Hlavní obsah

Chleba s máslem k večeři nestačí. Jak se obejít bez vaření?

Foto: George Rudy, Shutterstock.com

Máte den nabitý na dvě stě procent, protože musíte kombinovat pracovní povinnosti, učení s dětmi, po večerech šijete a vyváříte roušky a vymýšlíte, čím zabavit další den děti, které se doma začínají nudit? Vařit k tomu ještě několikrát denně je už nad vaše schopnosti. Ale víte, proč je zvláště dnes důležité jíst něco jiného než jen chleba s máslem?

Článek

Namazat chleba máslem a marmeládou nebo ho obložit salámem je sice rychlé, nic moc výživného tím ale tělu nedopřejete. Volit takovou večeři čas od času samozřejmě můžete, ale do zdravého jídelníčku to dlouhodobě rozhodně nepatří. Navíc je to jídlo dost hladové, a tak není divu, že vás za chvíli znovu honí mlsná a těsně před spaním míříte do ledničky. Což je v době omezeného pohybu dvojnásobný problém.

Udělejte si zásoby

Prvním krokem pro vyvážené večeře je mít nakoupeno. Zásobte špajzku, ať nemusíte každý den do obchodu, a přitom máte po čem sáhnout. Mějte doma proteinové tyčinky, avokádo, méně tučné sýry (lučina, mozzarela, balkán, olomoucké tvarůžky), dostatek zeleniny nejbohatší na bílkoviny, jako je špenát, květák, brokolice, chřest nebo růžičková kapusta. Zeleninu mějte klidně předvařenou a zamraženou, stejně jako quinou, cizrnu nebo zbytky uvařených celozrnných těstovin.

K večeru patří bílkoviny

Pojmy sacharidy, tuky a bílkoviny pro vás jistě nejsou nové. „Mnoho lidí ale stále ještě neví, že sacharidy bychom měli jíst hlavně v dopoledních hodinách a navečer dát naopak přednost proteinům neboli bílkovinám,” vysvětluje Jana Havrdová z České komory fitness.

„Na rozdíl od sacharidů a tuků nehrozí, že by se vám z nadbytku proteinů tvořily tukové zásoby,” vysvětluje jejich přednost hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková. „Bílkoviny navíc fungují jako stavební materiál svalů, svalová hmota je tedy sama spalovačem okolních tukových zásob,“ dodává Dvořáková, proč bílkoviny oceníte, i pokud se snažíte zhubnout. Víte, které tuky urychlují hubnutí? 

Foto: bitt24, Shutterstock.com

Bílkoviny neboli proteiny vás na dlouho zasytí a neztloustnete

Pečiva jen kousek

I celozrnné pečivo jezte spíše k snídani či dopolední svačině. Láká-li vás představa pečiva i v pozdních hodinách, zkuste jeho bílkovinnou variantu. V obchodech pořídíte například tzv. večerní chlebík nebo různé placky a pečivo z luštěninové mouky. Ty snadno připravíte i doma a opět je můžete mít zamrazené pro chvíle, kdy chcete rychle jíst (tohle je speciální chleba pro dietářky).

Můžete je doplnit kouskem zeleniny, ale i různými dipy a pomazánkami. Stačí jen tvaroh nebo zakysaná smetana, bylinky a sůl. Pořádně tlustý krajíc chleba večer vyměňte třeba i za tenkou tortillu, do které můžete zamotat sterilovanou či čerstvou zeleninu, šunku, tuňáka z konzervy, uzeného lososa nebo zbytky kuřecího masa od oběda.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Nechcete tloustnout? Vyměňte rohlík za večerní chlebík

Inspirujte se keto dietou

Do spíže si můžete nakoupit i potraviny, které jsou vhodné při nízkosacharidové, neboli keto dietě. Ta je postavená postavená na vysokoproteinové stravě, díky které tělo lépe spaluje nežádoucí tukové zásoby. Tuky a sacharidy se v ní značně omezují a jídelníček stojí hlavně na bílkovinách. A protože je už několik let hodně módní, na trhu seženete pestrou škálu hotových potravin. V obchodech koupíte různé proteinové polévky a omelety, ale i pudinky, nápoje nebo tyčinky.

Právě tyčinky ale vybírejte obezřetně, ne všechny jsou totiž zdravé a zamávat dokážou i s vaší váhou. „Pokud totiž obsahují například kokos, mandle, oříšky a čokoládu, představují skrytou kalorickou bombu,“ varuje Jana Havrdová.

Zachraňte zbytky

K večeři je ideální kousek masa, ryby nebo vejce, nejlépe se zeleninou, případně jen s malým kouskem celozrnného pečiva, celozrnných těstovin nebo trochou brambor (jsou brambory vhodné při dietě?). Uvařit si vše čerstvé je samozřejmě nejlepší, ale jde to i bez toho. Zužitkujte zbytky od oběda, snídaně nebo z předchozího dne.

Vykouzlit můžete studený salát, dostatečně sytý a výživný. Mix zeleniny nakrájíte rychle, sama o sobě ale nestačí, potřebujete k ní bílkoviny. Třeba nedojedené maso, které stačí natrhat nebo pokrájet na nudličky a bude chutnat i studené. Využijete ale i vajíčka natvrdo, která zbyla od snídaně. V salátu se ztratí i zbytky uvařených těstovin nebo brambor, pozor ale, zvyšují podíl sacharidů a kalorický příjem, i když díky nim bude jídlo sytější.

Salátu prospějí i různá semínka, oříšky nebo bylinky, které pomohou i vaší imunitě. A kvůli zdroji bílkovin nezapomeňte na kousek sýra, uzené tofu nebo jogurtovou zálivku.

A tady máte skvělé recepty na tři dietní, chutné a přitom rychlé večeře.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.