Hlavní obsah

Módní zelené potraviny: Jsou skutečně tak zdravé?

Foto: Thinkstock

Proti zažívacím potížím zabírají výborně takzvané zelené potraviny, které jsou k dostání v lékárnách

Konzumace chlorelly, spiruliny nebo mladého ječmene je velkým výživovým trendem současnosti. Je ale všechno, co se o těchto zázračných potravinách říká, pravda? A pojí se s nimi nějaká rizika? Víme!

Článek

Také jste slyšeli, že díky takzvaným zeleným potravinám – tedy mladému ječmeni, spirulině a chlorelle – zhubnete, budete mít dokonale vyladěné zažívání...? Podívali jsme se na ně zblízka!

Mladý ječmen: skvělý proti zácpě

Mladý neboli zelený ječmen je vlastně klasický ječmen, jaký dobře znáte, jen se sbírá jako asi 14 dní stará rostlinka. Látky z mladého ječmene jsou schopny pronikat až do nitra buněk, které účinně chrání, a tím významně podporují zdraví.

„Díky silným antioxidačním účinkům mladý ječmen snižuje riziko vzniku rakoviny, pomáhá regenerovat organismus a zabraňuje stárnutí organismu,“ uvádí Pavlína Dostalíková z Institutu zdravého životního stylu – NutriCentra, která dále podotýká, že velmi účinný je při léčbě zácpy, protože obsahuje velké množství vlákniny, která pomáhá urychlit peristaltiku střev.

„Mladý ječmen seženete sušený a na prach pomletý celý nebo jen jeho vymačkanou šťávu. Při výběru je určitě důležité zabývat se teplotou sušení, která by měla být maximálně do 40 °C, aby si zachovala co nejvíce ,živých‘ látek,“ radí Jana Černá, nutriční gastronomka a zakladatelka Akademie Nutriční Gastronomie. Dobrý výrobce by tyto informace měl uvést v příbalovém letáku.

Foto: Thinkstock

Nadrcené usušené rostlinky je třeba rozmíchat ve vodě

Chlorella: super pro detox

Jedná se o sladkovodní řasu, jež je významným zdrojem železa, vitaminu E, kyseliny listové – velmi důležité pro tvorbu krve –, vlákniny i bílkovin. Konzumuje se obvykle formou tabletek.

„Nejčastěji se používá při detoxikačních kúrách, doporučuje se jako kvalitní zdroj železa pro nemocné anémií. Popisují se její pozitivní účinky a vliv na metabolismus tuků a cukrů, protizánětlivé a hojivé účinky. Vláknina z chlorelly na sebe váže toxický odpad a pomáhá jej odvádět z těla a tím může mít příznivý vliv na snížení hmotnosti,“ vysvětluje Pavlína Dostalíková.

Chlorella také velmi dobře ovlivňuje střevní mikroflóru. Dokáže totiž ve střevech připravit ideální prostředí pro zdraví prospěšné bakterie.

Spirulina: když máte plísně

Spirulina je zelenomodrá sinice, která na Zemi existuje asi 3,5 miliardy let. „Stejně jako chlorella je velkým zdrojem bílkovin, působí antibakteriálně, upravuje mikroflóru a chrání před civilizačními chorobami, jako jsou třeba i plísně a kvasinky,“ říká Jana Černá. Taktéž ji seženete ve formě tablet.

Foto: Thinkstock

V lékárnách vám ochotně poradí, doma už nemusíte bylinky pěstovat

Spirulina je skvělým zdrojem kyseliny listové, vitaminů C, D, řady minerálů včetně vápníku, selenu i zinku a také antioxidantů. Je vhodná především pro detoxikaci organismu, posílení imunity, normalizaci hladiny cukru v krvi, normalizaci hladiny cholesterolu a doplnění lehce stravitelných bílkovin, kterých má mnohem více než maso i ryby.

Foto: Archiv firem

Nadchli jste se pro zelené hity současnosti? Stačí si vybrat!

Průvodní jevy: Vydržte to!

V počátcích užívání zelených potravin můžete pociťovat:

  • nevolnost
  • bolest hlavy
  • dočasné vyrážky

Nepanikařte, tyto průvodní jevy jsou považovány za známku zahájení očistné kúry. Pokud však tyto problémy trvají déle než pár dnů, užívání pozastavte a poraďte se vaším lékařem.

Pokud máte již se zelenými potravinami zkušenosti, měl by váš organismus zvládnout užívání chlorelly, spiruliny a mladého ječmene naráz. Zvláště ze začátku je ale lepší takto neexperimentovat, protože by to mohlo opět představovat přílišnou zátěž pro organismus. Platí tedy všeho s mírou.

Zelené potraviny pomohou, ale nespasí

Pomineme-li možné nežádoucí účinky, z výše uvedeného vyplývá, že zelené potraviny mají celou řadu blahodárných účinků včetně pozitivních na hubnutí. „Všechny tyto doplňky stravy je však třeba brát jako něco, čím můžete pouze obohatit jídlo a podpořit zdravý životní styl. Tyto potraviny vás totiž samy o sobě nespasí,“ upozorňuje Jana Černá.

Jaké jsou vaše zkušenosti se zelenými potravinami? Konzumujete je pravidelně?

ynezorPumanzeSaNyknalC