Hlavní obsah

Mají vrchol sezony! 8 plodin, kterých si nyní užijte dosyta

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Léto a začátek podzimu jsou bezkonkurenčně nejlepším obdobím pro zdravou a pestrou stravu. Svou vrcholnou sezonu má totiž celá řada tuzemských plodin, které stojí za to jíst nejen kvůli skvělé chuti, ale také pro jejich blahodárné účinky na zdraví.

Článek

Jíst lokálně a sezonně. Klíčová zásada mnoha přístupů ke zdravému stravování, která snad většině z vás dává smysl. Co by pro vaše tělo mělo být přínosnější než konzumace čerstvých surovin, které jsou typické pro náš kraj a zeměpisné podmínky?! Pravda, na lokální úrodu se nemůžete spolehnout po celý rok, ovšem v srpnu to rozhodně lze. Kterých sezonních plodin se najíte dosyta?

Hrášek

Otevřít si pěkně napěchovaný lusk a vyloupat si z něj všechny zelené perličky možná bývala vaše oblíbená dětská aktivita. Čerstvý hrášek si však neváhejte dopřát také jako dospělí. Díky vysokému obsahu vlákniny a nemalému množství bílkovin je to skvělá potravina nejen pro sportovce. Pokud si dáte 300 gramů hrášku, dostanete do sebe polovinu doporučené denní dávky vlákniny. Je bohatý na vitaminy skupiny B, vitamin C, E K i řadu minerálních látek jako draslík, železo, vápník a zinek.

Fazolové lusky

Zelené fazolové lusky jsou na tom, co se výživových hodnot i obsahu cenných minerálů a vitaminů týká, velmi podobně jako hrášek. Jejich největší předností je velké množství céčka a železa. Obsahují také vyvážený poměr vlákniny i bílkovin a jsou málo kalorické, 300gramová porce jako příloha je tak akorát. Nejlépe chutnají se slaninou k pořádnému steaku!

Foto: Anna_Pustynnikova, Shutterstock.com

Lusky fazolí jsou skvělou kulinářskou surovinou, lze je připravit na řadu způsobů

Rajčata

V tuzemsku velmi populární šopský salát  chutná nejlépe z čerstvých voňavých rajských jablíček. Ta obsahují vitaminy A, skupiny B, C, K, ale také biotin a lykopen. Biotin neboli vitamin H udržuje krásné vlasy, nehty i pokožku, rostlinné barvivo lykopen, které je důvodem, proč jsou rajčata červená, chrání zdraví srdce. Nachází se ovšem ve slupce, proto rajčátka neloupat! I jedno rajče denně má smysl, najdete v něm totiž více lykopenu, než je denní doporučená dávka.

Okurka

Média si letos okurkovou sezonu moc neužila, ovšem na zahrádkách se urodily jako každý rok touto dobou. Okurky mají močopudné účinky a pomáhají čistit a odvodňovat organismus. Obsahují mnoho minerálů, mimo jiné jsou královským zdrojem draslíku, který pomáhá snižovat krevní tlak. Okurky jsou z více než 90 procent tvořeny vodou, proto mají jen minimum kalorií a pomáhají tělo hydratovat. Dejte si jich, co hrdlo ráčí.

Foto: Tanya Stolyarevskaya, Shutterstock.com

Okurky jsou jednou z nejdietnějších potravin vůbec, na 100 gramů mají asi jen 15 kcal

Jahody

Voňavé, sladce červené jahůdky patří překvapivě mezi velmi dietní druhy ovoce. Spolu s bílým jogurtem představují dezert, který i při dietě můžete jíst denně bez výčitek svědomí. Jsou velmi bohatým zdrojem vitaminu C, kterého mají dokonce více než pomeranče. Stejně jako okurka obsahují také hodně draslíku. Denní dávku vitaminu C najdete asi ve 120 gramů jahod.

Jablka

Mezi ovocem představují jablka jeden z nejbohatších zdrojů vlákniny. Navíc obsahují pektin, což je druh vlákniny, který účinkuje jako prebiotikum. Jinými slovy napomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru, která je základem pevné imunity. Jablíčka taktéž obsahují hodně céčka, draslíku a vitaminu K. Jedno jablko každý den je dobrý rituál pro posílení imunity. (Překvapila vás návštěva? Udělejte jim opilá jablíčka.)

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Jablíčka si vezměte na svačinu nebo z nich udělejte mošt či je použijte na štrúdl

Meruňky

Jasně oranžové meruňky jsou, stejně jako například mrkev nebo batáty, vynikajícím zdrojem provitaminu A, respektive betakarotenu. Ten patří mezi velmi účinné antioxidanty, navíc pomáhá udržovat zdraví a krásu pokožky. Meruňky obsahují také solidní množství železa, hořčíků a vitaminů skupiny B. Už tři plody obsahují denní množství betakarotenu.

Broskve

Broskve jsou na tom v mnohém podobně jako meruňky, také jsou moc dobrým zdrojem cenného betakarotenu. Díky obsahu kombinace vitaminů A, C, E a vitaminů skupiny B představují výbornou potravinu pro zdraví srdce. Obsahují hodně hořčíku, draslíku i vlákniny. Dejte si dva až tři plody denně.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.