Hlavní obsah

Lžička rybího tuku denně? Ochrání kosti a vylepší imunitu

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Lžička rybího tuku denně, to byla medicína pro zdravé kosti a posílení celého organismu, kterou dostávalo v minulosti hodně dětí. Je to překonaný způsob posilování imunity a prevence mnoha chorob, nebo byste ho měli oprášit?

Článek

Proč byste měli mít rybu na talíři alespoň dvakrát týdně? Je nejlepším zdrojem prospěšných mastných kyselin a zásadních vitaminů. Pokud ovšem jíte ryby jen výjimečně, měli byste je možná doplnit konzumací rybího tuku.

Místo ryby olej?

Omega-3 mastné kyseliny si tělo neumí vytvořit samo, proto je jejich příjem tak důležitý. Jde především o kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA). Proč? „Nová studie publikovaná v Mayo Clinic Proceedings uvádí, že příjem EPA a DHA je spojen se snížením rizika výskytu ischemické choroby srdeční a rizika infarktu myokardu,“ uvádí profesor Jiří Ruprich ze SZÚ Brno. Další velkou výhodou rybího tuku je i významný obsah vitaminu A a vitaminu D.

Optimální denní dávka EPA a DHA je přibližně 500 až 1 000 mg. Toto množství obsahuje lžíce kaviáru, 70 g sardinek, čtyři vejce, 50 g lososa, 16 ústřic nebo 14 vlašských ořechů. Doporučenou porci lze pokrýt i rybím tukem: kolik ho musíte zkonzumovat, závisí na tom, kolik EPA a DHA je v gramu konkrétního přípravku.

Foto: Thanthima Lim, Shutterstock.com

Nemáte ve stravě dostatek ryb? Někteří odborníci tvrdí, že je lze víceméně nahradit konzumací rybího tuku

Hlídejte si zdravý poměr kyselin

Jíte jídla smažená na rostlinném oleji a konzumujete častěji pečivo s margarínem než ryby? Pak byste měli příjem omega-3 mastných kyselin zvýšit nad doporučenou dávku. Uvedená strava totiž obsahuje omega-6 mastné kyseliny, které – pokud mají ve stravě převahu – jdou svými účinky proti omega-3 a mohou podporovat vznik zánětů, zvyšovat cholesterol a přispívat ke zužování cév a srážení krve.

Běžný středoevropský jídelníček přitom obsahuje mnohonásobně víc tuků omega-6 než omega-3, což zvyšuje zdravotní rizika. „Jestliže tedy není ve vaší stravě dost omega-3 mastných kyselin, je dobré užívat právě rybí tuk, a to až v dávkách 1 000 až 2 000 miligramů denně,“ upřesňuje Jiří Ruprich.

Nejen zdravé tuky, ale i zásadní vitaminy

Rybí olej je rovněž bohatý na důležité vitaminy A a D. Vitamin D si tělo sice umí vytvořit samo, ale potřebuje k tomu dostatek přímého slunečního záření a toho není v našich podmínkách vždy dost. „V současné době se zdůrazňuje, že kombinace vitaminu D právě s tuky z mořských ryb je pro zdraví prospěšná a má zesilující efekt. Vitamin A pak podporuje fungování zraku,“ vysvětluje nutriční poradce a dietolog Pavel Suchánek.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Dostatečné a pravidelné dávky omega-3 mastných kyselin podpoří vaše srdce a cévy. Nezapomínejte přitom na zdravý životní styl, doplňky stravy jsou jen pomocníci!

Zdravotní přínosy rybího tuku

Jestli tedy ryby nejíte, rybí tuk může být dobrou náhradou. A nemusíte se bát pachuti či zápachu rybiny, moderní přípravky mají většinou neutrální chuť nebo lákavou příchuť a některé jsou v tobolkách.

Uvádí se, že účinné látky, které jsou obsažené v rybím tuku, pomáhají snížit riziko onemocnění srdce a cév a cukrovky 2. typu a že normalizují hladinu cholesterolu a stabilizují krevní tlak. Mají protizánětlivé účinky a mají podporovat léčbu kožních chorob a ulevit při revmatoidní artritidě. Doporučují se pro prevenci demence a neurologických, stejně jako psychických poruch – EPA působí výrazně proti smutku a úzkosti a údajně dovede nahradit antidepresiva. Užívání rybího tuku je vhodné pro předcházení makulární degenerace a pomáhá posilovat imunitu. V těhotenství a při kojení podpoří zdravý růst i inteligenci dítěte a prý zmírňuje projevy hyperaktivity.

V tuku rozpustné vitaminy A a D mají antioxidační vlastnosti, jsou zásadní pro imunitu, pro správný vývoj a funkci kostí a prevenci osteoporózy, pro zdravé oči a pomáhají předcházet cukrovce 2. typu i psychickým obtížím.

Tipy na rybí tuk na trhu

Rybí tuk se vyrábí destilací nebo tlakem z rybích tkání, případně třeba jen z tresčích jater. Při výběru sledujte, kolik EPA a DHA je v jednom gramu přípravku: čím více, tím lépe. Naopak by v něm mělo být co nejméně konzervantů, plnidel a aditiv.

Foto: Archiv firem

Zleva: Rybí olej Möller’s z tresčích jater s citronovou příchutí, cena na Zboží od 224 Kč (250 ml). Omega 3 rybí olej MedPharma, v e-shopu Prozdraví za 213 Kč (67 tobolek). Bio olej Viridian ze skandinávského pstruha duhového, s citrusovými oleji a extraktem z rozmarýnu, v e-shopu Stibio za 799 Kč (200 ml)

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek