci, noční hlídači, policisté, řidiči kamionů či vlaků, ti všichni sem patří. Ta může mít ale různé zdravotní důsledky: podle některých vědeckých studií vám dokonce může zkrátit život až o 5 let za každých 15 let pravidelné noční práce.

Francouzská národní agentura bezpečnosti práce (ANSES) upozorňuje ve své nedávné obsáhlé studii rovněž na rizika spojená s prací v noci (mezi 21:00 a 6:00). Jako méně škodlivé pro biologický rytmus navrhuje střídání směn ranní – odpolední – noční, při kterých se tělo rychleji a lépe vypořádává s hromaděním nedostatku spánku během nočních směn.

Co se stane, když v noci nespíte?

Pokud v noci nespíte, neodpočíváte normálně. To má biologické důvody: náš mozek je naprogramován tak, aby v noci odpočíval, a potřebuje k tomu tmu, aby došlo k uvolňování melatoninu, hormonu, který ovlivňuje biologické rytmy těla.

Biologické hodiny

Čím více hodin pracujete ve tmě, tím více jste vydáni na milost a nemilost poruchám biologických hodin. Tělo prochází nepřirozenými hormonálními změnami, které mohou způsobovat podrážděnost, ale také daleko závažnější problémy, například je zde zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Cyklus práce a odpočinku je navíc v rozporu s tělesnou teplotou a krevním tlakem, které se přizpůsobují biologickým hodinám. Ráno se tělo automaticky připravuje na začátek nového dne a tělesné funkce se aktivují, zatímco v noci se snižují. Obrácený režim tak způsobuje ve výsledku stres a poruchy spánku.

Několik studií ukázalo, že poruchy spánku jsou jednou z hlavních stížností pracovníků na směny. Denní spánek po noční směně je obvykle asi o 2 až 4 hodiny kratší než noční spánek. Tím dojde ke zkrácení nebo úplnému vyrušení fáze REM spánku, což je pro tělo škodlivé, protože právě během této periody se zotavuje z fyzické únavy, kterou během dne nasbíralo.

Foto: Twinsterphoto, Shutterstock.com

Lidé, kteří pracují výhradně v noci, případně na směny, mívají problém se spánkem

Rakovina prsu

Pravidelná noční práce může zvyšovat riziko rakoviny prsu. To je závěr několika studií Cancer Epidemiology – americké asociace pro výzkum rakoviny. Ve skupině zdravotních sester měly ty, které pracovaly dlouhodobě výhradně v noci, významně vyšší riziko rakoviny prsu (58 %) a také rakoviny trávicího traktu (35 %) a plic (28 %). Vědci dospěli k závěru, že to souvisí s poklesem melatoninu, jehož hladina je normálně na maximu kolem jedné až druhé hodiny ráno, a pokud v tu dobu nespíte, netvoří se dostatečně.

Foto: siam.pukkato, Shutterstock.com

Rakovina prsu postihuje ve zvýšené míře zdravotní sestry pracující v noci

8 rad pro ty, kdo pracují v noci 

  • Devátá večerní - Pokud jdete do práce na jedenáctou nebo i později v noci, využijte léčivé moci deváté hodiny večerní. Kolem tohoto času si dopřejte aspoň hodinku spánku, bude totiž bohatý na tvorbu melatoninu, hormonu, který reguluje biorytmus.
  • Pravidelný jídelníček - Dělejte si lehké a zdravé svačinky, jezte přibližně po 3–4 hodinách a snažte se jíst naposledy nejméně dvě hodiny před tím, než si půjdete ráno lehnout.
  • Sluneční brýle - Ráno při odchodu z práce noste tmavé brýle, oklamete tak svůj mozek cestou domů, kde můžete stáhnout žaluzie a zapomenout, že je denní světlo.
  • Melatonin v pilulkách - Pokud ho vaše tělo není schopno normálně vylučovat, protože jste kolem druhé ranní vzhůru, je dobré ho užít v pilulce půl hodiny před spaním.
  • Ticho léčí - Během spánku, i když je ve dne, se snažte co nejvíce izolovat od všeho hluku, klidně spěte se špunty v uších.
  • Sociální kontakty - Neomezujte kvůli práci své kontakty s rodinou a přáteli. Kromě toho, že byste si poškodili vztahy, mělo by to negativní dopad i na vaši psychiku.
  • Hobby nad zlato - Ke kvalitnímu spánku a celkovému uvolnění si můžete dopomoci, když se budete chvíli před tím, než půjdete do peřin, věnovat něčemu, co vás baví. Pročistíte si tak hlavu.
  • Prevence - Nezanedbávejte pravidelnou preventivní kontrolu vašeho zdravotního stavu.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek