Hlavní obsah

Ženská jóga: Pozice, které by měla dělat každá žena

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Jóga je nejoblíbenějším druhem body and mind cvičení, při kterém se správně protáhne i zpevní celé tělo. Víte, že některé pozice přímo cílí na ženské zdraví? Díky těmto snadným ásanám se budete cítit lépe, a ještě uděláte něco pro své orgány.

Článek

Cvičení, u kterého se dá nejen efektivně zhubnout a zpevnit tělo, ale zároveň ho můžete dělat, kdykoli si najdete chvilku čas. To je jóga – nenáročná na prostor i finance. A následující pozice jsou obzvlášť vhodné pro ženy. Zkusíte je?

Motýlek

Pozice motýlka je snadná a prospěšná. Prokrvuje a otevírá kyčelní klouby, které bývají při cvičení často opomíjené, přitom jsou zásadní pro celkové postavení páteře i nohou. Ovlivňují chůzi, běh i sezení a měly by být nejen stabilní, ale i mobilní. Pozice motýlka uvolňuje také vnitřní stranu stehen a pomáhá proti zatuhlým bedrům. Povzbuzuje všechny orgány malé pánve, což vede k jejich lepšímu fungování a třeba k mírnějším menstruačním bolestem.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

V sedu pokrčte nohy, spojte chodidla k sobě a paty položte co nejblíže k sedacím kostem. Kolena přibližte zemi. Rukama obejměte malíkovou hranu chodidel a narovnejte se. Zhluboka se nadechněte, s výdechem se předkloňte a opřete lokty do stehen. Snažte se tělem přiblížit co nejvíc k zemi. Pokud to nejde, zůstaňte v takové výšce, abyste cítili tah v kyčlích a zádech, nikoli však bolest. Zůstaňte na 10 nádechů a výdechů, s každým výdechem nechte kolena klesnout o trochu níž

Kobra

Pozice kobry protahuje páteř a prsní svaly a posiluje zádové a hluboko uložené břišní svaly. Zlepšuje tak postavení těla, dýchání je kvalitnější a orgány lépe fungují. Tato pozice také stimuluje funkci důležité štítné žlázy a ledvin.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Začněte vleže na břiše. Dlaně umístěte pod ramena, lokty se snažte mít po celou dobu co nejblíže tělu. Nohy uvolněte, ale stydkou kost tlačte do země – tím v záklonu ochráníte bedra. S nádechem zvedejte hlavu a trup nahoru, silou zádových svalů bez zapojení rukou. Teprve když už svaly zad nebudou stačit, mírně zapojte i ruce a odtlačte se do většího záklonu. Nezvedejte ramena k uším a boky ze země. S výdechem vracejte tělo pomalu zpátky na zem

Luk

Pozice luku je výborná pro pružnou páteř, účinně a nenásilně protahuje třísla a celou břišní stěnu. Navíc – všechny ásany, u kterých je váha dočasně přenesena na břicho, masírují vnitřní orgány, což pomáhá k lepšímu zažívání. A díky správné funkci trávicího systému snáz zhubnete.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Položte se na břicho, ruce nechejte podél těla a hlavu opřete čelem o zem. S nádechem zvedněte hlavu a hrudník ze země, pokrčte nohy v kolenou a rukama se chyťte za kotníky z vnější strany. Vydechněte a s dalším nádechem tlačte nohama směrem do dlaní, jako byste je chtěli úplně propnout. To vám trup zvedne výš. Při cvičení sklopte zrak k zemi, hlavu nezaklánějte ani nepředklánějte, měla by být v prodloužení páteře. S výdechem pomalu povolujte tlak do dlaní a vracejte tělo na zem. Zopakujte alespoň pětkrát

Svíčka

Pozice svíčky je zvlášť vhodná pro lidi se sedavým způsobem života anebo ty, kteří většinu dne stojí. Blahodárně působí na otoky nohou, prokrvuje celé tělo, zvlášť mozek a obličej – takže bojuje i proti vráskám. Je skvělá pro všechny, kdo trpí křečovými žilami nebo špatným prokrvováním dolních končetin. Pozice svíčky má několik variant provedení.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Lehněte si na záda. Nohy pokrčte v kolenou a přitiskněte co nejvíc k hrudníku. Paže jsou podél těla dlaněmi k zemi. Bradu přitáhněte lehce k hrudní kosti, abyste zamezili zaklánění v krční páteři. S nádechem přeneste pokrčené nohy za hlavu, záda srovnávejte nahoru, skrčte lokty a dlaně dejte na bedra – nadloktí by měla být v jedné linii, nesmějí se rozjíždět do stran. Cítíte-li se pohodlně, začněte nohy protahovat směrem ke stropu. Propněte je v kolenou, ale špičky nechte uvolněné, abyste nezapojovali lýtkové svaly. Náročnější varianta je s rukama protaženýma za tělo, kdy trup s nohama nahoře udržujete pomocí břišních svalů a nepodpíráte se rukama. Lehčí je verze, kdy pouze zvednete nohy ke stropu, ale pánev zůstane na zemi. Nohy si lze například opřít o zeď a v pozici zůstat po dobu několika minut

Jógou k zdraví, hubnutí i kráse

Tyto cviky vám zaberou jen pár minut denně, ale na celý organismus zapůsobí ohromně. Budete štíhlejší v pase, tělo začne lépe fungovat, posílíte srdce a ještě vám ubudou vrásky! To za to stojí, nemyslíte?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama