Hlavní obsah

5 nejčastějších návyků, které ničí vaše srdce!

Foto: Milan Ilic Photographer, Shutterstock.com

Každý druhý člověk v Česku zemře na choroby srdce a cév. Ty ukončují život nejen lidí už v požehnaném věku, ale často i předčasně. Z velké části se přitom do ohrožení dostáváte sami. Jak? Špatnými návyky životosprávy, jako jsou tyhle...

Článek

Na kardiovaskulární choroby umírá tolik lidí, že opravdu není dobré je úplně podceňovat. Začíná to obligátním vysokým krevním tlakem, končí cévní mozkovou příhodou.

Ačkoli zdravému jedinci zní teď „prevence“ skoro jako sprosté slovo, přece jenom vám ji v tomhle případě musíme rozhodně doporučit. Nebudeme vás přitom nabádat k žádným extrémům. Stačí, když alespoň omezíte návyky, které vašemu srdci nejvíce škodí.

1. Nesolte jídlo dřív, než ho ochutnáte

Přehnané solení je typický český zlozvyk. Spousta lidí začne své jídlo přisolovat automaticky, ještě dříve, než ho ochutná. Zatímco doporučená denní dávka soli je 5 gramů, průměrný Čech spotřebuje zhruba 15 gramů. Přitom právě nadměrný příjem soli lékaři označují jako jednoho z hlavních viníků rozvoje srdečně-cévních onemocnění.

„Uvědomte si, že sůl konzumujete v pečivu, uzeninách, nejenom v jasně slaných pokrmech,“ upozorňuje profesorka prof. MUDr. Věra Adámková, CSc., garantka iniciativy Vím, co jím a piju. Pokud tedy můžete, alespoň svoje pokrmy tolik nepřesolujte.

Foto: SpeedKingz, Shutterstock.com

Nadměrné množství soli vážně škodí. Zkuste dosolovat jídlo, až když je ochutnáte. Zjistíte, že to mnohdy není vůbec třeba

2. Seďte, co nejméně to jde

Že sedavé profese, které se dnes tak rozmohly, nejsou pro zdraví úplně to nejlepší, potvrdily už desítky studií. Pokud vás zajímají konkrétní čísla, uveďme například práci lékařů z univerzity v Jižní Karolíně. Podle jejích závěrů mají jedinci se sedavým zaměstnáním poměrně výrazně vyšší riziko úmrtí na srdečně-cévní choroby. U lidí, co v kuse prosedí více než 23 hodin týdně, se riziko zvýšilo o více než 60 procent.

Co s tím? Pokud máte sedavé zaměstnání, musíte se velmi zaměřit na kontinuální kompenzaci. Nestačí si jít odpoledne na hodinu zaběhat. Hýbejte se i v kanceláři, kdykoli to jde. Vstaňte a protáhněte se ideálně každých dvacet minut, telefonujte v chůzi, nebuďte líní si sami zaběhnout k tiskárně. Zkrátka hýbejte se, jak jen to je možné.

3. To kouření...

Je to už ohraná písnička, že? Bohužel na faktu, že cigaretový kouř tělu zrovna neprospívá, se dosud nic nezměnilo. „Kouření poškozuje cévní stěnu, urychluje i vznik aterosklerózy, zhoršuje srážlivost krve. Důsledná abstinence kouření je proto při prevenci vysokého krevního tlaku a dalších srdečně-cévních chorob nesmírně důležitým opatřením,“ uvádí profesorka Věra Adámková.

Foto: Arturs Budkevics, Shutterstock.com

Kouření má prokazatelný vliv na rozvoj srdečně-cévních onemocnění. Zkuste s ním konečně přestat

4. Kila nemusí být vadou na kráse, ale...

Zatímco v módním světě jsou takzvané „plus size“ modelky stále populárnější, lékaři se z obezity stále moc neradují. Teď rozhodně nemluvíme o těch z vás, které mají slabou nadváhu. Problémem je opravdu střední až vysoká obezita. S tou musí ti, kteří chtějí chránit své srdce, jednou provždy zatočit.

„Pokud se u vás například objeví zvýšený krevní tlak, pomůže, když už v počáteční fázi onemocnění začnete kvalitněji a pravidelně jíst. Doporučuji také zařadit větší množství ovoce a zeleniny, a to na úkor polotovarů, cukrovinek a dalších průmyslově zpracovaných potravin,“ podotýká MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

5.    Stres si odložte na „jindy“

I v případě rozvoje kardiovaskulárních chorob dokáže svou roli sehrát stres. Těžko radit, jak se mu vyhnout. Obecně je ale nejhorší stres dlouhodobý. Pokud máte zaměstnání, kde jste trvale pod tlakem, je třeba zvážit svou psychickou odolnost. Možná patříte mezi ty, kteří to zvládají. V opačném případě  se bude lepší poohlédnout po něčem klidnějším.

Podařilo se vám přestat kouřit? Výrazně jste silou vůle zhubli? Zbavili jste se v práci nadměrného stresu? Upřímně vám gratulujeme!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama