Hlavní obsah

Asijská dieta: jaké jsou její výhody proti jiným?

Foto: stockfour, Shutterstock.com

Z vašeho pohledu se možná jedná o dietu, pro Asiaty je to ale běžná strava. Možná právě proto je mezi Japonci nejméně obézních žen. Jaké jsou výhody asijské stravy a jak z ní co nejvíce vytěžit?

Článek

Podobně jako středomořská, je i asijská strava považována za jednu z nejzdravějších na světě. I když se může Čechům, zvyklým na tučné a mastné pokrmy, na první pohled jevit jako dieta, pokud si na ni zvyknete, rychle zjistíte, že se vlastně nijak moc neomezujete, a přesto vám váha nejde nahoru, ale spíš dolů. Jaké je tajemství asijské stravy?

Tajemství asijské stravy

Pod termínem „asijská strava“ se skrývá kombinace vlivů kuchyně indické, japonské, čínské, korejské a thajské. Mezi hlavní složky patří rýže, ovoce a zelenina, kuřecí maso, ryby a mořské plody, rýžové nudle, vejce a luštěniny. Stěžejní je, aby si potraviny zachovaly maximum živin, které obsahují v syrovém stavu. Proto je důležitá i technologie přípravy – jídlo se jí čerstvé, a když se upravuje, tak velmi šetrně: typické je rychlé restování, vaření v páře či fermentace neboli kvašení zeleniny (například korejského kimči).

„Na asijské kuchyni oceňujeme nejvíce čerstvost, velké množství šetrně upravené zeleniny, maso s minimem nasycených mastných kyselin, ochucování bylinkami, například koriandrem, citronovou trávou, zázvorem. Touto kombinací bílkovin, dostatečného množství zeleniny a obilovin je docíleno nízké kalorické hodnoty jídla,“ potvrzuje Hana Mojžíšová, lékařka zabývající se výživou a léčbou obezity.

Foto: U2M Brand, Shutterstock.com

Základem je zachovat v potravinách maximum živin, volí se proto šetrné technologie úpravy, jako je rychlé restování nebo vaření v páře

Dlouhověkost díky jídlu

O výhodách asijského způsobu stravování sám o sobě vypovídá i fakt, že populace, která jej ctí, žije déle než ti, kteří jedí západní stravu (tedy i Češi). Například japonskému ostrovu Okinawa se říká domov stoletých. Předpokládá se, že za to vděčí způsobu stravování, faktu, že jedí velké množství zeleniny, a dokonce i tomu, že mají na jídelníčku více sacharidů než bílkovin (zpracovávání velkého množství bílkovin tělo vyčerpává).

Strava, která podporuje hubnutí

V zemích, jako je Japonsko nebo Thajsko, mají pouze 3 % obézních žen, potvrdily to výsledky studie zveřejněné v magazínu Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition. V odborném časopise Obesity Research Journal zase byly zveřejněny výsledky výzkumu dokládajícího, že strava založená na mořských plodech, luštěninách, ovoci a řasách může vést ke snížení hmotnosti a zlepšení cholesterolového profilu i fyzické kondice už v průběhu 28 dní, a to díky pozitivním změnám ve střevní mikroflóře.

Foto: Skumer, Shutterstock.com

Sushi je zdravé, těhotné ženy by ale měly vybírat druhy ryb bez těžkých kovů. Vhodný je losos, nevhodný například mečoun nebo žralok

Jak je to se sushi

Mezi typický asijský pokrm patří i sushi, které je složeno z řas, rýže, zeleniny a syrových ryb. U těch je potřeba hlídat kvalitu a zdravotní nezávadnost. „V určitých obdobích života, jako je těhotenství či kojení ženy, je lepší vybírat druhy se zeleninou nebo například s lososem a vyhýbat se kouskům, které obsahují mečouna, žraloka, platýse nebo tuňáka. Tyto ryby mohou obsahovat těžké kovy, které dokáží placentou proniknout až k plodu a poškodit ho,“ vysvětluje Michaela Bebová, biochemička a odbornice na výživu. Samozřejmě v případě, že by toho snědla nastávající maminka opravdu hodně.

Nevýhody: přebytek soli

Ale abychom tu nepěli jen ódy. Nevýhodou je velké množství soli, které převyšuje denní hranici stanovenou Světovou zdravotnickou organizací na 5 gramů. Nadměrný příjem soli vede k vysokému krevnímu tlaku, k němuž přispívá hormon vasopresin, který mozek při nadbytku soli vylučuje. Trvale vysoký krevní tlak poškozuje cévní stěny a zvyšuje riziko onemocnění srdce i předčasného úmrtí.

Jak může vypadat asijská strava v praxi

Dlouhověkým Asiatům zřejmě sůl neškodí, ale Evropan by si ji měl přeci jen trochu hlídat. Proto platí – všeho s mírou: zařaďte do jídelníčku maximum čerstvých potravin, upravujte v páře nebo rychlým restováním, tučné hovězí nebo vepřové vyměňte za krůtí a rybí maso a knedlíky nahraďte rýží.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek