Hlavní obsah

Posílí srdce, uleví při horečce a pomohou zhubnout: hrušky!

Foto: Slatan, Shutterstock.com
30. 10. 2020

Klasické ovoce podzimu, které skvěle chutná a ještě má spoustu benefitů pro vaše zdraví? Představíme vám obyčejné hrušky, o kterých toho možná ještě hodně nevíte.

Článek

Hrušky patří v celé Evropě ke zcela běžným a oblíbeným druhům ovoce, které oceňujeme pro jejich chuť a dostupnost. Věděli jste ale, že posílí vaši imunitu, prospějí srdci i střevům a ještě vám pomohou při dietě?

Hruška utuží zdraví

Kdybyste nahlédli do historických pramenů, našli byste popíjení odvaru z hrušek pro podporu léčby nemocí s horečkou a zimnicí. Šťávu ze syrových hrušek pak nabízeli nemocným s poruchami srdeční činnosti.

Hrušky jsou zkrátka přírodní medicína. Obsahují vitamin C (4,3 mg ve 100 g), A a B – toho je nejvíc hned pod slupkou. Mají v sobě i minerály a stopové prvky – draslík, hořčík, železo, mangan a měď. Najdete v nich i kyselinu listovou, která podporuje krvetvorbu, nebo antioxidant quercetin jako prevenci rakoviny. Pravidelná konzumace hrušek podporuje i prokrvování mozku, a tím zlepšuje paměť a soustředění.

Jíst hrušky se doporučovalo i pro podporu tvorby žluči, při léčbě ran nebo pro rychlejší zbavení se modřin.

Ve starých herbářích byste našli i čaj z hruškového listí, který se podával při zánětech močových cest a ledvin. Hrušky jsou ostatně účinným diuretikem, tedy zvyšují tvorbu moči a podporují její vylučování, díky čemuž v důsledku pomáhají snižovat tlak. Tato schopnost se snižuje, pokud je oloupete.

Hruška podpoří hubnutí

Končí většinou vaše diety tím, že s nimi seknete kvůli velké chuti na sladké? Pak by mohla být právě hruška vaším pomocníkem. Z osmdesáti procent ji tvoří voda, má v sobě přes 3 gramy vlákniny a kolem deseti gramů přírodního cukru, což vás zasytí a zcela jistě uspokojí vaši chuť na sladké. Vláknina působí příznivě i na trávení a činnost střev, takže vám pojídání hrušek pomůže odstranit zácpu a nadýmání. Což se při hubnutí vždycky hodí.

Foto: StepanPopov, Shutterstock.com

Chystáte se dát hrušky přes zimu do mrazáku? Pak je před tím nakrájejte, zbavte jádřinců a ideálně i blanšírujte

Jak jíst a skladovat hrušky?

Jako u většiny druhů ovoce, i hrušky je nejlepší jíst čerstvé a zralé tak akorát. V ideálně vyzrálých plodech je totiž nejvíc přínosných látek. Pokud máte možnost je skladovat na zimu, mělo by to být v tmavé místnosti s teplotou kolem 4 °C.

Nemáte-li ideální místo na skladování, raději hrušky zavařte jako kompot, udělejte z nich šťávu, nebo je nasušte. Hrušky lze i zamrazit. Před vložením do mrazáku se doporučuje je nejen omýt, rozkrojit a vyndat jádřince, ale i blanšírovat, to znamená ponořit na minutu do vroucí osolené vody a pak na chvilku přendat do nádoby se studenou vodou, nejlépe s ledem. Okapané a vychladlé kousky naporcujte do misek nebo speciálních sáčků a zmrazte.

Hruška v jídle a kosmetice

Ale i pouhá vůně hrušek má blahodárné účinky. Podle herbářů navozuje dobrou náladu a dodává ztracenou energii. Můžete si je vychutnávat na nejrůznější způsoby. Tady máme pár tipů:

Foto: Archiv firem

Zleva: Vonný olej hruška, 10 ml, do aromalampy, do koupele i do sáčku vysavače, v e-shopu Saloos za 57 Kč. Sprchový gel Authentic toya Aroma – ripe asian pear, 400 ml, v prodejnách Albert, Globus nebo Penny za 59 Kč. Bytový parfém s vůní hrušky, Sweet Pear, 50 ml, v e-shopu Parfem plus za 198 Kč

Foto: Archiv firem

Zleva: Ovocný čaj Teekanne Love Pear&Fig, 20 sáčků, v e-shopu Tesco za 27 Kč. Ovocňák jablko-hruška, 250 ml, mošt, 50 % jablek a 50 % hrušek, v e-shopu Ovocňák za 34 Kč. Hrušková pracharanda, 150 g, z drcených hrušek, na posyp koláčů, nahradí cukr v těstech, lze použít na čaj, na e-shopu Svět bedýnek za 97 Kč

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.