Hlavní obsah

Ikonické české značky? Na tyhle můžeme být hrdí!

Foto: BUSHMAN

Foto: BUSHMAN

Reklama

Jsou luxusní, kvalitní, krásné, prostě úžasné. A možná to ani netušíte, ale jsou navíc i české! Tyhle ikonické firmy přináší na trh skvělé zboží a některé už opravdu dlouho.

Článek

Když kosmetika, tak francouzská? Když outdoorové či sportovní oblečení, tak skandinávské nebo americké? Když kuchyňské designové vychytávky, tak třeba italské? Kdepak, i české ručičky a hlavičky umí přivést na svět luxusní zboží, za které se nemusíme ve světě vůbec stydět. Důkazem jsou například tyhle ikonické české firmy, o nichž jste možná ani nevěděli, že jsou tuzemské!

Slavné „lendlovky“

Kdo v době hlubokého socialismu neměl Prestige, jako by nebyl. Designem už tehdy tyhle tenisky připomínaly slavné značky Puma či Nike, ale lidé je milovali i pro jejich nezničitelnost. Lidově se jim přizdívalo lendlovky podle tenisty Ivana Lendla (61), i když ten je nikdy nenosil, měl smlouvu s jinou sportovní značkou. No ale co už, na lendlovky ze Svitu se stály fronty občas i delší než na banány.

Rok 1989 a pád komunismu samozřejmě firmě život zkomplikoval, lidé hladoví po čemkoli ze západu kupovali raději „slovutné“ značky jako Adidas, Reebook, Puma či Nike. Finanční problémy dostaly firmu v roce 2000 dokonce do konkurzu. V roce 2002 ji ale koupila firma Moleda, které se podařilo slávu bot postupně oživit. Česká kvalita a pohodlí se tak ani dnes vedle světových značek neztratí.

Foto: Dalibor Glück / MAFRA / Profimedia

Ředitel Moledy Jaroslav Navrátil s teniskami PrestigeFoto: Dalibor Glück / MAFRA / Profimedia

Botasky jsou jen jedny

Téhle české firmě se podařil nevídaný kousek. Název jejích bot se stal synonymem v podstatě pro jakékoli tenisky či sportovní boty. I v prodejně Adidasu klidně řeknete, že chcete vyzkoušet ty či ony botasky.

Jenže botasky jsou prostě jen jedny, a to ty od české značky Botas. Její předchůdce Botana vznikla už v roce 1949 ve Skutči u Chrudimi a vyráběla tisíce a tisíce sportovních bot nejen pro tehdejší Československo, ale i Polsko či Sovětský svaz. Od roku 1963 začala Botana vyrábět sportovní boty pod značkou Botas a vzniklo i ikonické logo se třemi hvězdami nad nápisem. Takové boty nosil například i běžec Emil Zátopek (†78) či skokan na lyžích Jiří Raška (†70).

Po pádu komunismu začala firma spolupracovat se značkami Puma, Adidas či Salomon a šila pro ně boty. Na přelomu tisíciletí ale začala sázet spíš sama na sebe. Nejde o žádnou masovou výrobu, boty, které byste sehnali v každém velkoobchodě, ale svoje designové prodejny firma má a doufá, že zájem o ty skutečné botasky s velkým B jen a jen poroste.

Foto: Archiv firmy

Barvy, hravost, ale hlavně ikonické logo se třemi hvězdami. To jsou ty pravé botaskyFoto: Archiv firmy

Český outdoor

Vytvořit značku outdoorového oblečení dostal zakladatel Bushmanu Jindřich Melichar v roce 1997, když se toulal po Austrálii. Pochopil, že když si chce člověk užít cestování a objevovat svět i mimo hotelové resorty, potřebuje pohodlné a kvalitní oblečení z přírodních materiálů.

Móda Bushman je určena mužům a ženám, kteří milují dobrodružství, cestování, toulání a přírodu, cílem je vytvořit kousky, s nimiž přežijete v divoké džungli, ale budete se v ní cítit skvěle i na procházce se psem po obyčejné české louce.

Od založení firmy uplynula řada let, ale výsledek stojí za to. Bushman má nejen velkou síť prodejen po České republice, ale obchodní zastoupení má i v řadě jiných evropských zemích, v Asii i Africe.

Foto: Archiv firmy

Když do přírody, tak pohodlně, obyčejně a přirozeně. To je filosofie firmy BushmanFoto: Archiv firmy

Kosmetická legenda jménem Dermacol

Na úplném začátku bylo malé dítko, které trápily bílé skvrny v obličeji a takzvaný oheň. V roce 1965 s ním přišla maminka do Ústavu lékařské kosmetiky, kde se rozhodli vše vyřešit tím, že vady na kráse prostě schovají. Jejich nejzkušenější kosmetička Olga Knoblochová proto vyrazila do Filmových studií Barrandov, kde s krycími přípravky už určitou zkušenost měli. A tak se zrodil první silně krycí make-up, který dostal název Dermacol. V roce 1969 byla licence na něj prodána dokonce do Hollywoodu!

Už v roce 1966 ale vznikla společnost Dermacol, která stále pod křídly barrandovských studií vyvíjela další a další kosmetické produkty. V roce 1991 se firma od barrandovských studií oddělila a začala nová éra. Dnes má značka síť svých krásných prodejen s nespočtem produktů pečující i dekorativní kosmetiky a své výrobky vyváží do 60 zemí světa, například do Polska, USA, Saudské Arábie, Číny či Vietnamu.

Foto: Czech News Center / Rusinova Maria / CNC / Profimedia

Dvě důležité ženy značky Dermacol. Kosmetička a zakladatelka firmy Olga Knoblochová (vlevo) a Věra Komárová, která se svým manželem firmu nyní vedeFoto: Czech News Center / Rusinova Maria / CNC / Profimedia

Design i praktičnost v kuchyni

Rok 1992, dva kamarádi, co spolu studovali konzervatoř, a jedna malá pronajatá garáž ve Zlíně. Tak by se zjednodušeně dal popsat úplný začátek vzniku dnes světově proslulé značky Tescoma, která na trh chrlí ročně stovky nových designových a k tomu praktických kuchyňských pomůcek a vychytávek za přijatelnou cenu.

Petr Chmela a Jiří Vaculík (ten nečekaně ve věku 54 let zemřel v roce 2019) v té malé garáži nejdřív skladovali domácí potřeby a elektroniku, kterou dováželi z ciziny. Nejvíc vydělali na spořičích vody do domácností. V roce 1994 už začínali s výrobou vlastních produktů a o další dva roky později startuje spolupráce s českými designéry. Výsledkem je vlastní vývoj, síť designových prodejen, pobočky v Itálii, Polsku a Portugalsku a nespočet ocenění.

Foto: Archiv firmy

Tescomu založili dva kamarádi v malé garážiFoto: Archiv firmy

Sportovní móda nejen pro olympioniky

Opět dva spolužáci, tentokrát z Vysoké školy ekonomické, kteří prostě přemýšleli, v čem by tak mohli podnikat. Václav Hrbek a Vladislav Fedoš se shodli, že lidé vždycky budou potřebovat jíst, pít a šatit se, a protože k potravinám žádný vztah neměli, vsadili vše právě na oblečení.

I oni začínali v garáži, bylo jim 22 a přeprodávali sportovní oblečení. Pak ale v roce 1994 vytvořili a v Jižní Koreji vyrobili vlastní kolekci zimního oblečení, nazvali ji Alpine Wear Proffesional a slavili první velký úspěch. Druhá kolekce už se jmenovala Alpine Pro, zahrnovala nejen oblečení, ale i obuv. A garáž začala být těm dvěma malá.

Dnes mají síť vlastních prodejen, dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a v Číně, obchodní zastoupení v Norsku, Dánsku, Švýcarsku, Libanonu, Německu a dalších zemích světa. Od roku 2009 navíc obléká Alpine Pro české olympioniky, ale jejich sportovní móda je určena samozřejmě všem.

Foto: Archiv firmy

Alpine Pro se specializuje i na zimní a lyžařskou módu pro dospělé i dětiFoto: Archiv firmy

Originální české trenky

Adam Sýkora a Petr Vlasák, dva barmani, kteří prostě měli dost fádních slipů či trenek, se rozhodli vytvořit vlastní značku pánského spodního prádla. A tak před Vánoci roku 1996 vznikla značka Styx, která začala české muže zásobit kvalitním, pohodlným a zároveň originálním spodním prádlem.

Firma je pyšná na to, že veškeré zboží je vyráběno v České republice a každý kousek je ručně zkontrolován, než je puštěn do světa. Navíc Styx už dávno nejsou jen „trenky pro chlapy“, Styx nabízí i ponožky, župany nebo čepice, na světě jsou i kolekce spodního prádla pro ženy a jako bonus si spodní prádlo může sladit celá rodina.

Foto: Archiv firmy

Fádní spodní prádlo? Na to si ve Styxu nepotrpíFoto: Archiv firmy

Legendární české sklo

Že jsou Češi experty na výrobu skla, jistě víte. Ovšem firma Moser, která byla založena už v roce 1857, je doslova synonymem pro luxusní křišťál a výrobky z něj, a to po celém světě.

Tamní skláři jsou doslova umělci. Používají výhradně bezolovnatý křišťál, který je sice výrazně náročnější opracovat, ovšem výsledek stojí za to. Za roky existence si firma vytvořila i typicky moserovské barevné odstíny, jejichž složení a správné poměry barvících přísad jsou výrobním tajemstvím. Není divu, že mají na starosti například i výrobu hlavní ceny pro každoroční filmový festival v Karlových Varech.

Foto: Martin Stolař / MAFRA / Profimedia

Moser už dvacet let zajišťuje výrobu Křišťálového glóbu, hlavní ceny pro vítěze Mezinárodního filmového festivalu Karlovy VaryFoto: Martin Stolař / MAFRA / Profimedia

Zahraniční prostě ne vždy znamená lepší. A neplatí to jen pro módu, kosmetiku a podobně, ale i třeba pro čtení. Od každé české autorky si dejte aspoň jednu knihu

Reklama

Související témata:
Moser
Alpine Pro

Načítám