Hlavní obsah

Nejčastější ženské bolístky a jak na ně nejlépe vyzrát

Foto: WAYHOME studio, Shutterstock.com

Život žen provází mnoho bolístek, které muži jen těžko chápou. Těžko partnerovi vysvětlíte, o čem je menstruace, jak bolí nohy v lodičkách s vysokými podpatky nebo že velká prsa nemusí být vždy jen výhoda.

Článek

Údělem ženy je prý trpět. Zatímco některé nepříjemnosti nám zařídila matka příroda, jiné podstupujeme zcela dobrovolně. Vážně se ženský život bez bolesti neobejde?

Úporné migrény

Dnes ne, bolí mě hlava. Nemusí to být jen fádní výmluva, ale fakt. Ženy na migrény trpí třikrát častěji než muži. Ostrá, pulzující bolest trvá až 72 hodin, provází ji i zvracení. „Součástí záchvatů je také přecitlivělost na světlo, hluk nebo pachy. Záchvatu může předcházet tzv. aura, nejčastěji zraková ve formě rozmazaného vidění, jiskření či různých svítících obrazců, nebo naopak výpadku zorného pole,“ vyjmenovává Marek Hakl, primář Kliniky algeziologie a preventivní péče Medicinecare v Brně.

Důvody migrény mohou být genetické, spouští je ale i stres, poruchy spánkového režimu nebo nadměrné kouření. Podráždit vás může i parfém, alkohol (zejména červené víno), čokoláda nebo hladovění.

Co pomůže: Ulevit umí fyzioterapie, akupunktura, meditace nebo cvičení.

Namožené prsní svaly

Pnutí pod klíčními kostmi mohou mít na svědomí přetížené prsní svaly, třeba jen z toho, že vás příroda dostatečně obdařila. „Větší váha na hrudníku a špatné držení těla často způsobují bolesti zad. Ženy proto musí hlídat své držení těla po celý den, ale hlavně při sportu,” říká Jana Havrdová, prezidentka FISAF.cz. Některé ženy s vyvinutým poprsím mají také sklon hrbit se a prsa schovávat. Tím se prsní svaly zkracují a uvolňují se mezilopatkové svaly.

Co pomůže: Posilovat mezilopatkové svaly a prsní a přední hlavu ramenního svalu protahovat.

Foto: Freeman Studio, Shutterstock.com

Pokud uvažujete o zvětšení prsou, myslete i na minusy. Mnohé ženy si naopak poprsí nechávají zmenšovat, aby se zbavily bolestí svalů a zad, ale i bolestí hlavy

Bolest krční páteře

Bolesti v horní části páteře má často na svědomí těžká kabelka. Máte-li zátěž pouze na jednom rameni, svaly jsou přetížené, může to dokonce lehce vyosit vaši páteř.

Co pomůže: Kabelka by neměla přesáhnout 10 % vaší tělesné hmotnosti. Potřebujete-li s sebou nosit těžší náklad, vsaďte na batoh. Při nákupu si ověřte, že má pevnou zádovou část a padnoucí popruhy, které netlačí a nezařezávají se do ramen.

Bolest bederní páteře

Spodní část zad trpí sedavým životním stylem, ale i nevhodnou obuví. Zejména vysoké podpatky se podepisují na chronické bolesti v kříži. Jejich nošením si koledujete i o poranění hlezna, rozvoj vbočeného palce, artrózu kolenních kloubů a onemocnění Achillovy šlachy.

Co pomůže: „Za relativně bezpečnou považujeme výšku podpatku do 4 centimetrů. Toto mírné zvýšení se doporučuje i u pacientů s patní ostruhou,“ radí MUDr. Kamal Mezian z Kliniky rehabilitačního lékařství VFN a 1. LF UK.

Menstruační křeče

Jako by nestačilo každoměsíční krvácení, které leckdy provází křeče či premenstruační syndrom, někdy i nevolnost. Hormonální bouře dokáže v těle vyvolat koktejl nepříjemných průvodních jevů. Na většinu platí růžová pilulka, ale jde to i šetrněji. „Prudké bolesti před menstruací a během ní bývají způsobeny svalovou dysbalancí pánevního dna. Příčinou může být i blokáda žeber nebo na páteři,“ vysvětluje vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Co pomůže: Ulevit proto může pravidelné cvičení a protahování, které zajistí správnou práci svalů i prokrvení vnitřních orgánů.

Foto: goffkein.pro, Shutterstock.com

Máte zase své dny? Zpevněním pánevního dna si můžete od bolestí výrazně pomoct

Těžké nohy

Také na žilní onemocnění trpí víc ženy než muži. Roli hraje křehčí cévní stěna, ale i hormonální důvody, na stavu cév v dolních končetinách se podepíše i každé prodělané těhotenství. Nejdřív se objeví drobné metličky, pak křečové žíly, nakonec bolestivé bércové vředy. Všechny jsou projevem stupňujícího se žilního zánětu. Potíže zhoršuje teplo, dlouhé stání nebo sedavé zaměstnání, nadváha, vysoké podpatky, těsné oblečení. Kompenzujte je drobným cvičením, klidně i při sledování televize.

Co pomůže: Vsedě natáhněte nohy před sebe a propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.