Hlavní obsah

Dostatek vitaminu D? Jděte na slunce a nemyjte se!

Foto: Juta, Shutterstock.com

Patří mezi klíčové látky, které jsou zásadní pro imunitu, prevenci rakoviny i zubního kazu, pro zdravé klouby a kosti či mozkovou aktivitu a jeho nedostatek ohrožuje celý organismus. Jak doplňovat vitamin D?

Článek

O tom, na jaké procesy v těle má vliv vitamin D, by se dala napsat kniha. Odborníci přicházejí na další a další souvislosti nedostatku déčka s různými problémy: třeba s počtem sebevražd.

Proč je vitamin D důležitý

Potřebují ho svaly, má příznivý vliv na srdce a krevní tlak, stará se o tvorbu inzulinu a ovlivňuje imunitu: je zásadní v prevenci běžného nachlazení i rakoviny a uplatnil se také v boji s koronavirem. Ovlivňuje stav kostí, kloubů a zubů, celkovou výkonnost, kvalitu spánku, propuknutí alzheimera či deprese.

Podporuje otěhotnění a řídí geny

Nezbytný je i pro početí a těhotenství. „Vitamin D je důležitý pro tvorbu estrogenů a správné fungování imunity. Je-li imunitní systém ženy narušen, může bránit uhnízdění embrya nebo proti němu vytvářet škodlivé protilátky,“ říká gynekoložka Radka Gregorová z Lékařského domu v Praze 7.

Jak to, že má jeden vitamin takový záběr? Ukazuje se, že právě déčko reguluje nejen tvorbu obranných látek s protizánětlivými účinky, ale i činnost mnoha genů.

Foto: bitt24, Shutterstock.com

Menší část potřebného vitaminu lze doplnit i vhodnou stravou

Vitamin D: nebojte se slunce

Pro tvorbu déčka je nutné slunce – ze zhruba 90 procent si ho tvoří tělo poté, co do kůže proniklo sluneční záření. Nedostatek slunce znamená i nedostatek déčka – i proto jsou lidé v zimě víc nemocní: v těle klesla hladina vitaminu D a oslabila se imunita. Nižší množství déčka u obyvatel severských zemí dávají odborníci také do souvislosti s častějšími psychickými problémy i vyšším počtem sebevražd.

Jestliže jste valnou část dne zavření v budovách, a když už vyjdete na slunce, pak pouze s ochranou proti UV, hrozí vám nedostatek vitaminu D i v létě. Rozhodně nemůžeme doporučit se slunit bez UV ochrany, ale není třeba používat „preventivně“ ty nejvyšší faktory za každých okolností!

Odborníci navíc upozorňují, že po slunění byste se měli umýt jen čistou vodou, abyste kůži mýdlem či sprchovým gelem neodmastili a vitamin D „nevydrhli“.

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Přemíra opalování zdravá není, ale bez slunce zdraví nebudete

Další zdroje vitaminu D

Potraviny: Déčko lze doplnit potravinami živočišného původu (žloutek, játra, tučné mořské ryby a rybí tuk) a obsahují ho i některé houby – ovšem jen ty, na které dopadalo UV záření. „Vitaminem D zásobují tělo i mléko a mléčné produkty. Jsou navíc zásobárnou probiotik, která vyladí střeva do rovnováhy,“ uvádí Kateřina Pelíšková, nutriční terapeutka Podhorské nemocnice. Podmínkou obsahu vitaminu D v živočišných zdrojích je, aby byla zvířata chována na slunci, a tudíž se u nich vitamin vytvořil.

UV lampy: Sluníčko lze nahradit ultrafialovou lampou nebo žárovkou – platí pro ně stejná doporučení jako pro pobyt na slunci.

Doplňky stravy: Potravinové doplňky koupíte v lékárně nebo vám je předepíše lékař – předtím zjistí hladinu vitaminu krevním testem. Pozor, u doplňků je potřeba přesně dodržovat návod, protože předávkování vitaminem D ohrožuje celý organismus a může způsobit i zástavu srdce!

Výroba droždí s vitaminem D

Skvělý tip, jak obohatit stravu, má pro spotřebitele Státní zdravotní ústav: přinesl návod na výrobu droždí s obsahem vitaminu D. Stačí nechat kvasnice (je jedno jestli čerstvé, sušené nebo kvásek) před použitím na sluníčku. Droždí totiž obsahuje poměrně vysoký obsah ergosterolu, což je látka, která se působením UV záření promění na vitamin D. Schopnost kynout se tím nemění, stejně jako chuť – jen je výsledné pečivo o kousek zdravější!

Vitamin D – kalciferol

  • Popis - Antirachitický vitamin D je souhrnné označení pro několik důležitých látek (kalciferolů), známý je vitamin D2 (ergokalciferol) a D3 (cholekalciferol). Jedná se o vitaminy rozpustné v tucích.
  • Účinky - Má zásadní úlohu v budování kostí a zubů, chrání cévy a hraje nezastupitelnou roli v silné imunitě a svalové a nervové činnosti.
  • Zdroje - Nejdůležitějším zdrojem je sluneční UVB záření: chemickou reakcí v lidské kůži vznikne vitamin D3. Déčko lze získat i ze stravy: tučné ryby, rybí tuk, žloutek, houby, mléčné výrobky pocházející od dobytka, který pobýval na slunci.
  • Doporučená denní dávka - 5–10 μg. Při nesprávném užívání doplňků stravy hrozí nebezpečné předávkování!
  • Nedostatek - Deficit vitaminu D způsobuje u dětí křivici (rachitidu) a u dospělých osteomalacii, zvyšuje pravděpodobnost osteoporózy (a s ní souvisejících častějších zlomenin), oslabuje imunitu (únava, vyšší nemocnost) a zhoršuje riziko propuknutí deprese, cukrovky, rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění.

Chcete pro sebe udělat maximum? Čtěte: Jarní životabudiče: Kde brát vitamin C a D nebo železo!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.