Hlavní obsah

Nejlepší příloha do diety? Najdete ji v pravé české kuchyni

Foto: natali_ploskaya, Shutterstock.com

Jako je pro Asiaty neodmyslitelnou součástí jídelníčku rýže, tak vnímají Středoevropané brambory. Málokdo vám řekne, že by se této potravině cíleně vyhýbal. Jakmile však přijde na hubnutí, člověk začne pochybovat tak nějak o všem – a dost často právě o bramborách. A to je veliká chyba.

Článek

Brambory jsou tak všední, že byste je za dietní ani jakýkoli jiný zázrak zřejmě nikdy neoznačili. A víte, jak to chodí... Co je levné a je toho dostatek, to mají lidé tendenci nedoceňovat. Přitom brambory představují nejen velice variabilní, ale také velmi zdravou a dietní potravinu. Nevěříte?

Nejméně kalorické přílohy?

Kdybychom vybírali z běžných příloh tu, která je při hubnutí nejlepší, s nadsázkou bychom mohli říct, že „za všechno mluví kalorie“. Ve výčtu uvádíme oblíbené přílohy a přibližné množství energie, kterou obsahují ve 100 gramech v již upraveném stavu. Porovnejte sami.

  • Brambory - 70 kcal
  • Rýže - 120 kcal
  • Těstoviny - 130 kcal
  • Houskový knedlík - 220 kcal
  • Bramborový knedlík - 130 kcal
  • Chléb - 200 kcal
Foto: Nut Isarachanpanich, Shutterstock.com

Když porovnáte energetickou hodnotu příloh, brambory jsou jasný vítěz

Dieta: brambory, nebo rýže?

Jak jistě tušíte, kalorie nejsou to jediné, čím byste se měli při výběru potravin řídit. Strava má tři základní makroživiny: bílkoviny, sacharidy a tuky. Když hubnete, je pro vás důležitý zvýšený příjem bílkovin, jež jsou důležité pro budování svalové hmoty. A sacharidy se naopak snažíte omezovat – rozhodně je však nevylučujte z jídelníčku úplně.

V případě příloh se primárně jedná o zdroj sacharidů – bílkovin a tuků nabízejí jen zanedbatelné množství. Vařené brambory, které jsou z 80 % tvořeny vodou, mají například oproti stejné porci vařené rýže přibližně poloviční množství sacharidů. Proč se přesto pro svalovce a dietářky stala kultem vařená rýže, kterou odjakživa baští celý fitness svět? Proč si místo ní nedávají raději vařené brambory? To je zapeklitá otázka, na niž v tomto článku asi těžko najdeme odpověď. Nicméně co je jisté a hlavní: podle základních výživových hodnot jsou brambory v porovnání s jinými přílohami skutečně dietnější, tudíž jich můžete sníst více, a zároveň obsahují méně sacharidů.

Foto: Bilanol, Shutterstock.com

Brambory jsou obyčejné, ale rozhodně je nepodceňujte

Bramborová vláknina navodí sytost

Velkou výhodou brambor je poměrně solidní množství vlákniny, která podporuje zdraví trávicího traktu a účinkuje jako jakási čistička střev. Mimo jiné pomáhá navodit pocit sytosti, což je při dietě velká výhoda. Brambory jsou bohaté na céčko a některé vitaminy skupiny B, z minerálů v nich najdete hlavně draslík, hořčík a železo, které obzvláště ženám často chybí.

Vařit, péct nebo smažit

Když to kvalita brambor dovoluje, nejlépe uděláte, když je uvaříte pouze očištěné ve slupce. V této formě z nich dostanete to nejlepší, protože mnoho prospěšných látek se nachází pod slupkou. Pokud není zbytí a slupka se vám nelíbí, vařte hlízy oloupané.

Chybou nejsou ani pečené brambory, mají ale asi o třetinu vyšší glykemický index, tedy po nich rychleji vyhládne. Když však přidáte maso, jogurtový dip či zeleninu, nemusíte se tím trápit. Zřejmě vás nepřekvapí, že stejně jako v případě dalších potravin je nejhorší smažení. Smažené lupínky mají až trojnásobnou energetickou hodnotu než stejné množství vařených brambor. Šťouchané brambory a kaše také nejsou špatná volba, avšak přidáním mléka, másla a dalších surovin rychle přibývají kalorie.

Jaká příloha je vaše nejoblíbenější? Brambory, rýže nebo třeba knedlík?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama