Hlavní obsah

Proč si dát po každém jídle žvýkačku?

Foto: Yuriy Maksymiv, Shutterstock.com

Není to jen osvěžující dech. Výhody, které přináší žvýkání žvýkaček, jsou mnohem významnější! Kdy se vyplatí po nich sáhnout a proč byste si žvýkačku měli dát nejen po jídle, ale i mezi jídly?

Článek

Žvýkačky zdaleka nejsou jen osvěžovačem dechu nebo ideálním společníkem při cestě na dovolenou, ať už v letadle nebo automobilu. I když toho ale umí daleko víc, nelze je doporučit všem. „Lidé, kteří trpí bolestmi čelistního kloubu nebo žvýkacích svalů by se jim měli vyhýbat,“ upozorňuje Dáša Hegerová, lékařka ze Stomatologické kliniky FN u sv. Anny v Brně.  Jinak jsou ale žvýkačky velmi užitečné a zdraví pomáhají hned šesti způsoby! Které to jsou?

1. Podporují práci mozku

Četné výzkumy potvrzují, že díky neustálému pohybu čelistí žvýkačky zvyšují průtok krve do mozku a stimulují nervy, které se zde nacházejí. Podle studie z roku 2011, kterou provedl tým psychologů na St. Lawrence University v New Yorku, žvýkání dodává mozku o 25–40 procent více kyslíku. Důsledkem je zvýšení bdělosti, zlepšení paměti, koncentrace a zrychlení reakcí.

Foto: Kite_rin, Shutterstock.com

Lépe než šálek kávy vás probere žvýkačka: Pohyb čelisti okysličuje mozek a zvyšuje bdělost i koncentraci

2. Harmonizují zažívání

Žvýkání žvýkaček napomáhá i správnému průběhu trávicích procesů. Pohyb čelisti totiž stimuluje produkci slin a žaludečních šťáv, což zlepšuje trávení, tiší podráždění žaludku a bojuje se zácpou. Kolorektální chirurgové proto pacientům po velkých operacích střev jako levný, neinvazivní a účinný lék pro stimulaci zažívacího systému předepisují právě žvýkačky (ideálně větrové). Ty pomohou i s nepříjemným pálením žáhy: Sliny se díky nim stávají zásaditější a je jich víc, díky čemuž mohou neutralizovat působení žaludečních kyselin v jícnu.

3. Pomáhají s hubnutím

Žvýkání také potlačuje chuť k jídlu a tím pádem pomáhá s hubnutím: podle výzkumu provedeného na University of Rhode Island lidé, kteří žvýkali žvýkačky, k obědu zkonzumovali až o 67 procent kilokalorií méně než ti, kteří tak nečinili. Pokud vás tedy mezi jídly honí mlsná, dejte si místo čokolády žvýkačku.

Foto: Billion Photos, Shutterstock.com

Honí vás mlsná? Dejte si místo čokolády žvýkačku. Potlačí chuť na jídlo a pomůže vám hubnout

4. Snižují stres a úzkost

Studie z roku 2011 potvrdila, že ti, kdo žvýkali dvakrát denně po dobu dvou týdnů žvýkačku, pociťovali mnohem méně úzkosti, a dokonce se jim zlepšila nálada a zvýšila energie. Ukázalo se totiž, že žvýkání poměrně významně snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu a neuvěřitelně uklidňuje.

5. Vyrovnávají tlak v uších

Na změny tlaku, typicky v letadle nebo při přejezdech velkých kopců, může tělo reagovat bolestmi a praskáním v uších. I v tomto případě se vyplatí sáhnout po balíčku žvýkaček a jednu z nich rovnou vyndat a vložit do úst. Pohyb čelistí a produkce slin totiž tlak v uších pomáhají vyrovnat.

Foto: Milles Studio, Shutterstock.com

Chcete se vyhnout častým návštěvám zubaře? Žvýkejte po každém jídle alespoň 20 minut žvýkačku – to výrazně snižuje riziko vzniku zubního kazu

6. Pečují o chrup

Pokud chcete snížit riziko vzniku zubního kazu, žvýkejte po každém jídle alespoň 20 minut žvýkačku bez cukru.

„Podporuje to tvorbu slin a pomáhá neutralizovat kyselé prostředí, které v ústech vzniká po konzumaci jídla,“ vysvětluje doktorka Dáša Hegerová. Je ale důležité vybírat žvýkačky bez cukru nebo slazené xylitolem. „Žvýkačky s cukrem naopak podporují metabolismus bakterií v dutině ústní a přispívají k tvorbě zubního kazu,“ objasňuje lékařka.

Jako účinná prevence zubního kazu funguje i samotný xylitol, jak informuje profesorka Hana Matějovská Kubešová, přednostka Kliniky interní, geriatrie a praktického lékařství na LF MU v Brně: „Xylitol jako účinná součást některých typů žvýkaček hubí zejména bakterie Streptococcus mutans, které jsou považovány za nejvýznamnější faktor zvyšující výskyt zubního kazu.“

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek