Hlavní obsah

Potraviny s ochlazujícím účinkem. Místo zmrzliny kefír

Foto: KieferPix, Shutterstock.com

Vyhledáváte stín, jakmile teploty překročí dvacet pět, protože špatně snášíte horko? Nemáte ani moc chuť k jídlu, jste ospalí a malátní a léto vlastně moc nemáte rádi? Zkuste trochu změnit jídelníček. Vyberte si potraviny, které vám v létě zachutnají a ještě pomohou s ochlazením.

Článek

V letním horku nejlépe ochladí klimatizace nebo osvěžující voda na plovárně. Jestliže ale musíte do práce nebo vás čekají pochůzky v rozpáleném městě, obrňte se před vedrem promyšleným jídelníčkem, po kterém se budete cítit svěží a čilí i v největších pařácích.

Ledová limonáda pomůže jen na chvíli

Potřebujete-li v létě, osvěžit, možná vás jako spolehlivý pomocník napadne zmrzlina, tříšť, vychlazené pivo nebo limonáda s ledem. „Většinu asi zklamu, ale u mnohých tolik oblíbená zmrzlina či ledové nápoje mezi potraviny vhodné v letních dnech nepatří. Oslabují trávení a působí adstringentně, což znamená, že stahují tělo, což může vést k zadržování tekutin v těle. Pití ledových nápojů způsobuje rychlé překrvení tkání jícnu a vede k falešnému dojmu, že jste dostatečně hydratovaní. Pak nemáte potřebu doplňovat tekutiny, což je nežádoucí,” varuje Kateřina Šimková, nutriční specialistka Zdravého stravování.

Nápoje by podle odbornice měly mít teplotu okolo 16–18 °C. Vhodná je čistá voda doplněná citronem a mátou, zeleninové a ovocné šťávy ředěné vodou i minerálky. „Mírně ochlazující účinky jsou připisovány zelenému čaji, který se hodí k popíjení během celého dne. Pokud se potíte i v noci, zkuste si večer připravit čaj ze šalvěje lékařské. Ta kromě udržení normální míry pocení podporuje i hormonální rovnováhu a uvítají ji tak třeba ženy v období menopauzy. Pro přípravu čaje použijte 1 lžičku sušených listů šalvěje a přelijte ji čtvrt litrem vroucí vody. Nechte odstát 10 minut a sceďte,“ doporučuje bylinkářka Hana Jánská.

Foto: Igisheva Maria, Shutterstock.com

Nápoje s ledem v horku příliš neochladí, ideální teplota je kolem 16–18 °C

Nebojte se mléka

Ochlazující efekt mají překvapivě mléčné výrobky. Dopřejte si vychlazený kefír nebo mozzarellu, při grilování zkuste dipy z tvarohu a zakysané smetany, přímo na gril halloumi sýr, light hermelín, ale třeba i tofu. Místo přeslazených jogurtů si dopřejte bílé a dochuťte je čerstvým ovocem. Osvěží kyselejší letní jablka, meruňky, broskve, jahody, maliny, borůvky nebo rybíz.

Vodu hledejte i v jídle

V horku je také myslet na dostatečný příjem tekutin, který ještě roste se zvýšeným pocením. Některé ovoce a zelenina jsou k letnímu osvěžení a hydrataci ideální díky vysokému obsahu vody. K vodnatým typům patří meloun, grep nebo ananas, dále okurky, ledový salát, zelené papriky, ředkvičky nebo rajčata. Uchovávejte je v lednici pro ještě znatelnější efekt.

Foto: HandmadePictures, Shutterstock.com

Okurky jsou ideální letní potravina: jsou dostupné, zasytí a osvěží. A slupkami si ochlaďte i obličej, jako to dělaly naše babičky

Teplé ano, ale až večer

S teplým jídlem je v horkých letních dnech lepší počkat až na večer, kdy teplota venku klesá na únosnou mez. Přes den dejte přednost salátu nebo studeným polévkám typu gazpacho, v jižních zemích jsou oprávněně oblíbené. Pozor během dne i na horký čaj nebo kávu, pro udržení stabilní teploty vašeho těla je teplé nápoje lepší konzumovat v teplotě blížící se vaší tělesné, tedy kolem 37 °C.

Okořeňte si život

Experimentujte s kořením, v létě ovšem s jiným než v zimě. Vyhněte se raději zahřívacím typům, jako je zázvor nebo hřebíček. Naopak ochlazující efekt má kurkuma, fenykl a koriandr. Zkusit můžete překvapivě i malé množství chilli. „Chilli papričky obsahují látku zvanou kapsaicin, rostlinný alkaloid zodpovědný za pálivou chuť. Konzumací dojde k přenosu signálu, že je tělo přehřáté, a organismus zareaguje ochlazením,“ vysvětluje Kateřina Šimková.

Foto: SMDSS, Shutterstock.com

Chilli a pepř zvyšují teplotu uvnitř těla, takže se organismus začne automaticky potit a tím i přirozeně ochlazovat

Nezabíjejte čas v kuchyni

Je-li vám horko, neztěžujte si to ještě dlouhými hodinami nad sporákem nebo rozpálenou troubou. Dlouhé vaření, pečení či smažení je nejen únavné, ale taková jídla stojí organismus zpravidla mnoho úsilí je zpracovat, trávicí trakt se překrví, což vede ke sníženému odvodu tepla. Mezi vhodné úpravy pokrmů patří blanšírování, příprava v páře, ale i grilování.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek