Hlavní obsah

Drobnosti, kterými si ničíte zdraví! Děláte je také?

Foto: Evgeny Atamanenko, Shutterstock.com

Zapomněli jste vyměnit zubní kartáček a on je už trochu „ježatý“? Usnuli jste párkrát s kontaktními čočkami? Víte ale, že právě tím si můžete způsobit zdravotní potíže?

Článek

Velký problém většinou začíná malým přehlédnutím, které vypadá zcela nevinně. Platí to i u následujících pěti drobností, kterými si můžete poškodit zdraví. Takže je odhalte a raději už neopakujte!

1. Neměníte včas kartáček

Kartáček na zuby byste měli měnit minimálně jednou za tři měsíce, lépe každý měsíc, než se začne třepit. Pak se totiž ve vláknech usazují bakterie, což zvyšuje riziko vzniku zubního kazu i zánětů dásní. Ze stejného důvodu kartáček vyměňte raději pokaždé, když jste prodělali nějakou infekční chorobu. Když cestujete, nedávejte kartáček do krabičky ještě vlhký, jinak zajišťujete bakteriím živnou půdu a budou se vesele množit.

Foto: Polina Shestakova, Shutterstock.com

Kartáčky byste měli rozhodně vyměnit dřív, než se rozježí

2. Málo perete

Jak často měníte ručníky? Správně byste to měli dělat tak jednou za tři dny. V době, kdy rodinou běhá chřipka nebo střevní potíže, i častěji. Ručníky perte při vyšší teplotě, nebo k prášku přidejte přípravek s dezinfekčním účinkem. A proč tolik starosti s ručníkem, do kterého utíráte své čerstvě umyté tělo? Třeba proto, že se tím do něj dostávají vaše odumřelé kožní buňky, které ve vlhkém ručníku poslouží jako živná půda bakteriím a plísním. Podobné je to s utěrkami na nádobí i povlečením.

3. Nehledáte ošklivá káčátka

Spoléháte na opalovací krémy s vysokým faktorem ochrany proti UV, takže si pravidelně nekontrolujete kůži? Chyba! Ideálně každý měsíc byste se měli prohlédnout. „Měli byste hledat ‚ošklivá káčátka‘, tedy kožní znaménka, která se od ostatních odlišují. Pokud některé svědí, narostlo nebo krvácí, jděte k lékaři. Jen tak lze včas zachytit nebezpečné nádorové bujení,“ vysvětluje Prof. MUDr. Jana Hercogová, přednostka Kliniky preventivní dermatologie.

Foto: Pixel-Shot, Shutterstock.com

Mezi znaménky hledejte ta, která se nějak změnila

4. Nečtete příbalové letáky

Zajímá vás u léků jen to, jestli rychle zaberou? Měli byste také vědět, čím je zapít a co během užívání nejíst – i to někdy zásadně ovlivňuje jejich účinek. Může ho nejen razantně snížit, ale i znásobit, a to může v důsledku ohrozit vaše zdraví!

„Obecně je známé, že se účinek některých antibiotik  snižuje při současné konzumaci mléčných výrobků. Ale víte, že ho mohou snížit i minerálky? Nebo že sycené nápoje, hlavně ty kolové, mění účinky léku Diclofenac? Zásadní je vědět, že účinky Warfarinu nebezpečně zvyšují léky s Ibuprofenem, nebo že účinky některých léků na vysoký tlak významně ovlivňují látky z brokolice nebo kapusty. Pacienti užívající Digoxin by měli vědět, že se mají vyhýbat zelenému čaji. A pokud se chcete spolehnout na hormonální antikoncepci, pak pozor na konzumaci třezalky,“ uvádí MUDr. Aleš Krebs, PhD., viceprezident České lékárnické komory.

5. Spíte v kontaktních čočkách

Vyměnili jste brýle za kontaktní čočky a občas máte problém uhlídat, jak dlouho je vlastně máte na očích? Podle průzkumů je mnozí mají nasazené víc jak 16 hodin a někdy v nich i usnou. „Přitom to je nebezpečné. I když spíte v čočkách méně než jednou týdně, zvýšíte tím zásadně riziko infekce oka,“ varuje primářka MUDr. Lucie Valešová z oční kliniky DuoVize. Takové chování může v důsledku skončit až transplantací rohovky nebo slepotou. Výjimkou jsou pouze kontinuální čočky, které umožňují i dlouhodobé nošení a pokud o ně správně pečujete, jsou zcela bezpečné.

Foto: life-literacy, Shutterstock.com

Používáte kontaktní čočky? Dbejte na jejich hygienu, ale i doporučené omezení doby, jak dlouho je máte mít na očích

A na co si dát pozor, abyste neškodili své pleti?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama