Hlavní obsah

Jídelníček proti artritidě, který může ulevit kloubům

Foto: RossHelen, Shutterstock.com
27. 11. 2021

Obtížná chůze, ztížený pohyb ochromený bolestí, nateklé klouby. Vybavíte si při těchto slovech vetchou stařenku? Artritické onemocnění kloubů se sice týká starší populace, nejčastěji ale propuká již u lidí mezi třicítkou a padesátkou. Aby vám nezkomplikovalo stáří, myslete na pohyb, zdravý životní styl i vhodný jídelníček.

Článek

Bolavé a oteklé klouby trápí až osmdesát procent seniorů, nevznikají ovšem jen opotřebením těla a vlivem stáří. Chcete-li jim předejít být aktivní co nejdéle, myslete na pohyb a jídelníček, který klouby vyživí.

Nemoc budoucnosti

Revmatoidní artritida propuká nejčastěji v produktivním věku, tedy mezi třicítkou a padesátkou. Vliv na ni má do určité míry dědičnost, ale bohužel také narůstající obezita, sedavý styl života a špatné stravování. Zdravotníci dokonce varují, že kvůli stále se snižující fyzické aktivitě dětí budou nemoci kloubů zřejmě rapidně narůstat a potíže přicházet v stále nižším věku. Zabojovat proti tomu můžete prevencí, tedy vhodným pohybem a udržováním si zdravé váhy správnou životosprávou.

Varování vnímejte včas

„Počátky artritidy se projevují bolestí kloubů, nejčastěji kolenních a kloubů prstů a ruky. Klidová bolest a zatuhlost je horší ráno a trvá déle než hodinu. Kloubní zánět se projevuje otokem, bolestivostí na pohmat a teplejší kůží nad kloubem,“ popisuje Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky. Mohou se přidat příznaky, jako je únava, slabost, poruchy spánku a deprese. Pokud se nemoc neléčí, během pár let vyústí v neschopnost o sebe pečovat a trvalou invaliditu. Nadváha nebo sedavý způsob života nástup nemoci jen urychlí, škodit může i jednostranná zátěž kloubů nevhodně provozovaným sportem.

Sbohem, sladkosti

Týká-li se vás riziko artritidy, vzdejte se především přemíry cukru. Ta vede k obezitě a zvyšuje nápor na klouby, ale podporuje i zánětlivé procesy v těle. Z jídelníčku vyřaďte sladkosti, doslazované produkty (cereálie, jogurty) a také slazené limonády, místo nich zkuste bylinkové čaje. Proti artritidě a bolesti kloubů pomáhá kopřiva, zázvor, lopuch nebo řimbaba.

Foto: Chamille White, Shutterstock.com

Bylinky uleví v podobě čajů, obkladů i koupelí

Šetřete se sodíkem

K otokům kloubů může přispívat sodík, který je bohatě zastoupen ve slaných pokrmech, jako jsou různé pochutiny, kořenící přípravky, polotovary a konzervované výrobky. Pozor i na uzeniny a další zpracované masné výrobky. Při vaření místo soli používejte k dochucení více bylinky.

Při dně buďte obezřetní

Kloubní onemocnění může urychlit dna. Při ní v těle zůstává dlouhodobě zvýšená kyselina močová, která se ve formě krystalků usazuje právě v kloubech a vyvolává záněty. Hladinu kyseliny močové může zásadně ovlivnit jídelníček. Důležité je vyvarovat se pokrmů s obsahem purinů, tedy kakaa, masa a silných vývarů, vnitřností, luštěnin nebo špenátu. Škodí i konzervované potraviny, ostrá jídla a alkohol.

Foto: Natalia Lisovskaya, Shutterstock.com

Kurkumu si dopřejte v jídle, zkuste ale i kurkumový čaj nebo zlaté kurkumové mléko

Dopřejte si Asii

Jestliže už vás bolesti postihly, neměla by ve vašem jídelníčku chybět kurkuma. Obsahuje kurkumin, který platí na většinu zánětlivých procesů v těle. „Protizánětlivé účinky kurkuminu působí proti akutní i chronické bolesti, chrání chrupavku a pomáhají ke zvýšení hybnosti,“ prozrazuje MUDr. Jakub Holešovský, lékař z nemocnice Rudolfa a Stefanie v Benešově.

Vyzkoušet můžete třeba kurkumové mléko: na mírném ohni zahřejte 250 ml mléka s polévkovou lžící kurkumy a na závěr dochuťte lžící medu. Pijte ráno a večer po dobu alespoň dvou týdnů. Kurkuma se hojně používá v indické kuchyni, z japonské se zas můžete inspirovat pitím matcha čaje. Bohatý zdroj antioxidantů chrání buňky a v případě artritidy tlumí bolest.

Zaměřte se na kolagen

Pro zdraví kloubů je vhodné doplňovat také kolagen. V lékárně seženete celou řadu doplňků stravy, čerpat ho můžete i z běžného jídla. Tvorbu kolagenu podpoří potraviny bohaté na vitamin C (papriky, rakytník, citrusy), vejce, mléčné výrobky a rostlinné oleje (slunečnicový, sójový, lněný, ořechová másla). Neměl by vám chybět zdroj omega-3 kyselin, jako mořské ryby a plody moře, avokádo nebo olivový olej. Ze zeleniny a ovoce si dopřejte vše červené (jahody, jablka, papriky, ředkvičky), pomáhá to k lepšímu prokrvení a působí i proti bolesti.

Chroupejte kapustu

Brokolice, květák, zelí nebo růžičková kapusta obsahují velice cennou látku jménem sulforafan. Je to důležitý antioxidant a stimulant enzymatických pochodů v těle. Chrání nejen klouby, ale je významný i v prevenci rakoviny prsu a prostaty, snižuje také krevní tlak a cholesterol.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek