Hlavní obsah

Spinning vs. cyklistika: Co je lepší na hubnutí

Foto: Kamil Macniak, Shutterstock.com

Kolo vytáhne v létě snad každý. Jezdíme na něm do práce, do školy, večer na pivo i na víkendové výlety. Není divu. Je to jeden z nejpříjemnějších a nejzdravějších sportů. Jak si ale vede oproti spinningu?

Článek

Cyklistika patří mezi nejoblíbenější koníčky i sporty u nás. Můžete jezdit v terénu, v lesích nebo horách, po městě v elegantním oblečení i dlouhé trasy na kolech, kterým se říká „silnička“. Abyste ze sebe při tomto sportu vyždímali co nejvíce, můžete si zajít i na lekci spinningu.

Sport, nebo projížďka?

Kolo je tolik oblíbené i proto, že jízdu na něm nevnímá spousta lidí jako sport. Není to fitness trénink, u kterého je třeba se zpotit. Je vnímán jako dopravní prostředek do práce, na výlety s rodinou nebo jen tak do přírody. Když vyrazíte na kole do blízké hospody, kde si dáte svíčkovou se šesti, úbytek na váze nemůžete čekat. Jedna běžná porce svíčkové má kolem 600 kalorií. Abyste spálili jeden takový oběd, museli byste do pedálů šlapat alespoň tři a půl hodiny.

I přesto je to ale lepší varianta než se nehýbat vůbec. Jakýkoli pohyb nastartuje váš metabolismus, vyplavíte si endorfiny a procvičíte kapacitu plic. Na kole posílíte svaly na nohou a zlepšíte si stabilitu, která s postupujícím věkem přirozeně ubývá.

Čerstvý vzduch prospívá hlavě

Kromě toho má cyklistika ohromně pozitivní dopad na lidskou psychiku. Jakákoli aktivita na čerstvém vzduchu v přírodě okysličuje mozek a pomáhá načerpat novou energii. Sport v přírodě posiluje kardiovaskulární i imunitní systém. Zelená barva, kterou budete v přírodě obklopeni, navíc zklidňuje a navozuje pocit klidu a relaxace. Pobyt v přírodě přirozeně redukuje hladinu stresu. Jízda na kole také posiluje a uvádí do pohybu největší klouby, což jsou kyčle, kolena a kotníky, ale zároveň je k nim šetrná. I krátkou vyjížďkou na kole proto pro své zdraví i mysl uděláte víc, než si myslíte.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Cyklistika v přírodě působí dobře na srdce i plíce, ale především na psychiku

Pro seniory i vrcholové sportovce

Je to jeden z mála sportů, které se dají dělat prakticky celý život. Na rozdíl třeba od běhání nejsou u této aktivity žádné tvrdé dopady, nárazy na páteř nebo trhavé pohyby. Můžou ji proto dělat lidé až do velmi pozdního věku, jak říká Jan Novota, trenér cyklistiky a triatlonu: „Důkazem je to, že velké procento volejbalistů, fotbalistů, atletů a podobně přechází postupem věku právě na šetrnou cyklistiku. Nechtějí se vzdát aktivního pohybu, přestože jim jejich pohybový aparát naznačuje, že to v jejich milované disciplíně už není to pravé ořechové.“ Mimochodem, znáte ty největší mýty o elektrokolech?

Pozor na jednotvárnost

Přes všechny své nesporné výhody je ale cyklistika jednostranný sport, který je třeba kompenzovat i jiným pohybem. Na kole se totiž posiluje převážně spodní část těla. „Cyklisté postupem času ochabují v horních partiích, především jde o svaly na břiše a zádech. Jako doplněk k této aktivitě je vhodné například plavání  nebo v zimě běžecké lyžování. Samozřejmostí je každodenní strečink,“ radí Jan Novota.

Foto: GP Studio, Shutterstock.com

Cyklisté by měli myslet i na kompenzační sport a strečink

Chcete zhubnout? Zkuste spinning

A jaké výhody má oproti klasické cyklistice spinning, tedy skupinová jízda na stacionárních kolech ve fitku (Jennifer Aniston má i díky spinningu postavů snů)? Chcete-li zhubnout nebo získat dobrou fyzičku, jsou lekce spinningu skvělou volbou. Vše ale záleží na pravidelnosti a četnosti lekcí. Na kole se dá sice také zhubnout, ale to byste museli jezdit alespoň třikrát týdně na dlouhé, alespoň dvouhodinové vyjížďky, a ještě navíc v náročném terénu, jako jsou třeba hory. Stejného výdeje energie jako na šedesáti minutové lekci spinningu byste dosáhli na klasickém kole za výrazně delší dobu. Navíc vám na spinningu nikdy nehrozí špatné počasí.

Super pohyb pro každého

Spinning, přestože se může zdát na první pohled hodně náročný, je podle odborníků vhodný pro lidi jakékoli fyzické výkonnosti (aktivity, které zvládnou staří i nemocní). „Na stejné lekci může jet bok po boku profesionální cyklista, stejně jako naprostý nesportovec. Kouzlo spočívá v individuálním nastavení zátěže, která se může diametrálně lišit. Lekci spinningu mohou jet se schválením lékaře i ženy v pokročilém těhotenství nebo lidé rehabilitující po operacích,“ říká Pavel Růžička, instruktor spinningu z fitness klubu Zone4you.

Oproti běžné cyklistice je pro mnohé výhodou skupinových lekcí i společná motivace, nabuzující hudba a zkušený lektor, který s čímkoli poradí.

Možná pravidelně cvičíte a chodíte na spinning, ale těch pár posledních kil do vysněné váhy se vám prostě sundat nedaří. Víme, jak na ně.

ynezorPumanzeSaNyknalC