Hlavní obsah

Přestáváte kouřit? Jezte víc brambor, lilku a rajčat

Foto: PEPPERSMINT, Shutterstock.com

Chcete přestat kouřit, ale trápí vás abstinenční příznaky a touha těla po dávce nikotinu? Překvapivě ji můžete doplnit nejen cigaretou, ale třeba i zeleninovým salátem. Jaká jídla vám pomůžou při detoxu?

Článek

Nikotin není uměle vytvořená látka, která by se do cigaret přidávala. Jde o alkaloid, jenž se přirozeně vyskytuje v listech tabáku. V přírodě je možné ho nalézt i v dalších rostlinách, dokonce i v zelenině, kterou konzumujete třeba každý den.

Pozor, prudký jed

Lidstvo se naučilo využívat povzbuzujících a relaxačních účinků nikotinu na organismus, ale čtenáře detektivek přitom nepřekvapí, že nikotin je prudký jed. Ovšem až v dávkách, kterých kouřením nemáte šanci dosáhnout. Kromě toho, že na nikotinu vzniká velmi snadno závislost, není až tak škodlivý: za rakovinu a kardiovaskulární problémy, které cigarety často způsobují, mohou jiné látky. I proto může být nikotin součástí různých náplastí a tablet, které pomáhají při odvykání kouření.

Zeleninové zdroje nikotinu

Stejně jako v tabákových listech se nikotin přirozeně nachází i v některé zelenině. A který druh je nejbohatší zdroj? Ve 100 g lilku může být až 0,01 mg nikotinu. Takové množství sice zdaleka nenahradí cigaretu, odpovídá zhruba tříhodinovému pasivnímu kouření, například pobytu v zakouřené místnosti, ale přesto se dá při odvykání využít.

Lilek možná nemáte na talíři denně, pro jiné druhy „nikotinové” zeleniny už to ale zřejmě neplatí. Nikotin dále najdete v rajčatech, paprikách, bramborách, celeru, květáku a papáji a v černém i zeleném čaji. A to vše se dá využít!

Abstinenční příznaky při odvykání kouření

Je to tedy další důvod, proč zvýšit dávky zeleniny na talíři. A jestli se bojíte předávkování, pak je to obava naprosto zbytečná. Pro srovnání: v jedné cigaretě je asi 10 mg nikotinu a do organismu z ní pronikne cca 1 mg. Abyste stejnou dávku nikotinu dostali ze zeleniny, museli byste zkonzumovat například 10 kilo lilku, 230 kilogramů rajčat, 60 kilo květáku nebo 150 kilo brambor.

Přesto při odvykání kouření tato zelenina pomáhá trochu mírnit nepříjemné abstinenční příznaky, které někdy trvají i dlouhé týdny. Bez oblíbené cigarety můžete totiž pociťovat úzkosti a silné podráždění, časté jsou potíže s nespavostí, neovladatelným třesem, zvýšené pocení, větší chuť k jídlu, zácpa, zhoršené soustředění i bolesti hlavy.

Foto: Elena Hramova, Shutterstock.com

Lilek nikdy nekonzumujte syrový, způsobuje zažívací obtíže

Pozor na nezralá rajčata

Rostliny nikotin obsahují z obranných důvodů – chrání je proti škůdcům. Nejvíce jich je v listech, v plodech o poznání méně. V lilku je i v semenech, v bramborách například ve slupce a v klíčcích. Záleží tedy i na tom, jak pokrm konzumujete: brambory vařené ve slupce dodají nikotinu víc než oloupané. Vařením se nikotin neztrácí, odolává i teplotám přes 200 °C.

Dobrým zdrojem nikotinu jsou i rajčata: zatímco zralé rajče má asi 0,00043 mg nikotinu na 100 g, nezralé zelené má desetkrát tolik. Z hlediska získávání přírodního nikotinu to zní lákavě, ale bohužel to není nejlepší cesta. Kromě nikotinu totiž v zelených rajčatech najdete i další toxické alkaloidy, jako je solanin a tomatin. „Pozor! Nezralá rajčata rozhodně nejezte! Jsou totiž jedovatá. Proto je nechte nejprve dozrát,“ varuje Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy. Až plody dozrají, nebojte se je zpracovat. Ještě více nikotinu než nezralá rajčata totiž obsahuje rajčatové pyré: ve 100 g může být i 0,0052 mg – a to už jedovaté není, takže si ho klidně dopřejte.

Foto: Natallia Ustsinava, Shutterstock.com

Nezralými rajčaty se můžete otrávit! Otrava se projevuje průjmem, zhoršeným dýcháním, opocením, malátností a hrozí i mdloby

Jedlý nikotin chrání mozek

Nikotin v zelenině je předmětem vědeckého bádání. Mohl by totiž znamenat průlom v léčbě závažných neurologických onemocnění. „Naše výzkumy rizika vzniku Parkinsonovy choroby naznačují ochranný účinek nikotinu z papriky. U lidí, kteří jedli tento druh zeleniny, došlo ke snížení rizika v průměru o 19 procent,“ uvedla Susan Searles Nielsen z Washingtonské univerzity v Seattlu. Ochranný vliv byl ve výzkumu nejpatrnější u lidí, kteří nikdy nekouřili. Pokud se efekt zeleninového nikotinu potvrdí, pravděpodobně se ale bude užívat v tabletách, aby nebylo nutné zeleninu konzumovat po metrácích.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek