Hlavní obsah

Lehké letní svačinky z jogurtu a tvarohu

Foto: thinkstock

Mléčné výrobky vás zasytí a přitom jsou zdravé

Léto se blíží mílovými kroky a tropické teploty za oknem nám to jen potvrzují. V těchto horkách má jen málokdo chuť na hutné jídlo. Ve spolupráci s projektem Bílé plus vám proto přinášíme několik tipů na rychlé, jednoduché, lehké, a navíc dietní svačiny s mléčnými výrobky, po kterých nejenže nepřiberete, ale možná i trochu zhubnete!

Článek

Jak je známo, důležitá je i pro hubnutí svalová hmota, a svaly se nejlépe tvoří nejen cvičením, ale také pokud máte dostatek bílkovin. A obrovským zdrojem kvalitních bílkovin jsou právě mléčné výrobky! Neváhejte a aspoň jedno „mléčné“ jídlo denně do svého jídelníčku zařaďte.

„Pokud držíte redukční dietu, měly by bílkoviny tvořit kolem 30 % vašeho denního příjmu živin, jinak minimálně kolem 20 %, což také není málo,“ říká PhDr. Karolína Hlavatá Ph. D, odbornice projektu Bileplus.cz. Tady máte tipy, jak mléčné výrobky do jídelníčku snadno a chutně zařadit.

Jogurtová ovocná zmrzlina

Na 2 porce potřebujete: 300 ml smetanového jogurtu, 300 g drobného ovoce (jahody, borůvky, maliny, ostružiny), 2 lžíce třtinového cukru, hrst vyloupaných pistácií.

Foto: bileplus.cz

Jogurtová zmrzlina v létě skvěle osvěží

Postup: Očištěné ovoce vložte asi na půl hodiny do mrazáku a nechte ho zmrznout. Pak ho smíchejte s jogurtem a s třtinovým cukrem (ten můžete nahradit lžící medu nebo javorového sirupu) a vše rozmixujte na kaši. Tu naporcujte do skleniček nebo formiček a vložte ještě asi na 45 minut do mrazničky. Hotovou ovocnou zmrzlinu podávejte posypanou nasekanými pistáciemi.

Tvarohová pomazánka

Na 4 porce potřebujete: 200 g netučného tvarohu, 1 mrkev, 100 g celeru, šťávu z 1 citronu, podle chuti sardelovou pastu, 1/2 hrsti nasekané petrželky a pepř.

Foto: bileplus.cz

Tvarohovou pomazánku máte hotovou za chvíli

Postup: Mrkev a celer očistěte, nastrouhejte najemno a smíchejte s tvarohem, podle potřeby můžete přidat i 1–2 lžíce mléka. Podle chuti přidejte sardelovou pastu (pozor, je hodně slaná!), citronovou šťávu a čerstvě mletý pepř a vše opět promíchejte. Pomazánku podávejte na celozrnném pečivu nebo knäckebrotu ozdobenou petrželkou.

Květákový salát s tvarohovou majonézou

Na 4 porce potřebujete: 1 středně velký květák, 3 rajčata a 1 bílou cibuli. Na tvarohovou majonézu si nachystejte 2 kelímky sýru žervé nebo lučina light, 2 lžíce olivového oleje, 2 lžíce hořčice, mléko pro případné zředění, sůl a ocet podle chuti.

Foto: bileplus.cz

Květákový salát je plnohodnotné hlavní jídlo

Postup: Květák rozeberte na růžičky, uvařte v osolené vodě doměkka, slijte a nechte okapat. Pak jej nakrájejte nadrobno, smíchejte s pokrájenými rajčaty (pokud nemáte rádi slupky, návod, jak rajčata oloupat, najdete v článku Babiččiny recepty: Szegedinské brambory), jemně nakrájenou cibulí (bílou můžete vyměnit za tu jarní s natí) a tvarohovou majonézou. Tu připravíte smícháním všech uvedených ingrediencí. Salát se hodí jako svačina a s tmavým pečivem i jako lehký letní oběd.

Další recepty na skvělá jídla z mléčných výrobků najdete také v článku Menu z mléka: Polévka, králík na smetaně i lahodná panna cotta.

Ředkvičkový salát se sýrem

Na 2 porce potřebujete: 1 svazek ředkviček, 50 g 30% sýra eidam, 1–2 stonky řapíkatého celeru, 150 g bílého jogurtu, 1 vejce, 1 lžičku cukru, 1 lžičku kvalitní plnotučné hořčice, hrst nasekané petrželky nebo kopru, sůl a pepř.

Foto: bileplus.cz

Ředkvičkový salát je plný lahodné čerstvé zeleniny

Postup: Omyté a očistěné ředkvičky nakrájejte na tenké plátky a promíchejte s pokrájeným řapíkatým celerem, na malé kostičky nakrájeným sýrem a natvrdo uvařeným vajíčkem. Přidejte hořčici a jogurt a podle chuti osolte a opepřete. Před podáváním salát posypte petrželkou nebo koprem.

Tvaroh s kokosem a pomerančem

Na 2 porce potřebujete: 150 g polotučného tvarohu, 1 šťavnatý pomeranč, 1 vrchovatou lžičku strouhaného kokosu a 1 lžičku medu nebo javorového sirupu.

Foto: bileplus.cz

Ovocné tvarohy domácí výroby vám budou chutnat

Postup: Tvaroh nebo bílý jogurt lze upravit na desítky variací s různými druhy ovoce nebo zeleniny. Tenhle recept je trochu neobvyklý, a pokud jste zvyklí se takto stravovat, jako zpestření se vám bude jistě hodit minimálně jako inspirace.

Tvaroh smíchejte se strouhaným kokosem (podle potřeby můžete přidat 1–2 lžíce mléka na rozmíchání a naservírujte do misek. Pomeranč oloupejte a nakrájejte na čtvrtkolečka. Připravený ochucený tvaroh ozdobte lžičkou medu nebo javorového sirupu a kousky pomeranče. Pokud si chystáte svačinu do práce, tvaroh rovnou smíchejte i s medem a v práci přidejte jen pomeranč.

Brambory v alobalu s česnekovým tvarohem a červenou paprikou

Na 2 porce potřebujete: 300 g nových brambor, 200 g nízkotučného tvarohu, 2 stroužky česneku, sůl, 200 g vařené brokolice a 100 g drůbeží šunky.

Foto: bileplus.cz

Brambory s tvarohovou majonézou se hodí jako příloha i hlavní jídlo

Postup: Brambory očistěte kartáčkem nebo rukavicí na zeleninu pod tekoucí vodou, osušte a každou bramboru zvlášť zabalte do alobalu a pečte v troubě vyhřáté na 200 stupňů Celsia do změknutí, trvá to podle velikosti brambor asi 30–40 minut. Tvaroh rozmíchejte s prolisovaným česnekem a podle chuti ho osolte. Upečené brambory rozpulte a na každou půlku naneste tvarohovou směs. Nakonec je posypejte na kostičky nakrájenou drůbeží šunkou a na růžičky rozebranou uvařenou brokolicí. Pokud nemáte brokolici zrovna v lásce, můžete ji nahradit třeba paprikou. Jestli naopak milujete brokolici, zkuste naše tři recepty, najdete je ve článku zde.

Jak jste na tom s konzumací mléčných výrobků vy? Zařazujete je na jídelníček každý den, nebo jen výjimečně? Napište nám do diskuse pod článkem a svoje recepty posílejte na e-mail jana.ch@prozeny.cz. Nejlepší z nich zveřejníme a odměníme krásným šátkem!

ynezorPumanzeSaNyknalC