Hlavní obsah

Přerušovaný půst: Tahle dieta podle odborníků opravdu funguje. Pro koho se nehodí a jak na ni?

Foto: Photoroyalty, Shutterstock.com

Foto: Photoroyalty, Shutterstock.com

Je to už pár let jeden z nejpopulárnějších trendů v hubnutí. A jako jeden z mála neschytává ostrou kritiku ze strany odborníků na výživu. Lidé, kteří ho vyzkoušeli, tvrdí, že se jim díky přerušovanému půstu konečně podařilo zhubnout, protože dokázali zkrotit sklony k přejídání.

Článek

Jedno je možné říct hned na začátku. Přerušovaný půst (Eat Stop Eat) je bezpečný a skutečně se díky němu dá zhubnout. Pro některé lidi se však nehodí ze zdravotních důvodů, dalším nemusí vyhovovat, případně jim bude chvíli trvat, než pro sebe najdou vhodný interval, v jakém budou střídat období jídla s obdobími půstu.

Co je přerušovaný půst

Je to stravovací vzorec, který počítá s tím, že po předem dané a pravidelně se opakující období nebudete vůbec nic jíst. Mělo by to být nejméně 12 hodin, obvykle je to ale 14 až 16 hodin a výjimečně více. Maximem je 40 hodin. Během doby bez jídla musí člověk dostatečně pít (pokud je vzhůru), může si dát i čaj nebo kávu, ale bez cukru a mléka.

Dopadem přerušovaného půstu se zabývaly i odborné studie, které se vesměs shodují, že je, co do ztráty hmotnosti, účinný nejméně tak jako trvalé omezení příjmu energie – dokazuje to například odborná práce z National Library of Medicine. Přerušovaný půst je přitom podle odborníků na výživu pro lidi snesitelnější a zároveň u něj méně hrozí jojo efekt.

Dieta Eat Stop Eat z hlediska vědy

„Nové výzkumy naznačují, že přerušovaný půst je cesta ke snižování hmotnosti. Dvě studie, kde 100 žen s nadváhou dodržovalo přerušovaný půst, a 100 žen, také s nadváhou, snížilo svůj energetický denní příjem o 25 %, prokazují, že oba režimy vedly ke stejnému úbytku hmotnosti během tří až šesti měsíců. U žen s přerušovaným půstem však došlo k většímu úbytku tělesného tuku. Tzv. Vardyho studie z roku 2019 ukázala, že přerušovaný půst vedl ke zlepšení citlivosti na inzulin, na rozdíl od klasické redukční diety. Přerušovaný půst může být vhodný i pro ty, kdo si neradi hlídají množství přijaté energie,“ uvádí Lucie Růžičková, vedoucí nutriční terapeutka Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

V praxi to vypadá tak, že pokud se rozhodnete pro půst trvající 24 hodin, naposledy se najíte například v pondělí v sedm večer a další jídlo si dáte až v úterý v sedm večer. Pod označením Eat Stop Eat alias přerušovaný půst můžete narazit taky na model zahrnující čtyřiadvacetihodinový půst jednou nebo dvakrát týdně. Nicméně začátečníkům se to nedoporučuje.

Foto: Nok Lek, Shutterstock.com

K nejoblíbenějším patří přerušovaný půst 16 : 8Foto: Nok Lek, Shutterstock.com

Různé varianty přerušovaného půstu

Oblíbený je přerušovaný půst 16 : 8, při němž se šestnáct hodin nejí a během osmi hodin naopak ano, v této době by si člověk měl dát dvě až tři jídla. Pro některé lidi je snesitelnější poměr 14 : 10, kdy si nějaké jídlo mohou dopřát v rozmezí deseti hodin.

Lze zvolit dokonce poměr 12 : 12, který už ale moc přerušovaným půstem není. Vezmete-li v potaz, že do období bez jídla se počítá i spánek, může to znamenat, že člověk se nají v šest večer, v deset jde spát a další jídlo si může dát už v šest ráno. Ale může to být změna pro někoho, kdo byl zvyklý něco ujídat až do půlnoci.

Co je dieta 5 : 2

Variantou je dieta 5 : 2, tento model přerušovaného půstu znamená, že pět dní jíte běžně a dva dny – neměly by to být dva po sobě jdoucí dny – omezíte denní příjem kilojoulů na 2 000 až 2 500 (přílohy pro dietářky). Lucie Růžičková tady upozorňuje na nutnost volit správná jídla ve dnech s omezeným příjmem energie.

„Doporučené množství energie obsahují třeba i tři rohlíky namazané máslem, což jsou vysoce energetické potraviny, po kterých bude mít člověk hlad a bude ho honit mlsná, takže už nic víc nejíst nevydrží. Lepší jsou nutričně hodnotné potraviny, které zároveň zasytí, jako je malý kousek chleba s nízkotučným tvarohem a pažitkou, dušená krůtí prsa se zeleninovou rýží nebo pečená rajčata s cuketou a nízkotučným čerstvým sýrem,“ radí odbornice.

Pro koho se přerušovaný půst nehodí?

  • děti a dospívající
  • těhotné nebo kojící ženy
  • nemocné, kteří mají cukrovku prvního nebo druhého typu
  • lidi s anamnézou poruch příjmu potravy
  • chronicky nemocní lidé by měli přerušovaný půst předem probrat se svým lékařem

Výhody a nevýhody přerušovaného půstu

Zdá se, že tato metoda skutečně pomáhá zhubnout a zároveň zlepšuje celkové zdraví, protože má pozitivní vliv na vysoký krevní tlak, hladinu cukru a tuku v krvi. Ukázalo se rovněž, že přerušovaný půst skutečně mírní chuť k jídlu. Výhodou je, že ho lze držet dlouhodobě, na rozdíl od některých extrémních diet.

Příjemné je, že není nutné počítat kilojouly, ale na druhou stranu přerušovaný půst vyžaduje disciplínu, zdrženlivost a plánování dopředu. Je také třeba počítat s tím, že budete mít občas dost velký hlad, zvláště pokud jste byli dosud zvyklí jíst hodně často. Večerní hlad vám může bránit usnout nebo vás v noci budit. Mělo by to během týdne či dvou pominout, pokud ne, možná se pro vás tento způsob hubnutí nehodí, zvláště pokud jste kvůli němu náladoví, což se také může stát.

Reklama