Hlavní obsah

Pomůže vám kofein zhubnout?

Foto: Natalia_Grabovskaya, Shutterstock.com

Proč se po kávě vždycky cítíte tak skvěle? Protože kofein je silný stimulant. Díky němu jste prokazatelně aktivnější. Mohl by se díky tomu stát i spolehlivým pomocníkem v hubnutí?

Článek

Nedáte bez ranní kávy ani ránu? Máte pocit, že vás nic jiného tak nenakopne, že teprve po kafi jste opravdu plní energie a síly? Tak se projevují stimulační účinky kofeinu. Říkává se, že právě tento efekt působí na metabolismus a podporuje hubnutí. Byly by to dobré zprávy, ale je to pravda? Závěry nejsou zcela jednoznačné.

Rychlejší bazální metabolismus?

Bazální metabolismus je množství energie, kterou vydáte, i když nic neděláte. Čím je rychlejší, tím víc kalorií spalujete s menším úsilím. A právě káva může rychlost bazálního metabolismu zvyšovat. Potvrzuje to Michaela Bebová, biochemička z Prahy: „Kofein specificky působí na metabolismus tuků – podporuje lipolýzu, tedy pálení tuků a jejich využití jako zdroje energie.“

Z tohoto hlediska kofein hubnutí podporovat může, a to i dlouhodobě. Než si ale půjdete uvařit dnes už čtvrtou kávu, zastavte se ještě na chvíli. „Můžeme sice dle studií doložit, že třeba u zkoumané skupiny se zrychlil metabolismus v průměru o 20 procent, ale nevíme, na jak dlouho.“ Podobné je to podle ní i se samotným zrychlením metabolismu: „Ano, kofein zrychluje bazální metabolismus, ale opět to nelze kvantifikovat pro každou osobu.“

Foto: Nina Buday, Shutterstock.com

Káva ráno dokáže postavit na nohy. A možná vám pomůže i s hubnutím

Účinný spalovač tuků?

Podle Michaely Bebové kofein nepřímo podporuje uvolňování adrenalinu, který také povzbuzuje odbourávání tuku. Může tedy fungovat i jako účinný spalovač. S tím souhlasí i výživová specialistka Petra Schäferová ze společnosti Fitkouč: „Pokud si dáte před cvičením horkou kávu, po pohybu rychleji nastupuje prohřátí a pocení.“

A dodává zajímavost: „Při pití kávy před pohybovou aktivitou se kromě uvedených více či méně potvrzených účinků může projevit placebo efekt, jehož efekt je zcela jistě pozitivní.“ Jinými slovy: před cvičením si dáte horkou kávu, zpotíte se a řeknete si, že určitě spalujete víc energie. S radostí budete „více makat“ a trénink bude efektivnější, tedy povede k vyššímu výdeji energie a podpoří hubnutí výrazněji, než když se při cvičení šetříte.

Foto: kikovic, Shutterstock.com

Když si před cvičením dáte horkou kávu, rychleji se prohřejete a budete se víc potit

Menší chuť k jídlu?

Další dohady se točí kolem schopnosti kofeinu potlačovat chuť k jídlu. „Ano, jsou studie, které tvrdí, že kofein u skupin žen nebo mužů snižoval apetit, ale nic takového bych nikde veřejně netvrdila,“ komentuje to Michaela Bebová.

Výzkumy také říkají, že pravidelným užíváním kofeinu se tělo znecitlivuje a účinek na metabolismus, a potažmo tedy i na spalování tuků, se snižuje. Výhodu proto mají především ti, kteří kávu pít teprve začínají: některé studie naznačují, že v počátečním období se stimulační účinky na mírném úbytku hmotnosti projevit mohou. Jakmile si však na kofein zvyknete, přestanete na něj reagovat a budete tam, kde jste byli.

Co na to Michaela Bebová? „Tělo si na dávky kofeinu zvyká stejně jako na jiné drogy, ale je to individuální a obecně to opět závisí na mnoha faktorech, jak vnějších jako věk a hmotnost, tak vnitřních, jako jsou enzymy, centrální nervový systém a podobně.“

Káva nebo čaj? (Ne)funguje obojí

Sečteno a podtrženo, na základě toho, co nám sdělily oslovené odbornice, můžeme jasně říci dvě věci: Kofein zrychluje bazální metabolismus a funguje jako účinný spalovač tuků. Co z toho vyplývá pro praxi? Když si před cvičením dáte černou kávu, urychlíte proces zahřátí a prokrvení svalstva a během tréninku spálíte více energie. Máte raději čaj? Nevadí. Čajový tein funguje stejně jako kávový kofein. Nicméně nikdo neví, jak dlouho a jak mocně bude tento efekt trvat. Zásadní také je, jakou kávu pijete. Dáte-li si dýňové latté, zajisté si pochutnáte, ale s úbytkem na váze se můžete rozloučit, spíše naopak.

ynezorPumanzeSaNyknalC