Hlavní obsah

Škola vaření: K dietě patří rýže!

Foto: Thinkstock

Na trhu je k dostání nespočet druhů rýže

Každý, kdo s příchodem nového roku začal řešit nějaká ta kila navíc, by měl číst opravdu pozorně. Rýže totiž může být ideální dietní pomocník. Ovšem jaká z té spousty existujících druhů je ta nej? A kterou z nich je vhodné použít na rizoto nebo třeba na zapečený nákyp? I o tom je nový díl seriálu Škola vaření s šéfkuchařem Martinem Buškem!

Článek

Rýže je často doporučována jako skvělá potravina do dietních jídelníčků a redukčních režimů. Je lehce stravitelná, nenadýmá a dokonce v ní nenajdete lepek ani cholesterol. Ne každý ale ví, že obsahuje osm esenciálních aminokyselin a po doplnění luštěninami pak poskytuje potřebný a především kvalitní zdroj bílkovin.

Po rýži často sáhnou nemocní lidé. Například škrob v hnědé i bílé rýži pomalu a trvale uvolňuje do krve glukózu a cukrovkářům tak pomáhá regulovat hladinu krevního cukru. Je také dokázáno, že snižuje krevní tlak a podle některých studií se konzumací rýže snižuje i riziko rakoviny prsu, prostaty či tlustého střeva.

Na trhu je k dostání nespočet druhů této oblíbené suroviny. Posvítili jsme si na osm nejzajímavějších!

Jasmínová rýže: Pro dietářky ideální

Voňavou rýži původem z Thajska poznáte podle středně dlouhých zrn a bronzového zbarvení. Je velmi lepkavá, takže se vám při konzumaci hůlkami bude dobře nabírat. Mnozí si myslí, že je uměle dochucována, ale není to pravda. Její aroma je zcela přírodní!

Díky své lepivosti je ideální do nákypů nebo třeba jako příloha k masu. Vynikající je i osmažená na cibulce. Stačí na oleji lehce osmahnout nadrobno nakrájenou cibulku, přidat uvařenou rýži, rozklepnuté vajíčko, promíchat a je to. Vzhledem k jemné chuti můžete jasmínovou rýži připravit i nasladko.

Vaří se zpravidla 10 minut a poté se nechává ještě 10 minut stát. Na 1 šálek rýže potřebujete zhruba 2,5 šálku osolené vody. A teď to nejlepší: Ve 100 g se ukrývá energie o hodnotě 1474 kJ, takže pozor, jasmínová rýže je pro dietu naprosto ideální! Ostatně stejně jako rýže Basmati.

Basmati: Kulinářský oříšek

Rýže Basmati je hodně podobná jasmínové, ovšem není tak lepkavá a krásně se sype. Pěstuje se na úpatí Himálaje, kde je zavlažována přímo vodou z ledovců. Po sklizni se nechává až dva roky v suchu a tmě.

Poznáte ji podle dlouhých zrn a především jemné oříškové vůně. Není divu, že „basmati“ v překladu z hindštiny znamená „královna vůní“. Je snadno stravitelná, využívá se v indických a exotických pokrmech i jako příloha. 100 g vám dodá 1452 kJ. Uvaříte ji za 18 minut ve 2,5krát větším množství osolené vody, než je množství rýže.

Nishiki: Královna sushi

Původem japonská rýže se nejčastěji používá na sushi. Má krátká kulatá zrnka a po přidání octu a cukru se mění na extra lepivou vynikající hmotu. Na 100 g počítejte s 1427 kJ. A pokud jste při čtení dostali chuť na domácí sushi, připravte si ho podle našeho podrobného návodu ZDE. Při vaření nezapomeňte na to, že na 1 hrnek sushi rýže přijdou 4 šálky vroucí vody!

Carnaroli: Na rizoto al dente

Když se řekne rizoto, většinou se vám vybaví rýže Arborio. Italové svoji specialitu ovšem připravují i z krátkozrnné bílé a roztomile baculaté rýže Carnaroli. Skvěle totiž vstřebává vodu! Rizoto vás šéfkuchař Martin Bušek už ve Škole vaření učil. Díl jste promeškali? Podívejte se na něj ZDE! Carnaroli rýže je uvařená za 12 minut, na jeden díl rýže přijdou dva díly vody.

Divoká rýže: Dědictví indiánů

Někdy také nazývána „indiánská rýže" ve skutečnosti rýže vlastně není. Jedná se o dlouhá semena vodní trávy, jež roste v Kanadě a ve Spojených státech v oblasti Velkých jezer. Tamější Siouxové ji sklízejí ručně již přes 1000 let.

Než začnete divokou rýži vařit, rozhodně ji důkladně properte ve studené vodě. Vaří se déle než ostatní druhy, zpravidla 20–25 minut, dokud nezměkne. 100 g obsahuje 1531 kJ. Sama o sobě nevyžaduježádnou specifickou přípravu, zpravidla se ovšem míchá s dalšími druhy rýže. Na fotografii ji vidíte v kombinaci s rýží parboiled. Při vaření počítejte na 1 šálek rýže asi 2,5 šálku osolené vody.

Rýže natural: Vitaminová bomba

Přírodní rýže natural je nebroušená a neleštěná, tudíž je plná vitaminů, minerálních látek a vlákniny, kterou v takovém množství například v bílé rýži nenajdete ani omylem. Na přípravu je ovšem trochu náročnější. Nejlepší chuti docílíte tím, že ji nejprve propláchnete ve studené vodě a poté na 2 až 3 hodiny namočíte do čisté vody.

Poté vodu slijte, zalijte opět čistou dávkou a nechte asi 25 minut mírně vařit. Správně byste ji neměli míchat. V případě, že se z ní veškerá voda vyvaří, do hrnce postupně dolévejte dávky další vroucí vody, abyste var nepřerušili. Ve 100 g se ukrývá 1738 kJ, hodí se skvěle do polévek, jako příloha k masu a do sladkých pokrmů. Při vaření budete potřebovat na 1 hrnek rýže celkem 3 hrnky osolené vody.

Parboiled: Technologicky dokonalá

Rýže parboiled se připravuje technologií, kterou vytvořili před více než 50 lety v USA. Příprava se skládá ze čtyř různých fází, při kterých se pomocí vysokotlaké páry vtlačí do jednotlivých zrnek více vitaminů a minerálních látek. Uvařená rýže se nelepí a kdo ji ochutnal, tvrdí, že je trochu tvrdší. Syrová rýže parboiled má žlutou barvu, varem se mění na zářivě bílou.

Je praktická, protože se rozvaří jen velmi zřídka. Je velmi bohatá na vitamin B, kyselinu listovou, vápník a železo. Na 100 g počítejte s 1880 kJ. Na 120 g rýže použijte 1 litr osolené vody. Po uvaření zbylou vodu slijte.

Rýže tří barev: To nejlepší na konec

Trojbarevná rýže spojuje tři vynikající druhy rýže. Dvojici zmíněných – indiánskou rýži a parboiled – doplňuje rýže červená. Od 100 g očekávejte dávku 1553 kJ. Jeden šálek rýže uvařte ve 2,5 šálcích osolené vody. Rýže tří barev se skvěle hodí jako příloha nebo jako sladká varianta, 5 minut dušená s medem, kousky citronu, na talíři ozdobená mátou.

A ještě tip na závěr. Nevíte si rady, jak scedit vodu z rýže? Stačí strčit mezi pokličku a hrnec lžičku. Vznikne tak mezera, kterou voda krásně odteče.

Foto: archiv redakce

Pro vůni vařte rýži s cibulí a hřebíčky

Šéfkuchař Martin Bušek ještě doporučuje spolu s rýží vařit cibuli, ve které jsou zapíchané hřebíčky. Pozor, nesmí jich být moc! Rýže je pak krásně ovoněná a má jemnou aromatickou chuť.

Přejeme hodně úspěchů při vaření rýže, a pokud si chcete své kuchařské dovednosti otestovat, klikněte ZDE.

ynezorPumanzeSaNyknalC