Hlavní obsah

Jídelníček pro dietářky: Jak začít jíst zdravě a chutně?

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Snažíte se zhubnout nebo byste jen rádi prospěli svému zdraví? Pak se zaměřte na jídlo. Co je zdravé, nemusí být hned nedobré. Chce to ale správný plán. Když začnete jíst jen maso na vodě a k tomu salát, pravděpodobně zhubnete, ale jídlo začnete spíš nenávidět. Víme, jak takovému vyhoření předejít!

Článek

Jídlo ovlivňuje váhu, zdravotní stav, ale i náladu a psychiku vůbec. A proto je důležité mu věnovat pozornost. Zjistěte, jak se jednou provždy vymanit z kruhu diet a začít jídlo milovat!

1. Udělejte si seznam

Abyste mohli něco změnit, musíte mít nejdřív dokonalý přehled o tom, co děláte špatně. Proto věnujte jeden týden tomu, že si budete pečlivě vést seznam všeho, co za den zkonzumujete. Zapisujte si hlavní jídla, svačiny, ale i nápoje, včetně alkoholu a kávy. Nezapomeňte na žádnou malou sušenku ani müsli tyčinku. A neomezujte se. Jezte prostě tak jako vždy a připisujte si ke každé porci i čas. Jedině tak získáte pravdivý pohled na své stravovací návyky. Možná budete překvapeni…

2. Chce to režim

Když seznam po týdnu vyhodnotíte, možná zjistíte, že dost holdujete alkoholu, cpete se často sušenkami anebo že jíte každý den v naprosto jinou hodinu. Právě režim je základem všeho. Pokud pravidelně vynecháváte snídani nebo oběd, můžete mít tendence k přejídání se navečer, což se vám na váze podepíše. To je třeba změnit jako první.

Začněte jíst v pravidelnou dobu. Najděte si čas na snídani – i kdyby to byly „nezdravé“ párky nebo štrúdl. Pokud ráno nesnídáte, zkuste alespoň pravidelně obědvat a večeřet. Je potřeba naučit tělo na pravidelný přísun energie. Díky tomu se vám vyrovná hladina cukru v krvi a nebude vás tolik honit mlsná v průběhu dne. Důležité je také omezit sladké nápoje, kterými do sebe dostáváte hodně cukrů a skryté kalorie. Pijte dost, alespoň dva litry denně, ale nejlépe obyčejné vody.

Foto: Pixel-Shot, Shutterstock.com

Štíhlou linii i lepší zdraví si snáz udržíte, když budete dodržovat pitný režim

3. Zaměřte se na základní suroviny

Naučíte-li se jíst pravidelně, pak zkuste místo polotovarů, jako jsou rybí prsty, těstoviny z pytlíku nebo předsmažený sýr, raději grilovanou rybu. Těstoviny si uvařte vlastní, přidejte k nim čerstvou zeleninu, tuňáka z konzervy ve vlastní šťávě nebo osmahnuté krůtí maso. K tomu zeleninu dle libosti. Rázem máte hlavní chod nejen výrazně zdravější, ale i chutnější.

4. Nahraďte tuk tukem

Tělo tuk rozhodně potřebuje. Tuk vyživuje mozek a řadu dalších orgánů. Když tělu tuky nedodáte, budete mít často hlad a špatnou náladu.  A to není ta nejlepší možná cesta ke shození kil.

Zdravé tuky vás zasytí a dodají vám energii. Ale volte správně! Nahraďte uzeniny, pečivo, sladkosti, brambůrky za oříšky, avokádo, kysané mléčné výrobky, mořské ryby nebo luštěniny.

Foto: Kerdkanno, Shutterstock.com

Tuky jsou pro zdraví i hubnutí třeba. Ale je třeba vybírat ty hodné

Zdravě, ale chutně

A jak tedy může vypadat váš jídelníček, abyste jedli zdravěji, ale zároveň se nebáli každého dalšího chodu z toho, jak bude chutnat? Máme pro vás pár tipů:

K snídani si dejte vajíčka natvrdo s žitným chlebem, sýrem a zeleninou. Nebo si je osmahněte na teflonové pánvi a přidejte libovolné množství vysokoprocentní šunky. Pokud máte radši sladké snídaně, zkuste rychlý a dietní mug cake, omeletu nasladko či zdravé lívance. Nebo si jen do bílého jogurtu s čerstvým ovocem nasypejte ovesné vločky či oříšky, abyste se víc zasytili.

K obědu si udělejte třeba rychlé zapečené batáty se syrečky, dietní pad thai nebo krůtí maso, které je na dietu ideální.

K večeři můžete zkusit třeba rybu pečenou v krustě, která vám nedá moc práce či salát z fazolí. Zárukou rychlé, zdravé a levné večeře je i kuskus na všechny možné způsoby.

K mlsání zkuste zdravější varianty sladkostí jako třeba sušenky ze dvou surovin, domácí pistáciové tyčinky či ořechové kuličky s medem. Výtečný zdravý dezert je také nepečený dezert z rebarbory.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama