Hlavní obsah

Nepodceňujte spánek! Nedostatek může za nadváhu i rakovinu

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Spánek nám zabere asi třetinu života. Je to základní fyziologická potřeba, stejně jako třeba dýchání. Při jeho dlouhodobém nedostatku hrozí nepříjemnosti, jako je tloustnutí nebo odpor k sexu, ale také nejrůznější nemoci. Víte, proč je dostatek spánku tak důležitý?

Článek

Spánek je pro správné fungování lidského organismu nezbytný. Při jeho deficitu hůř funguje mozek i tělo, což může vyústit v tak velké zdravotní problémy, jako jsou deprese nebo mrtvice. Proč ještě byste měli dbát na to, jak dlouho a kvalitně spíte?

Co se děje ve spánku?

Proč vlastně musíme spát a nedáme si raději další kafe, když máme tolik práce? Odpověď je i není snadná. Při spaní se v těle odehrávají děje, které organismus jindy nezvládne a které jsou pro zdravé fungování nepostradatelné.

Během spánku se spotřebovává nejméně energie, a tělo ji tak může využít na nejrůznější očistné procesy. Regenerují se svaly, orgány i centrální nervový systém, ten má vliv na správné kognitivní funkce (víte, jaký dopad na mysl má meditace?). Zkrátka tělo se tímto způsobem chrání před řadou neurologických, psychických i tělesných nemocí.

1. Špatná koncentrace

Podle vědeckých studií je člověk schopný bez spánku vydržet 8 až 10 dní, aniž by si narušil fyziologické funkce. Ovšem z hlediska psychiky je to jinak. Výkon intelektu (myšlení, pozornost, řeč, schopnost pochopení informací, rozhodování, paměť) kvůli nedostatku spánku značně trpí.

Pokud spíte málo nebo je kvalita vašeho spánku špatná, například proto, že se v noci často budíte, pak se nebudete schopni dobře soustředit při učení, v práci nebo při řízení auta, což může mít závažné důsledky. Žádný extrém však není správný – ani nadbytek spánku není zdravý. Dospělý člověk by měl spát v průměru 7 až 9 hodin denně.

Foto: ldutko, Shutterstock.com

Pokud nebudete dlouhodobě kvalitně spát, může se vám zhoršit paměť i schopnost koncentrace

2. Nezájem o sex

Nedostatek spánku může mít vliv nejen na váš pracovní či studijní život, ale i na ten osobní. Pokud dlouhodobě málo či špatně spíte, přestanete mít po nějaké době chuť na sex . To proto, že pak roste v krvi hladina stresového hormonu kortizolu, který má, krom mnoha jiných negativních dopadů na zdraví, významný vliv také na libido. Výrazně ho snižuje zvlášť u žen.

Spánek a sex spolu ale hodně souvisí i obráceně. Při sexu se vám totiž uvolňují hormony štěstí, které kortizol ničí, což má pozitivní dopad na klidné snění. Posílením jednoho se vám tedy velmi pravděpodobně zlepší hned oba tyto aspekty.

3. Tloustnutí

Možná jste si už všimli, že pokud jste unavení a nevyspalí, máte mnohem větší hlad nebo alespoň chutě na sladké či mastné jídlo. Tělo si tímto způsobem říká o doplnění energie, která mu chybí. Lidský organismus si velmi dobře pamatuje, který typ jídla mu dodá rychlou energii – obvykle jsou to všechny potraviny, které řadíme do těch nezdravých, po kterých se přibírá.

Výkyv v pravidelnosti spánku narušuje také produkci hormonů ghrelinu a leptinu, které ovlivňují pocit hladu a sytosti. Také hůře funguje metabolismus, což je další důvod k nabírání na váze. A víte, proč vás žlučník bere po půlnoci?

Foto: A.J.Photos, Shutterstock.com

Kvůli nekvalitnímu nebo nedostatečnému spánku, můžete začít tloustnout

4. Riziko nemocí

Při spánkovém deficitu se do těla vyplavují ve zvýšeném množství stresové hormony, které však tělo nemá kdy zlikvidovat. Navíc je potlačena tvorba melatoninu, který je ničí. To způsobuje řadu fyziologických změn.

Mezi hlavní patří zúžení cév, změny v krevním tlaku i srdečním rytmu. Tím, že tělo nemá dost času na očistu od oxidačních látek, se v něm hromadí zánětlivé buňky, které způsobují řadu nemocí. Podle některých odborných studií je nedostatek spánku spojován i s rozvojem kardiovaskulárních nemocí, jako je infarkt či mrtvice, a dokonce i některých druhů rakoviny.

ynezorPumanzeSaNyknalC