Hlavní obsah

Masáž: Jaká se pro koho hodí a co dokáže?

Foto: AboutLife, Shutterstock.com

Masáž je úplně nejstarší formou terapie. Její dnešní tvář má mnoho podob. Záleží na typu, technice i využití. Většinou se ale těší velké oblibě nejen díky příjemným pocitům, ale i proto, že pomáhá od chronických bolestí.

Článek

Masáž může podpořit regenerační procesy v těle, bojovat s únavou i zmírnit svalové napětí při stresu nebo fyzickém přetížení. Také ale dokáže svalstvo stimulovat a pomoct k lepšímu sportovnímu výkonu! Zjišťovali jsme, který typ masáže je vhodný právě pro vás.

Klasická masáž

Pokud máte kancelářskou práci a sport zrovna nepatří k vašim každodenním aktivitám, pak uděláte nejlépe, když vyrazíte na klasickou masáž. Ta zlepšuje krevní oběh, který může být z přemíry sezení zpomalený, a také se vám efektivně rozproudí lymfa. Při klasické masáži vás čeká pečlivá masáž nejen horní části páteře, ale také beder. Masáž trvá obvykle 30 až 60 minut. (Znáte ty nejlepší cviky pro narovnání bolavých zad?)

„U lidí se sedavým zaměstnáním se často setkávám s problémy s krční páteří, přetíženými trapézy a bolestí v bedrech. Často jde o chronické bolesti, které vznikly špatným držení těla, sezením u počítače a nedostatkem pohybu. Masáž jim dokáže krátkodobě ulevit, ale bez zařazení cvičení a správného strečinku se bolest vrací,“ upřesňuje masérka Nikola Doležalová.

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Klasická masáž pomáhá odblokovat krční páteř a uvolnit ztuhlou šíji, což jsou nejčastější příčiny bolestí hlavy

Sportovní masáž

Pokud se naopak hýbete pravidelně, můžete zvolit sportovní masáž. Při té se masíruje hlavně ta část těla, která je namožená či bolí. Charakteristické jsou pro ni silnější hmaty. Žádné něžné doteky tedy nečekejte. Sportovní masáž trvá obvykle mezi 10 až 30 minutami s cílem je regenerovat a nabudit svaly.

„Je to intenzivní tlaková technika, která je vhodná pro sportovce, ale i lidi se sedavým zaměstnáním. Přispívá k rychlému odstraňování únavy, zmírňuje bolesti pohybového aparátu a napomáhá ke zlepšování výkonnosti,“ doplňuje Nikola Doležalová. A víte, na co všechno pomáhá Vojtova metoda?

Foto: Robert Przybysz, Shutterstock.com

Tradiční thajská masáž je spíš pohybové cvičení a mačkání vybraných akupresurních bodů. Masér s vámi hodně hýbe a nemusí to být každému příjemné

Thajská masáž

Na rozdíl od klasické evropské masáže, která je většinou zaměřena na konkrétní partii, thajská masáž je náročnější časově, protože se věnuje celému tělu. Jde o jakýsi druh pasivního cvičení. Masér s vámi při těchto masážích hodně hýbe a protahuje vás. Navíc se při ní pracuje s akupresurními a reflexními body. Při thajské masáži je třeba navýšit příjem tekutin a nemělo by se na ně chodit s plným žaludkem.

Tato masáž je vhodná spíš pro aktivní lidi. Pro ty, kteří nejsou zvyklí sportovat, by mohla být až příliš bolestivá. Běžné je, že druhý den po této masáži bolí celé tělo. Thajská masáž není vhodná pro onkologicky nemocné pacienty, při menstruaci, nachlazení, kožních problémech, vysokém krevním tlaku, zánětu šlach a nemoci kostí. Trvá většinou 60 minut.

Foto: baranq, Shutterstock.com

Pro regeneraci těla zvolte relaxační masáž. Po náročném týdnu si ji zasloužíte

Relaxační masáž

Možná vás to překvapí, ale relaxační masáž není až tak zaměřena na samotné uvolňování svalů, ale využívá se především pro regeneraci těla a uvolnění mysli při stresu a únavě. Obvykle se při ní využívají nejrůznější pomůcky a obvyklou součástí je i uklidňující hudba či zapálené svíčky. Relaxační masáže jsou obvykle velmi jemné a pomalé. Trvají většinou 60 minut.

„Při psychickém vypětí má blahodárný vliv kombinace masáže a aromaterapie. Masérovi velmi pomůžete, když sami zmíníte, že máte nějakou otevřenou ranku na kůži, aby se mohl tomuto místu vyhnout. Jinak by vás olejíček v rance mohl štípat, a narušit tak pohodu masáže,“ doporučuje fyzioterapeutka Eva Juráková.

Foto: Cookie Studio, Shutterstock.com

K uvolnění mysli pomáhají i vůně různých olejíčků, někde si můžete i sami dopředu vybrat. Atmosféru pohody dotvoří plápolající svíčky

Na masáž byste měli chodit jednou za tři až čtyři týdny, pokud nemáte větší potíže. Sportovně aktivní lidé klidně každý týden. Pokud jste však nachlazení, masáž si odepřete. Počínající zánět v těle by se vám mohl rozjet.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama