Hlavní obsah

Jóga není nuda. Kterou si vyberete vy?

Foto: Prostock-studio, Shutterstock.com

Jóga. Pro někoho nudné pomalé cvičení, pro jiného ten nejlepší způsob, jak udělat něco dobrého pro své tělo i mysl. Ať tak či tak, na souboru cviků, který se soustředí nejen na fyzično, ale i duši, musí něco být. A nudy se bát nemusíte, jen si vyberte druh cvičení, který zaujme právě vás.

Článek

Kdy přesně jóga vznikla, nikdo úplně neví. Traduje se, že první zmínky jsou tři tisíce let staré. Jak vypadala jóga v době svých počátků, je stále předmětem zkoumání, mohlo jít o meditační techniky, ke kterým se postupně začaly přidávat nějaké tělesné pozice a cviky. Ale ať už je její původ jakýkoliv, v západním světě si získala popularitu. A jak je vidět, spojení cvičení těla a mysli oslovuje čím dál tím více lidí.

Existuje mnoho druhů jógy a co je důležité, nuda to rozhodně není! A vybere si každý. Nebo vám následující cvičení připadají nezajímavá?

Hormonální jóga

Tohle je jóga speciálně pro ženy, jde o soubor cviků, které vytvořila Dinah Rodrigues z Brazílie. Pohyby cílí na žlázy s vnitřním vyměšováním – vaječníky, štítnou žlázu, hypofýzu a nadledvinky. Tyto žlázy se zásadně podílejí na vyrovnaném fungování hormonální soustavy a rovnováze estrogenu a progesteronu.

Rozhodně by ji měly zkusit ženy, které trápí nepříjemné příznaky menopauzy nebo naopak těžký premenstruační syndrom, nedaří se jim otěhotnět, mají trable s akné či padáním vlasů či s dalšími ženskými nepříjemnostmi. Díky této józe se prý ženy cítí mnohem lépe, více žensky, zdravě, spokojeně.

Těhotenská jóga

I tohle je (logicky) jóga určená ženám, a to těm, které čekají miminko. Jde o cviky známé z klasické jógy, které jsou ale speciálně upraveny pro potřeby gravidních žen. Měla by být vedena v klidnějším tempu, zaměřuje se například na zádové svaly, které právě v těhotenství dost trpí. Většinou je dobré s tímto cvičením začít po ukončení prvního trimestru těhotenství, přičemž správný lektor zvládá během lekce přistupovat k ženám individuálně a případně cviky upravovat podle stupně jejich gravidity a celkového zdravotního stavu.

Foto: Pereslavtseva Katerina, Shutterstock.com

Hormonální jógová terapie je speciální sestava, která urovnává rozbouřené hormony a uvolňuje tělo i mysl

Hot či bikram jóga

Tohle je možná to pravé pro ty, co si chtějí dát pořádně do těla a zapotit se a běžná jóga jim připadá málo akční. Základ hot i bikram jógy je totiž v tom, že se cvičí ve velmi silně vyhřáté místnosti (38 až 42 stupňů Celsia) se zvýšenou vlhkostí vzduchu. V takovém vedru se vaše tělo zapotí, i když byste jen leželi, natož když cvičíte.

Rozdíl mezi hot jógou a bikram jógou je pak v tom, že bikram jóga má striktně daný seznam jednotlivých cviků, které na sebe navazují. Cvičení je tak neměnné, vždy stejné. V hot józe je pak cvičení čistě na lektorovi, který si ji vytváří podle svých zkušeností a představ.

V této podobě má cvičení stejné blahodárné účinky jako klasická jóga, ovšem horké prostředí navíc účinně pomáhá se snižováním váhy, prokrvením organismu, výrazně posiluje imunitu těla, prospívá pleti a zvyšuje flexibilitu, protože dobře rozehřáté tělo umožňuje cvičit intenzivněji, aniž by vás omezovala bolest svalů.

Foto: Inneska Sakhno, Shutterstock.com

Často je nejdůležitější to, jak vám sedne lektor. Nebojte se jich vyzkoušet více

Nahá jóga

Jak už vyplývá z názvu, tahle jóga se cvičí bez oblečení, jiný rozdíl tam není. Možná vám to připadá podivné a nevidíte v tom smysl, ale podle jejích propagátorů je absence jakýchkoli svršků jen a jen přínosem.

Za prvé je to prý opravdu pohodlné, nikde vás nic neškrtí, žádné upnuté oblečení vás neomezuje v pohybu. Kromě klasických výhod jógy si navíc díky své nahotě budujete kladný vztah ke svému tělu, pracujete na svém sebepřijetí. Máte možnost vidět skutečná lidská těla se všemi nedokonalostmi, která k němu patří, v podstatě ve své hlavě aktivně ničíte mediální nepravdivý obraz toho, jak má vypadat lidské tělo. A to vše vede k naprostému uvolnění a pocitu svobody, Že by to ale bylo cvičení ideální pro šmíráky, co chtějí okukovat nahé lidi, to zas ne! Při samotném cvičení nemáte totiž čas na nic jiného než sami na sebe – na své tělo, svaly, dech.

Foto: Luna Vandoorne, Shutterstock.com

Mnozí profesionální sportovci mají jógu jako součást svého tréninku

Tantra jóga

Možná si představujete různé sexy masáže a blaho, které díky nim prožijete. Tak pozor, tantra jóga je trochu něco jiného, i když na váš sexuální život bude mít také super účinky.

I tady jde o soubor cvičení, jejichž smyslem je posílit tělo a zklidnit mysl, najít cestu sám k sobě, k vnitřnímu uvolnění a posílení sebevědomí. Ale díky tomu, že cviky se hodně zaměřují na pánevní dno a dýchání, vliv na sexuální život nelze opominout.

V čem tedy tantra jóga pomáhá kromě celkového posílení a zklidnění? Ženám opět pomáhá s úpravou hormonů v těle, posiluje jejich pánevní dno (což se hodí nejen po porodu, ale obecně třeba i při dosahování orgasmu), zmírňuje problémy s inkontinencí a podobně. A pánové? Tantra jóga prý hodně prospívá prostatě, zvyšuje sexuální výdrž a vytváří schopnost řízeně oddálit ejakulaci. A to všechno se v ložnici celkem hodí, nemyslíte?

Jóga smíchu

Smích léčí! To je stará pravda. Když se smějete, posilujete imunitní systém, uvolňujete svaly, zvyšujete krevní oběh, předcházíte depresím, snižujete krevní tlak, jednoduše svému tělu zatraceně prospíváte.

Jóga smíchu je pak založena na tom, že lidské tělo nerozlišuje mezi smíchem spontánním (tedy, když vás něco nebo někdo doopravdy rozesměje) a simulovaným (tedy když se smějete bez důvodu). V obou případech jsou přínosy pro tělo stejné. A tak je jóga smíchu souborem speciálních cviků, díky nimž se budete smát. A možná i opravdu. Její zastánci slibují nejen zdravotní benefity, ale i holý fakt, že po tomhle cvičení se vám zlepší nálada na celý den, i kdyby původně nestála vůbec za nic.

Shrnout jógu do jednoho článku je v podstatě nemožné, možností tento pohyb nabízí nespočet. Jak si vybrat vhodný typ jógy právě pro vás?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek