Hlavní obsah

7 potravin, které byste neměli jíst, pokud vás pálí žáha

Foto: Julenochek, Shutterstock.com

Pálení žáhy potká jednou za čas každého. Opakující se problémy ale mohou naznačovat, že se jedná o chorobný reflux, kdy je mechanismus, který za normálních okolností brání zpětnému toku žaludečních šťáv, oslaben. Tento stav výrazně zhoršují některé potraviny. Které?

Článek

Refluxní choroba jícnu (také reflux či kyselý reflux) je v dnešní době tak běžná, že za vážný problém bývá považována jen zřídka. To je ale chyba, protože v neléčeném stavu se může rozvinout v zánětlivé poškození dýchacího ústrojí i jícnu, v přednádorový stav zvaný Barretův jícen a v extrémních případech i v rakovinu.

Proč vás pálí žáha

Známé pálení žáhy je přitom jen symptomem, vedle něj se objevují i další jako chrapot, kašel, pocit knedlíku v krku nebo tlaku či bolesti na hrudi, také říhání či nadýmání a poruchy spánku. Proč se to vlastně děje? Na vině je zpětný tok kyselého žaludečního obsahu do jícnu. „Sliznice jícnu totiž nemá schopnost produkovat ochranný hlen jako sliznice žaludku, a proto jí navracející se kyselý obsah žaludku vadí,“ vysvětluje profesorka Hana Matějovská Kubešová, přednostka Kliniky interní, geriatrie a praktického lékařství na LF MU v Brně.

Jak se refluxní choroba léčí

Na vině bývá špatná životospráva (kouření, těžké jídlo, alkohol) či obezita a pokročilé těhotenství (vyklenutí bránice nahoru oslabuje uzavírací mechanismus jícnu, v těhotenství tak působí i hormony). Léčba spočívá v propojení medikace: léky na zmírnění kyselosti žaludku (omezaprol, pantoprazol, lansoprazol) a na podporu hybnosti trávicího traktu (metoclopramid, itoprid). Nevyhnete se režimovým opatřením: měli byste omezit kouření, při spánku podkládat si horní část trupu polštářem, posilovat bránici dechovými cvičeními a upravit jídelníček. Které pochutiny vynechat?

5 důležitých kroků, když chcete přestat kouřit.

Foto: Oxana Denezhkina, Shutterstock.com

I když máta zklidňuje žaludek, při kyselém refluxu může spíše uškodit

1. Koření

Pikantní koření, jako je kari, chilli, pepř, ale také muškátový oříšek, skořice, a dokonce cibule a česnek – to všechno stimuluje produkci kyselin, oslabuje uzavírací mechanismus, a tím i zpětný tok do jícnu. Nadměrná konzumace kořeněných jídel může v kombinaci s kyselým refluxem vyústit až v chronickou gastritidu (zánět žaludku) a ezofagitidu (zánět dolní části jícnu). Místo koření používejte bylinky (tymián, oregano, bazalka, majoránka), které jídlu také dodají chuť, ale šetří trávicí trakt.

2. Káva

Obsahuje kofein, který zvyšuje produkci žaludečních šťáv. Šetrnější jsou zelené čaje nebo bezkofeinové varianty, oblíbené jsou třeba „kávy“ s houbou ganodermou nebo ty z pražené pšenice.

Foto: PKpix, Shutterstock.com

Káva vás možná po ránu probere, jícnu ale nesvědčí

3. Alkohol

Uvolňuje horní a dolní svěrač jícnu, což umožňuje únik žaludečních kyselin. Platí to zejména pro tvrdý alkohol a bílá vína – obojí zvyšuje žaludeční kyselost.

Co se stane s vaším tělem, když přestanete úplně pít alkohol? 

4. Živočišné tuky

Máslo, majonéza a další živočišné tučné výrobky, včetně tučných mléčných, se pomalu tráví, čímž žaludeční sliznici dráždí k vyšší produkci kyselin. Způsobují také ochabnutí uzávěrového mechanismu. Vhodnější jsou rostlinné oleje typu kokosového, olivového nebo řepkového.

5. Čokoláda

Malé denní množství hořké čokolády (20 gramů) může tělu poskytnout antioxidanty, vitaminy a minerály, které zlepší zdraví i náladu. Pokud ovšem netrpíte kyselým refluxem. Čokoláda totiž obsahuje jak kofein, tak i tuky. Obojí stimuluje produkci žaludečních kyselin.

Foto: BlueSkyImage, Shutterstock.com

Hořká čokoláda dodá vitaminy i minerály, společně s nimi ale i kofein a tuky: ani jedno kyselému rexlufu nesvědčí

6. Citrusy

Citrusy snižují pH žaludku, což stimuluje kyselý reflux. Lepší jsou zásaditější druhy ovoce jako jablka či hrušky. Pokud citrusy milujete, konzumujte je v kombinaci se zeleninou, která jejich účinky snižuje.

7. Máta

Ačkoliv je máta vyhledávanou bylinkou pro zklidnění žaludku, u kyselého refluxu může spíše uškodit. „Dráždí výstelku jícnu a není tedy bylinkou, která by v tomto ohledu pomáhala,“ vysvětluje Michaela Bebová, biochemička a odbornice na výživu. Naopak dobré je pít čaj z ostropestřce nebo heřmánku.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek