Hlavní obsah

Sedíte s nohou přes nohu a detoxikujete? Tak s tím přestaňte

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Snažíte se dodržovat zásady zdravého životního stylu a vyhýbáte se největším škodlivinám. Přesto je možné, že sami sobě některými drobnostmi škodíte a zdraví si kazíte. S čím byste měli hned přestat?

Článek

Zdravé stravování, dostatek pohybu i odpočinku jako záruka dlouhověkosti a zdraví? Nezapomínejte si dávat pozor i na zdánlivé drobnosti. Proč škodí časté sezení s nohou přes nohu a proč je žádoucí omezit zírání do monitorů a displejů?

1. Detoxikace organismu

Pročistit se po zimě, nastartovat hubnutí, vyplavit toxiny? Nesmysl. Existují jen dva druhy detoxu. Jeden je vědecky uznávaný: cílem je očistit tělo od chemikálií a týká se lidí závislých na alkoholu a drogách. Zato ten druhý očisťuje leda vaši peněženku, pokud si kupujete „detoxikační“ přípravky.

K pročištění těla má zdravý člověk játra a ledviny, které odstraňují škodliviny z těla průběžně, a pokud fungují, není nic dalšího potřeba. Naopak: očišťovací kúry zpomalují bazální metabolismus, způsobují únavu, bolest hlavy nebo problémy s dýcháním. Cítíte se po detoxu odlehčeně? Může za to placebo efekt a snížení příjmu potravy či třeba alkoholu.

2. Sezení s nohou přes nohu

Přijdete k počítači, hodíte nohu přes nohu a setrváte tak dlouhé hodiny... Sedáváte takhle často? Zkracují se vám svaly vnitřní strany stehen i třísel. A tím to zdaleka nekončí. „Představte si tělo jako loutku. Pevné části (kostra) jsou vedené provázky (měkké tkáně). Když vodič loutky zatahá za jeden provázek, vždy zareaguje větší část systému a ne jen onen malý bod připojený k provázku,” vysvětluje fyzioterapeutka Tereza Novotná.

Takže vás nepřekvapí, že zkrácené svaly na stehnech ničí kolena, pak ochabují hýžďové svaly, jejich činnost musí přebrat jiné partie a zaděláváte si tak na chronické bolesti zad. A přitom si stačí sednout jinak.

Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Vypadáte sice jako dáma, ale zakládáte si na chronické bolesti zad. Stojí to za to?

3. Úzkost z insta-dokonalosti

Sociální sítě by měly být zdrojem inspirace a zábavy – srdíčka ani palečky nemají nahrazovat opravdový mezilidský kontakt. Je to zrádné. Po zhlédnutí stylizovaných fotografií může vzniknout pocit, že byste se měli druhým vyrovnat, a dostaví se iluze, že žít skvělý život nestojí žádné úsilí. Omyl! Vše, co má v životě hodnotu, je výsledkem tvrdé práce.

Cítíte se po projíždění sítí špatně? Je čas zakročit. Ukažte mozku, jak chutná reálný život, odmění se vám reálnými dobrými pocity. Chvalte blízké, naučte se vážit si sebe a svých úspěchů. A pobyt na sítích omezte. Život je tam venku!

4. Zírání do monitorů

Pracujete hodiny na počítači, k tomu mobil, sem tam televize... Modré světlo, které vyzařují monitory, displeje a obrazovky, unavuje oči a může je i poškodit, navíc způsobuje nespavost. Jak lze jeho negativní vliv zmírnit či zcela zneškodnit? Ztlumte jas displeje, případně užívejte přístroje, které mají filtr modrého světla, anebo investujte do speciálních brýlí.

Jestli stojíte o kvalitní spánek, minimálně hodinu před usnutím všechny monitory vypněte a své zdraví chraňte i během dne. „Pokud pracujete s počítačem, zařaďte pravidlo 20/20/20: po každých 20 minutách práce s počítačem se nejméně na 20 vteřin zadívejte na bod vzdálený minimálně 20 stop, což odpovídá zhruba šesti metrům. Ulevíte zaostřovacím svalům, procvičíte oči a zabráníte jejich vysychání, tedy nedostatečnému zvlhčení spojivky a rohovky,“ radí Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize Praha.

Foto: JKstock, Shutterstock.com

Ach jo, už mě z toho monitoru pálí oči. Jakže bylo to pravidlo?

5. V lékárně víc než doma

Jen vás někde píchne, už saháte po prášku na bolest? „Nadužívání léků na bolest, tedy když je polykáte i ve chvíli, kdy to není nutné, a častěji, než je třeba, může vést k celé řadě nežádoucích účinků – nakonec léky samotné mohou bolest prohlubovat, nebo dokonce způsobovat,“ upozorňuje MUDr. Andrea Němcová z diabetologického centra DiaVize.

Statisíce Čechů také propadly užívání sedativ a hypnotik, tedy léčiv na uklidnění a na spaní. Je to až tak vážné, že se boj se závislostí na těchto „oblbovácích“ stal jednou z priorit národní strategie protidrogové politiky. Buďte velmi opatrní, protože zbavit se takového problému je podobně obtížné jako u heroinu! Raději se naučte pracovat se stresem a změňte životní styl.

Poznáváte se? Nic není ztraceno. Zkuste cviky, které pomáhají překonat závislost.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama