Hlavní obsah

Plody, které nejsou tím, čím se zdají být

Foto: TierneyMJ, Shutterstock.com

Některé plody matou vzhledem, chutí i zařazením. Pro kuchaře se jedná o ovoce, protože jej dává do dezertů, pro zahradníka o zeleninu a pro botanika o určitý druh plodu. Co vlastně rozhoduje o tom, kam danou surovinu zařadit, a jak se to podepisuje na výživových doporučeních?

Článek

Ačkoliv se rady výživářů často liší, v jednom se většinou shodují: ovoce by se kvůli obsahu jednoduchých cukrů mělo konzumovat v omezeném množství a spíš dopoledne, zatímco odpoledne přichází čas na zeleninu chudou na cukry a bohatou na vlákninu. A můžete si jí dopřát v podstatě tolik, kolik chcete. Zní to rozumně do chvíle, než zjistíte, že meloun je zelenina a rajče ovoce. Co to znamená? Můžete se melounem přecpávat a naopak začít kontrolovat příjem rajčat?

Rozhodující je obsah cukru

Zjednodušeně lze říci, že jako „ovoce“ jsou označovány plody, které mají uvnitř životaschopná semena. Kromě sladkých peckovic, plodů s jádry, bobulí, banánů a ananasu sem podle toho patří také suroviny, které ovšem vzhledem k využití v kuchyni počítáme většinou do plodové zeleniny: rajčata, okurky, papriky, lilek, melouny, dýně... Za zeleninu jsou potom považovány všechny kořeny, hlízy, bulvy, košťály a nadzemní části zelených rostlin – listy a stonky.

Některé plody (rajčata, melouny) bývají předmětem sporů, zda se jedná o zeleninu, nebo ovoce. Převládne kuchařské, nebo botanické dělení? Z výživového hlediska je to jedno: stěžejní je obsah cukru a pro ovoce typická sladkost. Ačkoliv rajče patří botanicky k ovoci, protože je to plod-bobule, nutriční hodnotou je to zelenina, a tak se nemusíte bát dopřát si ho neomezeně a klidně i večer. (A proto si vypěstujte šopák na balkoně.) Které další dary přírody vám mohou zamotat hlavu?

1. Avokádo

Avokádo není sladké, přesto se jedná z botanického pohledu o ovoce. Příbuzným se nepodobá texturou, chutí ani nutriční hodnotou. Ačkoliv pecka uprostřed by napovídala podobnost třeba s nektarinkou, broskví nebo meruňkou, vězte, že avokádo má výrazně méně jednoduchých cukrů a o to více zdravých tuků. „Právě těmto zdravým tukům vděčí za svou jemnou chuť, jíž obohatí každý salát,“ vysvětluje Soňa Vybíralová, výživová poradkyně z Tišnova.

2. Olivy

Sladké peckovice mají v rodině jednu černou ovci – plod, který se ostatním chutí ani v nejmenším neblíží. Jsou to olivy, absolutně chudé na cukr. „Ve své základní podobě jsou bohaté na tuky – obsahují jich 20 až 30 procent, a obzvláště na zdraví prospěšné mononenasycené omega-9 mastné kyseliny. Sacharidů mají skutečně minimum, okolo dvou až osmi gramů na 100 gramů,“ říká biochemička Michaela Bebová. (Vyzkoušejte rychlý a efektní olivový chlebíček.)

3. Rajčata a papriky

Bobule je ovoce, jehož tělo je jedlé a protkané životaschopnými semeny. Jahody, maliny a ostružiny proto bobulemi nejsou (ačkoliv se běžně řadí k bobulovému ovoci), protože mají semena na vnější straně. Ale jsou jimi rajčata, okurky, papriky, banány, kiwi, a dokonce i vodní melouny... Melouny jsou řazeny do plodové zeleniny, zato rajčata bývají často považována za ovoce, v některých zemích o tom, kam je zahrnout, dokonce rozhodoval soud. I tady je při stavbě jídelníčku zásadní držet se složení jednotlivých plodů a nedumat, čemu se jak (ne)tradičně říká.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Rajčata jsou bobule, a jsou proto v některých státech řazena mezi ovoce. Jinde na toto téma probíhají soudní spory. Ale ve skutečnosti je to jen hra se slovy

4. Rebarbora

Rebarbora nejlépe chutná na koláči hustě posypaném drobenkou. Navzdory řízné sladkokyselé chuti se ale nejedná o ovoce, nýbrž o řapíkatou zeleninu, jejímž blízkým příbuzným je řapíkatý celer. Vzhledově jsou si skutečně velmi podobné, co ale ta chuť?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama