Hlavní obsah

Jídelníček při dně: Které potraviny uleví?

Foto: George Rudy, Shutterstock.com

Přezdívá se jí nemoc králů, bohužel ale stále není onemocněním vymýceným. Dna neboli pakostnice pacientům přináší krušné dny plné bolesti. Ulevit vám může volba těch správných potravin.

Článek

Oteklé a zarudlé klouby upozorňují, že je v nich něco v nepořádku. Jsou zasažené zánětem – dna je totiž formou artritidy. „Zánět v těle je z dlouhodobého hlediska velmi nebezpečný. Vytváří kyselé prostředí a postupně nabourává obrovské množství chemických procesů, a to jak metabolických, hormonálních, tak biochemických,” vysvětluje Magdaléna Mikulandová, výživová poradkyně metody Metabolic Balance. „Po poměrně krátké době působení zánětu se začnou v těle běžné chemické procesy měnit a začínají různé problémy,” dodává.

Jde sice o onemocnění genetické, podmíněné je ale nezdravým životním stylem a především nevhodným jídelníčkem. Právě proto se dně říká nemoc králů – ti rádi hodovali a v jídelníčku měli nadbytek masa i alkoholu. A do ordinací lékařů vede tahle skladba stravy lidi i dnes.

Maso a alkohol v moderním jídelníčku doplňují další „zlé“ potraviny. Jde především o různé polotovary, zpracované potraviny a cukrovinky slazené fruktózou. Na vině je ale i přejídání nebo stres (jak se zbavit stresu a posílit imunitu).

Když odpad zabloudí

Zánět způsobuje kyselina močová – látka tělu vlastní vznikající z tzv. purinů, které jsou součástí stravy. Jenže když kyselina namísto toho, aby přirozeně opustila tělo, zabloudí do kloubů, máte zaděláno na nepříjemné onemocnění. Zde se hromadí ve formě krystalků, které způsobují otok kloubů. Dříve než oteklých kloubů si ale zřejmě povšimnete bolesti. Ta začíná zpravidla v palcích u nohou, ale postihuje i klouby na prstech, kotníky, kolena. Klouby bolí i při letmém dotyku.

Foto: sumroeng chinnapan, Shutterstock.com

Bolesti začínají většinou na palcích u nohou, i tak se pozná dna

Stop purinům

Pokud tělo vlivem genetiky nebo špatné stravy nedokáže puriny správně strávit a vyloučit kyselinu močovou přirozenou cestou, je třeba je omezit. Vzdejte se alkoholu, omezte slazené limonády a nápoje s kofeinem. Šetřete masem (omezte hlavně skopové, zvěřinu, vnitřnosti, uzeniny nebo paštiky), ale také plísňovými a pikantními sýry a čokoládou (7 mýtů o čokoládě).

Škodit mohou i obecně zdravé a doporučované potraviny. Na seznam těch, kterými se vyplatí šetřit, připište luštěniny, ryby, celozrnné potraviny, kvasnice, houby, zelenou zeleninu (chřest, špenát, kapusta, paprika, cuketa) a ostrou zeleninu (křen, česnek).

Tělo propláchněte

Na nákupní seznam si naopak připište alkalické mineralizované vody (Vincentka, Bílinská kyselka, Royal Water). Ty pomáhají odpadní látky lépe vylučovat a přispívají i k rozpouštění již vzniklých krystalů.

K pročištění pomáhají rovněž řebříček, pampeliška a kopřiva. „K dalším bylinám, které rozpouštějí usazeniny v organismu, patří židovská mochyně, lopuch pýr a zpracované pupeny břízy, jasanu a buku,“ říká bylinkářka Jarmila Podhorná. Ty je vhodné zkombinovat s protizánětlivě působící třezalkou, olší či vrbou.

Foto: madorf, Shutterstock.com

Pampeliška nebo kopřiva jsou skvělými pomocníky proti bolesti kloubů

Zeleninu ne, ovoce ano

Obecně to kvůli obsahu cukru platí obráceně, tedy více zeleniny, méně ovoce. Proti dně ale pomáhá ovoce jako banány, citrusy, hrušky a bobulovité ovoce. Tělu prospěje také vitamin C, ten hledejte v rybízu, jahodách, papáje, ananasu a kiwi. Bez obav můžete jíst mléčné produkty (nízkotučné sýry, jogurty, tvaroh, podmáslí) a žitné pečivo (chleba pro dietáře, který můžete jíst i večer).

Zacvičte si

Co se týče pohybu, dostávají se nemocní do začarovaného kruhu. Bolest jim znemožňuje pohyb, ale ten je přitom velmi důležitý. A to nejen z důvodu prevence obezity, kterou dna často provází, ale také jako prevence stresu, při kterém vzrůstá riziko zánětů v těle. A v neposlední řadě udržuje cvičení klouby správně pohyblivé a oddaluje období bolestivých atak (jak si ulevit od bolesti kloubů).

Přímo při záchvatu dny se vám ale zřejmě nebude chtít bolavé nohy namáhat, proto se o cvičení raději poraďte s fyzioterapeutem. V meziobdobí vsaďte na chůzi naboso, ze sportů volte aerobic, plavání, jízdu na bruslích, kole nebo na koni.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.