Hlavní obsah

Padají vám vlasy? Tohle jsou překvapivé příčiny

Foto: ShotPrime Studio, Shutterstock.com

Za řídkou kštici a padání vlasů mohou často geny, s těmi bohužel moc neuděláte. Jestliže vám ale chomáče vlasů zůstávají v hřebeni z ničeho nic, začněte pátrat po příčině.

Článek

Přijde-li vám váš culík poslední dobou protivně tenoučký, po mytí hlavy už nelze přehlížet odpad plný vlasů a na hlavě začínáte pozorovat nebezpečné lysiny, určitě vám to není lhostejné. Můžete si koupit šampon proti padání vlasů nebo podpůrné vitaminy, to rozhodně neuškodí. Mnohem důležitější je ale pátrat po příčině. Jednou, ačkoli méně častou, je počínající onkologické onemocnění, proto byste pro jistotu měli zajít vždy k lékaři. Ale neděste se, za padání vlasů mohou často celkem banální a dobře řešitelné problémy.

1. Hormonální nerovnováha

Na kvalitě vlasů se podílí celá řada faktorů, mimo jiné hormonální procesy v těle. Pokud pozorujete změny v kvalitě kštice, možná se nacházíte v období hormonální nerovnováhy. Mohou to zaznamenat dívky v pubertě, ženy v přechodu a těhotné. Pokud čekáte miminko, zkuste se více zaměřit na stravu, prospěje nejen vašim vlasům, ale i rostoucímu plodu a vašemu organismu. Pokud vám hormony kolísají kvůli menopauze a zaznamenaly jste i další problémy, konzultujte je s lékařem. Poradí vám s výběrem doplňků stravy, hormonální substituce i alternativnějších řešení, jako je třeba cvičení hormonální jógy.

2. Špatná štítná žláza

V horším případě je to signál, že vám špatně funguje štítná žláza. Nechat si udělat krevní testy nebo jít na ultrazvuk rozhodně není bezdůvodné. Problémy se štítnou žlázou má čím dál více žen a padajícím vlasům možná ještě poděkujete, že vás na zdravotní problém upozornily včas. Štítné žláze prospívají v jídelníčku jód (mořské řasy, chřest, špenát), selen (ořechy, vejce) a antioxidanty (borůvky, rybíz, ostružiny).

3. Nejíte ty správné potraviny

Kvalitu a zdraví vlasů ovlivňuje to, co jíte. Respektive nejíte. Pokud vedle vlasů vnímáte i větší problémy s pletí, mohla by příčina vězet ve vašem jídelníčku. Zkuste zvýšit konzumaci vitaminu C, zinku a železa a myslete na dostatek bílkovin, luštěnin a na omega 3 a 6 mastné kyseliny. „Vlasy mohou často vypadávat i kvůli nadměrnému užívání vitaminu A či selenu,“ varuje doktorka Petra Moravcová z Perfect Clinic. Hodně „áčka“ obsahují játra, tučné sýry, losos nebo máslo.

Foto: bitt24, Shutterstock.com

Začaly vám padat vlasy? Zařaďte do jídelníčku více „céčka“

4. Problém není ve vlasech, ale v kůži

Zdravé vlasy mohou růst jedině ze zdravé pokožky. Detailně ji prozkoumejte. Je neobvykle suchá, místy šupinatá nebo plná lupů, červená a podrážděná? Upravte jídelníček (viz výše) a zkuste si poličku v koupelně rozšířit o zklidňující tonicum či sérum na citlivou vlasovou pokožku. Ulevit od zarudnutí a svědění dokáže i oplach jablečným octem nebo kávou, případně lokálně nanést arganový olej.

Pokud to nepomůže, poraďte se s kadeřnicí nebo kožní lékařkou, mohlo by jít o seboreu nebo lupénku. Vlasová pokožka musí být čistá, aby mohla dýchat, důležitá je také cirkulace krve, která zajišťuje dostatek kyslíku. Tu podpoří i masáže hlavy, třeba za pomoci oleje z rozmarýnu.

5. Prožíváte stres

Přibyly vám v poslední době nové úkoly? Zažíváte stres v práci? Nebo procházíte těžkým životním obdobím? Ne nadarmo se v takové situaci říká, že si „rvete vlasy z hlavy“. Máte-li v životě víc stresu, vsaďte na dostatek relaxace, ať už budete meditovat, poslouchat hudbu nebo si doma občas zatančíte (příznaky, že vás ničí stres). Vlasy mohou vypadávat i při náhlém úbytku hmotnosti.

6. Máte špatný šampon

Důvod může být i ve vlasové kosmetice, pokud jste v nedávné době změnili používanou značku. „Důležitý je hlavně výběr šamponu. Měl by být šetrný k hydrolipidnímu plášti vlasové pokožky. Pozor na vlasové přípravky s obsahem sulfátů a silikonů, které vlasy zatěžují a ucpávají vlasové folikuly,“ radí tricholožka Lenka Kašpaříková (o silikonech v kosmetice). Pokud se budete poohlížet po novém šamponu, oceníte ten s obsahem keratinu či panthenolu – podporují růst vlasů.

7. Myjete si špatně vlasy

Každou kosmetiku je nutné z vlasové pokožky co nejlépe odstranit. „Šampon i kondicionér nezapomeňte důkladně a dokonale opláchnout. Doba, kterou strávíte oplachováním přípravků, by měla být proti mytí dvojnásobně dlouhá,“ doporučuje vizážista Pavel Bauer (nejčastější chyby při mytí vlasů). Zkuste si po mytí na závěr vlasy spláchnout ledovou vodou, to zaručí prokrvení pokožky, které se projeví na kvalitě vlasů.

Foto: Photographee.eu, Shutterstock.com

Nesprchujte vlasy horkou vodou a pozor, aby v nich nezůstávaly zbytky šamponu

8. Trápíte mokré vlasy

Něžné zacházení potřebují především vlasy vlhké. Kartáčování mokrých vlasů způsobuje narušení jejich cibulek a následné padání. Ještě mokré vlasy také nikdy nestahujte, to je oslabuje a láme. Nešvar je i foukání vlasů v předklonu (jak správně fénovat vlasy). Hříva je sice po akci pěkně nadýchaná, ale zároveň dochází k oslabování délek.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.