Hlavní obsah

Postavy typu jablko jsou ohroženy nejvíce: proč si hlídat spíše centimetry v pase než číslo na váze

Foto: Ro_ksy, Shutterstock.com

Foto: Ro_ksy, Shutterstock.com

Nadbytek břišního tuku mohou mít i lidé, kteří rekreačně sportují nebo jsou na první pohled a v oblečení štíhlí. Vadí přitom ani ne tolik z důvodů estetických, ale kvůli vážným dopadům na zdraví. Sklony k jeho tvorbě mají spíše ženy. Narůstá u nich i riziko nemocí, které s ním souvisejí. Jaké to jsou?

Článek

Sklony k viscerálnímu neboli vnitřnímu tuku mají především lidé s postavou typu jablko, kterým se tuk ukládá primárně v břiše. Napoví i jednoduché měření v pase zhruba v úrovni pupíku, u žen by hodnoty pokud možno neměly převyšovat 80 a u mužů 94 cm, riziko začíná na hodnotách 88 cm resp. 102 cm. Přesněji vám podíl viscerálního tuku změří nutriční poradce na speciální bioimpedanční váze. Co vám může hrozit v případě, že ho naměří hodně?

Škodí cévám i srdci

Vnitřní tuk má i kladnou funkci, má chránit žaludek a střeva, játra, žlučník, slinivku i ledviny s nadledvinkami. „Ano, je důležitý, ale jeho vyšší množství je spojeno s rozvojem řady kardiovaskulárních onemocnění, cévní mozkovou příhodou, diabetem II. typu, rakovinou či demencí,“ vypočítává Jiří Skála, výživový poradce a fitness trenér společnosti KetoDiet. Tuk totiž do krve uvolňuje proteiny, které cévy pozvolna zanáší. Mění také hormonální hladinu v těle, což má vliv na ukládání tuků, cholesterol i krevní tlak.

Vyvolává smutek a deprese

Vyšší množství vnitřního tuku znamená i vyšší riziko vzniku depresí. Tuk totiž souvisí s hormonálními změnami a může negativně ovlivňovat hladiny hormonu štěstí – serotoninu. Snáze pak podlehnete smutku i poruchám nálad.

Foto: Rawpixel.com, Shutterstock.com

Přemíra vnitřního tuku má negativní vliv na změny nálad i sexuální libidoFoto: Rawpixel.com, Shutterstock.com

Tajemství neplodnosti

Protože tuková tkáň ovlivňuje tvorbu pohlavního hormonu estrogenu, může mít nadmíra tukových zásob negativní dopad na vaši snahu otěhotnět. Platí to přitom jak pro tuk podkožní, tak pro ten vnitřní. Samozřejmě tuk sám o sobě není jediným viníkem, ale k neplodnosti značně přispívá.

Strašák žen v menopauze

Nejpozději po čtyřicítce jsou ženy většinou donuceny změnit své dosavadní stravovací i pohybové aktivity. Jestli zatím nemusely pro štíhlou figuru nic dělat, zjišťují, že teď už to zadarmo nebude. „Na začátku premenopauzy vaječníky produkují extrémně vysoké množství estrogenu. Ten přitom bývá spojován s nabíráním na váze a vytvářením tukových zásob, tudíž může být příčinou prudkého nárůstu váhy. Jak se poté s blížící se menopauzou produkce estrogenu rapidně snižuje, dochází k redistribuci tělesného tuku z hýždí a stehen do břicha, kde se tvoří právě nebezpečný viscerální tuk,“ vysvětluje gynekolog Pavel Turčan. „Žena po padesátce by obecně měla snížit svůj denní energetický příjem asi o dvě stě kalorií,“ dodává.

Foto: Chanintorn.v, Shutterstock.com

Nadmíra tuku komplikuje otěhotnění, narušuje menstruační cyklus i ovulaciFoto: Chanintorn.v, Shutterstock.com

Předcházejte stresu

Tuk z těla jen tak lehce nevyženete, zvláště pokud k němu máte kvůli postavě typu jablko sklony, ale můžete zohlednit váš životní styl. „Nejen genetika, ale také nedostatek pohybu, nevhodná strava, málo spánku, hodně stresu – to všechno jsou faktory, které způsobují ukládání viscerálního tuku a není radno je v dlouhodobém horizontu přehlížet,“ radí Jiří Skála. Něco neovlivníte, ale nemálo toho máte ve svých rukou. Například zbytečné stresování se nebo nedostatek spánku. „Kvůli stresu se v těle produkuje hormon kortizol. Ten je spouštěčem ukládání tuku na horší časy. Stejný efekt má i nespavost,“ vysvětluje Jiří Skála.

Spíš než cvičení ozdravte jídelníček

Chcete-li s viscerálním tukem zatočit, nejdůležitější ze všeho je váš jídelníček a pravidelný pohyb – ideálně kardio sporty (běh, HIIT, kolo, plavání).

V jídle je třeba radikálně omezit cukr, ovšem nejen cukrovinky, ale i různé omáčky, dochucovadla, ochucené mléčné výrobky, bílé pečivo. Omezte i smažené pokrmy a uzeniny, naopak přidejte ořechy, rostlinné oleje, luštěniny, celozrnné produkty a zeleninu. „Lidské tělo potřebuje všechny makroživiny, klíčové jsou zde ale bílkoviny. Při jejich nedostatečném příjmu dochází ke zpomalení metabolismu a ukládání podkožního i viscerálního tuku,“ radí Jiří Skála.

Bojujete s vnitřním tukem? Tyto potraviny vám pomohou, ihned je zařaďte do svého jídelníčku!

Reklama

Související témata: