Hlavní obsah

Zapomenutá zelenina: Patizon vypadá jako UFO, pomáhá proti zánětům močových cest a hodí se do diety

Foto: Nataly Studio, Shutterstock.com

Foto: Nataly Studio, Shutterstock.com

Je příbuzný s dýní a cuketou, v českých zahrádkách ale zatím tak populární není. Patizon je přitom podobně chutný, přínosný pro zdraví a nabízí celou škálu možností, jak ho v kuchyni využít.

Článek

Bílá (ale i zelená či žlutá) tykev zploštělého tvaru připomíná létající talíř. Její povrch je tvrdší a nepravidelný a loupání je náročnější než u cukety nebo některých dýní. Byla by ale škoda kvůli tomu tuto chutnou zeleninu ignorovat. Patizon se hodí pro přípravu vydatných i dietních pokrmů a lze ho zařadit do dětského jídelníčku, klidně jako první příkrmy.

Hodí se i při dietě

Patizon je překvapivě bohatý na vodu a hodí se i do redukčního jídelníčku. Hodnoty se sice liší podle zralosti a odrůdy, ale obecně má tato zelenina minimum energie: udává se cca 18 kilokalorií na 100 gramů. Neobsahuje cholesterol a má docela nízké množství sacharidů (asi 3,8 g na 100 g), tedy je možné ji konzumovat při keto a low carb dietě.

Pomůže doplnit důležité minerály, jako je hořčík, draslík, fosfor nebo železo, a také vitaminy A, B a C. Patizon pomáhá snižovat hladinu tuků v krvi, čímž je prospěšný pro zdraví srdce a cév a v prevenci kardiovaskulárních chorob. Díky žlutým plodům doplníte i betakaroten, který udržuje pleť svěží a pomáhá prodloužit opálení.

Břicho jako v bavlnce

Zdravotní benefity pravidelné konzumace patizonu míří nejen na cévy, ale i do oblasti břicha. Čistí střeva a podporuje trávení – a oproti jiným druhům zeleniny nemá nadýmavé účinky. Posiluje slinivku, má močopudné účinky, takže může být nápomocný při infekcích močových cest. Díky nízkému obsahu sodíku pomáhá od zadržování vody a ulevuje při potížích s ledvinami. Do jídelníčku ho zařaďte i tehdy, pokud trpíte dnou nebo revmatismem.

Opatrně na žlučník a ledviny

Zdravým ledvinám patizon prospívá, ovšem nepřehánějte to s ním, pokud máte nějaké ledvinové obtíže. Obsahuje totiž šťavelany, které mohou přispívat k tvorbě ledvinových kamenů. Zvyšují také riziko tvorby žlučníkových kamenů a zpomalují vstřebávání některých důležitých živin, například vápníku.

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Patizon má trochu nešikovný tvar na loupání, ale rozhodně se ho proto nevzdávejteFoto: New Africa, Shutterstock.com

Jak poznat zralý patizon a co vydrží

Patizonů existuje víc druhů – mohou mít bílý, žlutý i zelený povrch. Dužina je vždy bílá a lehce moučnatá. Sklízejí se od srpna do listopadu, konzumují se vzrostlé i drobnější plody – ty jsou skvělé například k nakládání. Jak poznáte zralý plod? Když na něj zaklepete, musí znít dutě.

Chcete-li patizony uskladnit přes zimu, nenechte je na záhonku přezrát. Jakmile se objeví tmavé skvrny nebo plíseň na stopce, k uskladnění již nebudou vhodné. Čerstvý patizon je pevný, ale slupku odstraníte snadno a mladý plod loupat ani nemusíte. U uskladněných plodů však počítejte s tím, že čím starší kousek máte, tím bude tvrdší a půjde špatně loupat a krájet.

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Z patizonu není nutné odstraňovat semena a mladé plody nemusíte ani loupatFoto: New Africa, Shutterstock.com

Jak upravit patizony

Oblíbený a známý je smažený patizon v trojobalu, ale dá se používat jako zcela běžná zelenina. Vynikající jsou patizonové karbanátky a lze ho grilovat anebo přidat do polévek a zeleninových pokrmů typu lečo či kari. Dá se zapéct na způsob francouzských brambor, skvělý je ve směsi s mletým masem nebo jako rýžový nákyp naslano. Výborný je jednoduchý patizon a dýně s cizrnovým pyré.

Najemno nastrouhaný lze patizon přidat k těstovinám i do míchaných vajíček – tepelnou úpravou rychle změkne. A osvědčil se také do sladkých těst stejně jako cuketa. Plody lze vydlabat a naplnit, například masem, směsí sezonní zeleniny nebo vajíčky s bylinkami. Můžete ho nakládat jako okurky a konzumovat se dá i syrový: nastrouhejte ho třeba do míchaného zeleninového salátu.

Stojí to za zkoušku? Mrkněte na jednoduchý videorecept: krémová polévka s patizonem a bramborami.

Reklama