Hlavní obsah

Bolest hlavy: Zimní migréna: Proč ji máte právě teď mnohem častěji?

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Že si v zimě snáz uženete rýmu nebo ulehnete s chřipkou, vás asi nepřekvapí. V tomhle období prostydnete raz dva. Ale proč máte v mrazivých měsících častěji úpornou migrénu?

Článek

V zimě snadno podlehnete virovým infekcím i nepříjemným bakteriím, protože vlivem chladného počasí a celkově méně zdravé životosprávy (včetně absence pohybu) klesá lidská obranyschopnost. To má logiku. Ale proč by vás měla častěji bolet hlava?

Migrenózní bolest hlavy se od té běžné v mnohém liší. „Jedná se o tupou, tlakovou, někdy svíravou bolest na temeni, ve spáncích nebo na čele. Provází ji pocit přecitlivělosti až pálení na temeni a zvýšené napětí šíjových svalů a svalů v oblasti lebky. Záchvaty trvají minuty až dny,“ popisuje doktor Marek Hakl, primář Kliniky algeziologie a preventivní péče Medicinecare v Brně.

Máte-li potíže s migrénou, možná máte sami zkušenost, že na podzim a v zimě se s intenzivní bolestí hlavy potýkáte častěji. Má to hned několik důvodů.

1. Nechráníte se dost před chladem

I to, že si venku uženete rýmu, může k migréně přispět. Vadí jakékoli onemocnění v oblasti hlavy, tedy zánět dutin, běžná infekce, ale i zánět zubů. Kvůli chladu a riziku náhlého prostydnutí jste k nim v zimě mnohem náchylnější.

Z chladu, vlhkosti nebo studeného větru se ale může zablokovat i páteř, a migréna vzniká často právě kvůli blokádě krční páteře. „Na bolavou oblast aplikujte nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás, takzvanou kočku,“ doporučuje neurolog Hynek Lachmann z FN Motol.

2. Rádi si přispíte

Pošmourné počasí a časná tma vám bere chuť něco podnikat? Pokud uleháte do postele dříve než obvykle, může být za bolestí hlavy nadmíra spánku. Jedním ze spouštěčů migrény je totiž i narušení spánkového režimu. Ať si přispíte víc, nebo naopak spánku moc nedáte, může to skončit tupou bolestí hlavy.

Foto: Billion Photos, Shutterstock.com

Spíte déle než v létě? I to může vést k bolestem hlavy

3. Víc se přejídáte

Zima je pro mnohé obdobím gastronomického užívání si. Začíná to svatomartinskou husou, pokračuje vánočně prostřenými stoly, nesmí chybět ani zabijačka a typická jelítka a jitrničky (jak si je udělat doma i bez zabijačky). Jenže neúměrné množství jídla tlačí nejen v břiše, tlak může působit i v hlavě. U citlivých jedinců může vést k bolestem i vynechání jídla.

4. Přeháníte to s dietou

Stejně jako vadí jídla až příliš, není ani dobře ho tělu upírat. A právě novoroční diety a nevyvážený jídelníček jsou další položkou na seznamu spouštěčů migrény. Rozhodně se nevzdávejte snahy něco shodit. Pokud cítíte, že to potřebujete, jděte na to ale chytře a s plnohodnotným jídelníčkem.

Foto: Pormezz, Shutterstock.com

Jak souvisí bolest hlavy s jídlem? Začněte držet drastickou dietu a pochopíte

5. Pijete venku studené nápoje

Vychlazeným koktejlům jistě dáváte přednost spíše v létě, zima je obdobím čajíčků a svařáku. Máte-li ale ve zvyku chladit v zimě nápoje na balkóně, pozor na to. Ze studeného pití trnou nejen zuby, ale i hlava. Patálii může způsobit i silvestrovský přípitek, pokud si chladivé šampaňské vychutnáváte třeba venku na horách. I když alkohol umí vyvolat bolest hlavy i z úplně jiných důvodů (nejlepší vyprošťováky).

6. Díváte se dlouho do sněhu

Migrénu mohou vyvolat i různé podněty hlukové, pachové nebo světelné. Rozbolet hlava vás může třeba z pohledu na jiskřivý sníh. Pokud jste na procházce zasněženou krajinou, nezapomeňte si sluneční brýle. Nebezpečí ale může čekat i v klidu domova, a to v podobě blikajícího světla. Zářící televizi nebo obrazovku počítače nikdy nesledujte ve tmě, mějte v místnosti rozsvícenou alespoň lampičku.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama