Hlavní obsah

Proč dodat tělu kolagen? Budete pohyblivější a mladší!

Foto: Rustle, Shutterstock.com

Bolavé klouby, slabé svaly, vrásky... Projevy, které mohou začít už po dvacítce a mohou ovlivnit váš celkový stav. Jak s nimi souvisí kolagen a proč se postarat, aby ho měl organismus dost?

Článek

Co se vám vybaví, když se řekne kolagen? Většině asi naskočí reklama na přípravek na klouby. Ovšem to je jen část toho, oč se tahle důležitá bílkovina v těle stará. Rozhodně je dobré vědět o ní víc. Jak ji získat a co všechno dokáže?

Co je to kolagen

Kolagen je ve vodě nerozpustná bílkovina, která „drží organismus pohromadě“. Tvoří asi deset procent celkové hmotnosti těla a až 70 procent pokožky. Utváří šlachy, vazy, chrupavky, zpevňuje kůži i vnitřní orgány, je i v kostech a zubech. Odborníci rozlišují skoro třicet druhů kolagenů a toto jsou tři základní:

  • Typ I - je nejhojnější, tvoří až 90 % všeho kolagenu v těle, je v kostech, zubech, kloubech, šlachách a kůži. Zdrojem je živočišná tkáň. Využívá se v potravinářství, farmaceutickém průmyslu i v kosmetice.
  • Typ II - tvoří až polovinu objemu chrupavek, zdrojem jsou hovězí, vepřové a kuřecí chrupavky, najdete ho v léčivech a doplňcích stravy, které se označují jako kloubní výživa.
  • Typ III - nachází se ve svalech, kostech a kůži, nejvíc ho mají nejmenší děti, postupně ho nahrazuje kolagen typu I.
Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Kolagen lze tělu dodávat i prostřednictvím doplňků stravy

Jak poznat nedostatek kolagenu

Tělo kolagen vyrábí samo, ale jen v omezeném množství a tato schopnost navíc s věkem slábne. Ke zpomalení jeho tvorby dochází už před třicítkou a stav zhoršuje také stres, znečištěné životní prostředí, kouření... Nedostatek kolagenu se projeví zkrácenými šlachami a oslabením nejen svalů, ale třeba i cév a srdce, ovlivňuje vzhled kůže a zhorší tvorbu vrásek.

„Na pokožce se snižuje vrstva ochranného filmu, pokožka se ztenčuje, stává se zranitelnější. Ve škáře ubývá kolagenních vláken, klesá pružnost kůže a současně s úbytkem tukové tkáně se objevují vrásky. Kůže je zranitelnější, náchylnější k poškození, infekci a hůř se hojí,“ vysvětluje Alena Machovcová, primářka dermatovenerologického oddělení FN Motol.

Jak doplnit kolagen jídlem

Hlavním zdrojem kolagenu je hovězí a vepřové maso (i chrupavky a kůže), tučné ryby, vaječný bílek a mořské plody. Nezapomínejte přitom na přírodní zdroje vitaminu C: ten podporuje vstřebávání kolagenu, je zásadní pro jeho tvorbu a pro stav chrupavek. Pro výrobu kolagenu je potřebná i síra: dejte si třeba kakao, vejce, sýry, česnek, ředkvičky a kedlubny.

Jako doporučená denní dávka kolagenu se uvádí 3–10 gramů. Abyste na takovou porci dosáhli, museli byste sníst 260 g tlačenky, asi 200 g želatinových medvídků, vývar ze 4 kg vepřových nožiček... A to není kvůli obsahu tuků a cukrů ideální. (Domácí tlačenku i želatinové bonbony bez cukru si můžete vyrobit sami.)

Foto: Fascinadora, Shutterstock.com

Potraviny, díky kterým tělu pošlete dávku kolagenu, jsou velmi chutné

Jak vybrat doplňky stravy s kolagenem

V doplňcích bývá kolagen kombinován s chondroitinem, glukosaminem nebo boswelinem, velmi často i s vitaminem C, vitaminem D a vápníkem. Přípravky s kolagenem lze rozdělit na dvě skupiny: a/ na želatiny a kolagenní peptidy (hydrolyzovaný kolagen) a b/ na kolageny v přirozené podobě.

„Mají rozdílné vlastnosti, jiný účel podávání, odlišné dávkování. Zatímco želatiny a kolagenní peptidy klouby vyživují, kolageny v přirozené podobě pomáhají u autoimunitních onemocnění, při kterých tělo bojuje proti vlastnímu kolagenu. Jejich užívání tuto nežádoucí reakci oslabuje,“ vysvětluje MUDr. Karel Benda z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vhodný přípravek tedy volte po konzultaci s odborníkem a až poté, co bude přesně určena příčina vašich obtíží!

Kosmetika s kolagenem?

Na trhu je i kosmetika, která obsahuje kolagen a slibuje zpomalení tvorby vrásek nebo jejich vyhlazení. Odborníci jsou v tomto směru skeptičtí, protože tvrdí, že molekula kolagenu je moc velká, aby zvenčí prošla do pokožky. Kloní se tedy k dodávání bílkoviny „zevnitř“ – tedy ke konzumaci vhodných potravin nebo doplňků stravy.

Chtěli byste vypadat co nejdéle mladě? Pak mrkněte na nejlepší anti-age triky 2020 na oddálení stárnutí.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.