Hlavní obsah

Měli byste začít nosit brýle? Pomůžeme vám to zjistit!

Foto: WAYHOME studio, Shutterstock.com

Zdá se vám, že jsou písmenka v knížkách stále menší a obrazovka počítače často nějak rozmazaná? Možná byste už potřebovali brýle. Poradíme, jak to zjistit.

Článek

Že už nevidíte tak, jak jste byli zvyklí, se může projevit různě. Nejen tím, že si musíte dávat text dál od očí nebo si přestáváte být jisti viděním v šeru, ale třeba i pocitem tlaku v očích nebo dokonce bolestí hlavy. Jak poznáte, kdy je to jen důsledek přepracování a kdy čas začít nosit brýle?

Zhoršování zraku věkem

Většina lidí k potřebě nosit brýle dospěje přirozeně věkem. Změnám zraku v důsledku stárnutí oční čočky se nikdo nevyhne. Po čtyřicítce začne většinou čočka ztrácet pružnost, takže obtížněji a pomaleji zaostřuje na blízko. Proti tomuto procesu, kterému se říká presbyopie neboli stařecká vetchozrakost, neexistuje prevence, ani nejde nijak léčit. Jen je dobré přijít na problém včas, abyste brýlemi očím ulevili a zbytečně je nenamáhali, protože to může způsobit nejen rychlejší únavu, ale i bolest hlavy.

Potřebujete brýle?

Jak zjistíte, že byste potřebovali brýle? Zamyslete se, zda máte potíže zaostřit na blízko, při delším čtení se vám zamlžují oči, zrak se zhoršuje během dne nebo při únavě, nezvládáte čtení v šeru, a abyste lépe viděli, musíte si dát text dál od očí. Pokud souhlasně přikyvujete, protože se v těchto situacích denně ocitáte, pak budou zřejmě brýle pro vás již nezbytností.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Bolest očí může být jedním ze signálů, že je moc namáháte a měli byste jim ulevit vhodnými brýlemi

Vyšetření zraku

Jak vidíte, zhoršující se zrak zjistíte nejen podle „zmenšujících se“ písmenek, ale i častějšího narážení do nábytku kvůli špatnému odhadu vzdálenosti nebo zamlženému vidění. První reakcí by měla být kontrola u vašeho očního lékaře. Ostatně na prevenci je dobré myslet pravidelně, i bez toho, že byste měli nějaké problémy – zhruba do čtyřicítky byste měli jít na kontrolu alespoň jednou za dva roky, později jednou ročně. Častěji by se měli nechat kontrolovat diabetici a lidé, v jejichž rodině se už vyskytl zelený zákal nebo degenerace sítnice.

Zrak si můžete nechat změřit i v oční optice, která má svého optometristu. „Optometrista má potřebné vzdělání na to, aby změřil kvalitu zraku, rozeznal zrakovou vadu i případné zdravotní komplikace. Pokud je zjistí, doporučí vám vyšetření u očního lékaře,“ říká Lucie Adámková, optometristka z GrandOptical.

Pokud si necháte změřit zrak od optometristy, můžete se spolehnout na jeho odbornost, ale má to i další přidanou hodnotu. Jde o specialistu, který má velký přehled o druzích očních čoček a sortimentu brýlí, takže vám pomůže najít ty nejvhodnější, které budou doslova na míru vašemu zraku. Navíc vám je předvede a vy si je můžete rovnou i koupit, což vám ušetří spoustu času.

Foto: Standret, Shutterstock.com

Zrak si můžete nechat vyšetřit u očního lékaře, ale i u optometristy

Stačí brýle ze supermarketu?

Mnoho lidí řeší své první problémy s viděním na blízko tím, že si koupí v drogerii nebo supermarketu univerzální brýle na čtení. To ale není nejlepší řešení – mají stejné dioptrie pro obě oči, což nemusí být váš případ. Počítají také s předem danou vzdáleností zornic, která vám nemusí vyhovovat, navíc jsou jejich „skla“ z nekvalitních materiálů, přes které je pro oči namáhavé se dívat, takže se rychle unaví a z toho vás může bolet hlava. Jsou vhodné snad jen pro případ, že si potřebujete rychle přečíst jízdní řád a své brýle jste si nechali doma.

Jak pečovat o oči?

Jak byste měli podpořit zdraví svých očí? A víte, co jim škodí? Rozhodně se vyplatí konzumovat dostatek čerstvé zeleniny a ovoce a vyhnout se kouření, které také zvyšuje výskyt některých očních onemocnění. Používejte ochranné brýle proti UV záření a při časté práci na počítači dodržujte pravidlo 20–20–20, tedy po 20 minutách pohledu do počítače, tabletu nebo mobilu alespoň na 20 vteřin zaměřit pohled na bod, který je vzdálený minimálně 20 stop, tedy 6 metrů. „U dětí by po dvaceti minutách měla následovat minimálně dvouminutová pauza, ideálně spojená s pohybem ve venkovním prostředí,“ upozorňuje doktorka Petra Teplanová z pražského Dětského očního centra Kukátko.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek