Hlavní obsah

Dietní vychytávka? Cottage sýr! 9 tipů, aby se vám nepřejedl

Foto: nenetus, Shutterstock.com

Málokterý sýr je tak zdravý, dietní a přitom výživný jako sýr cottage. Stal se neodmyslitelnou součástí většiny redukčních diet i jídelníčků silových sportovců. Je nesmírně variabilní a můžete ho jíst málem na sto způsobů.

Článek

Cottage se dá velmi dobře zpracovat, a to nejen naslano, ale i nasladko – a nemusíte vymýšlet přílišné složitosti. Máme pro vás několik tuze jednoduchých tipů, jak tuto zdravou a tělu prospěšnou potravinu jíst.

Cottage z hlediska výživy

Kvalitní sýr cottage má na svých 100 gramů jen něco málo přes 100 kcal a zároveň alespoň 11 gramů bílkovin neboli proteinů. Tedy na to, jak velmi je dietní, dokáže výborně nasytit a dodat tělu dostatek bílkovin, které jsou během hubnutí, ale i při budování svalové hmoty nezbytné.

Jen pro srovnání: takový 30% eidam má na 100 gramů asi 260 kcal, hermelín 310 a niva 380 kcal. Když si tedy dáte jeden kelímek (200 g) cottage, dodáte tělu 22 gramů bílkovin, a to při pouhých 200 kcal. V případě, že raději zvolíte krabičku hermelínu (120 gramů), dodáte tělu sice také 22 gramů bílkovin, zároveň ale celých 370 kcal! A to už je trochu rozdíl…

Skvělé výživové hodnoty ale opravdu nejsou jedinou výhodou sýru cottage. Takhle ho můžete jíst…

Cottage nasladko

  • Malinová pěna - rozmixujte kelímek sýru cottage spolu s hrstí malin (nebo borůvek, jahod, ostružin...), lžičkou medu, pár kapkami citronové šťávy a mandlového extraktu. Pěnu přendejte do skleniček a nechte vychladnout v lednici.
  • Čoko-banánová zmrzlina - rozmixujte jeden střední banán s půlkou kelímku cottage, nakrájejte na kousíčky asi 30 gramů oblíbené čokolády (jestli si hlídáte cukry, volte tradičně kvalitní 70%, ale není to nezbytné), smíchejte s banánovou směsí a dejte alespoň na dvě hodiny zmrazit.
  • Zdravý francouzský toast - dva plátky celozrnného chleba namočte do vajíčka a opečte na pánvi na trošce másla. Posléze na jeden plátek naneste silnou vrstvu cottage a navrch poklaďte libovolné ovoce (borůvky, jahody…). Přimáčkněte druhým krajíčkem a hotový toast zalijte medem.
  • Banana split - banán rozřízněte podélně na půlky tak, aby stále částečně držel při sobě (podobně jako rohlík na hot dog), naneste na něj zhruba půlku kelímku cottage, nasekané vlašské ořechy, chia semínka, libovolně trochu džemu nebo arašídového másla, na závěr přelijte medem nebo toppingem bez cukru.

Cottage naslano

  • Salát z grilovaného lilku - na pánvi osmahněte cibulku a půlku lilku pokrájeného na plátky, nechte vychladnout, následně promíchejte s kelímkem cottage a trochou pepře, můžete ozdobit lístky bazalky nebo koriandru.
  • Cottage guacamole - rozmixujte čtvrtku avokáda s půlkou kelímku cottage, lžící citronové šťávy, solí, pepřem, následně promíchejte s cherry rajčátky, červenou cibulkou a ozdobte koriandrem.
  • Zapečený cottage s brokolicí - na jednu porci ogrilujte na pánvi asi čtvrtinu brokolice, smíchejte se 150 gramy cottage, rozložte do menší zapékací misky, navrch nalijte rozmíchané vajíčko a posypte nastrouhaným parmezánem. Dejte zapéct při 180 °C zhruba na 30 minut.
  • Tuňáková pomazánka - smíchejte plechovku tuňáka ve vlastní šťávě (bez šťávy) s kelímkem cottage a dvěma lžícemi pomazánkového másla, přidejte sůl, pepř, nasekanou jarní cibulku a dle chuti i posekané vlašské ořechy.

Bonusový recept: Superzdravé lívance

Svůj oblíbený recept se sýrem cottage mají i autoři kuchařky „Jíme zdravě s Fitrecepty“ – výtečné a zdravé ovesné lívance.

Na 4 porce potřebujete: 100 g sýru cottage, 1 vejce, 160 g mletých ovesných vloček, 1 lžičku skořice, 1 lžičku prášku do pečiva, 1 banán, 80 ml sójového mléka

Postup: Všechny ingredience rozmixujete dohladka. Opékejte na nepřilnavé pánvi na středním plameni zhruba dvě minuty z každé strany.

Foto: Fitrecepty

Lívance plné vlákniny a bílkovin jsou vhodnou snídaní i odpolední svačinkou

Chutná vám sýr cottage? Pak vyzkoušejte naši pomazánku ze sušených rajčat nebo třeba lahodné koláčky

ynezorPumanzeSaNyknalC