Hlavní obsah

Bolestivé ledvinové kameny: Co omezit a co naopak jíst

Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Močové kameny se objevují asi u 10 % populace a u velké části z nich opakovaně. Důležitou součástí léčby i prevence je správný jídelníček. Které potraviny byste měli vynechat a které si naopak dopřát plnými hrstmi, abyste riziko potíží snížili na minimum?

Článek

Ledvinové kameny se tvoří z minerálů a dalších látek rozpuštěných v moči a vznikají, když je moč jimi přesycena. Existuje několik druhů kamenů – vznikají z vápenatých solí, oxalátů, fosfátů a kyseliny močové. Většina malých kamínků odchází močí bez problémů z těla ven. Větší ale mohou blokovat močové cesty.

To se pak projeví bolestí, kterou může doprovázet i časté a bolestivé močení, někdy i s příměsí krve. Může dojít i k ledvinové kolice. Ledvinové kameny mohou vznikat vlivem dědičnosti, různých chorob (například Crohnovy), v důsledku metabolických poruch nebo častých infekcí močových cest. Vedle toho se ale spouštěčem může stát i nevyvážená strava a nedostatečný pitný režim. Na co si tedy v jídelníčku dávat pozor?

S čím opatrně

Ačkoliv všechny druhy ledvinových kamenů nejsou způsobeny špatným stravováním, dobrá výživa a zdravá hmotnost představují nejlepší způsob, jak jejich tvorbě zabránit. V tomto směru byste se měli vyhnout především jednoduchým sacharidům a bílé mouce, sladkým nápojům, nasyceným tukům, konzervovaným potravinám, soli a nadměrné konzumaci živočišných bílkovin.

„V případě kamenů z kyseliny močové jsou doporučení, co omezit, podobná jako u dny. To se týká vnitřností, masa mladých zvířat, zvěřiny, makrel a sardinek,“ radí Hana Mojžíšová, lékařka zabývající se výživou a léčbou obezity s tím, že oproti tomu u oxalátových kamenů ze zvýšených šťavelanů se omezuje špenát, rebarbora, červená řepa, kapusta, mandle, ořechy a kakao. „Množství šťavelanu sníží mléčný výrobek, což běžně dělaly naše babičky. Tedy přidat smetanu do špenátu nebo tvaroh do rebarborového koláče,“ radí lékařka.

Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Ryby jsou bohaté na mastné kyseliny, které působí protizánětlivě a mohou bránit tvorbě kamenů

Co do jídelníčku zařadit

Zcela zásadní je správná hydratace. Při prevenci kamenů je příjem tekutin nesmírně důležitý, stejně tak pomáhá i při likvidaci těch, které se již vytvořily. Voda totiž ředí moč, čímž brání krystalizaci minerálů tvořících kameny. Denně byste proto měli přijmout minimálně 35 mililitrů tekutiny na kilogram tělesné hmotnosti. U šedesátikilového člověka je to tedy cca 2 litry. Které další potraviny podporují rozpouštění kamenotvorných látek?

1. Čerstvé ovoce a zelenina

Některé druhy ovoce a zeleniny (s výjimkou již zmíněného špenátu, rebarbory, červené řepy či kapusty) pomáhají díky kyselině citronové rozpouštět kamenotvorné látky v moči.

„Vhodné jsou ty, co obsahují hodně vody – například meloun či okurka, které mají diuretické účinky,“ radí koučka zdravého životního stylu Radka Pamětická. Vynikající jsou podle ní také třešně – již čtvrt kila snižuje hladinu kyseliny močové v krvi, čímž chrání i před vznikem dny.

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Špenát je třeba doplnit smetanou, která sníží množství kamenotvorného šťavelanu

2. Luštěniny

Nejsou jen zdrojem komplexních sacharidů, ale také vlákniny, navíc obsahují málo tuku a mohou zastoupit živočišné bílkoviny, jejichž příjem se v případě prevence ledvinových kamenů doporučuje omezit.

Měli byste ale preferovat jiné druhy, než jsou fazole, protože ty obsahují poměrně dost purinů, což jsou chemické sloučeniny, jejichž rozklad v těle zvyšuje tvorbu kyseliny močové. Fazole tak mohou ke vzniku kamenů naopak přispívat.

3. Celozrnné obiloviny

Oves, pšenice, žito a hnědá rýže dodají podobně jako luštěniny komplexní sacharidy, které pomáhají rozpouštět vápník a oxaláty.

Foto: Foxys Forest Manufacture, Shutterstock.com

Ovesné vločky obsahují komplexní sacharidy a ty pomáhají rozpouštět vápník a oxaláty

4. Sladkovodní ryby

Jsou bohaté na mastné kyseliny jako jsou omega-3 a omega-6, které působí protizánětlivě a mohou zabránit tvorbě kamenů. Nemají jich sice tolik jako ryby tučné mořské, na rozdíl od nich ale zase neobsahují tolik purinů, čili se mohou s rozmyslem zařadit, abyste do jídelníčku dostali bílkoviny. Nejvýhodnější poměr tuků má pstruh, zvolit můžete i kapra nebo štiku.

5. Semena, ořechy a rostlinné tuky

Tyto skupiny potravin patří mezi skvělé zdroje nenasycených tuků, také poskytují bílkoviny a vlákninu. Lze je přidávat do mnoha pokrmů, dokonce i ve formě olejů vhodných pro teplou i studenou kuchyni (v závislosti na druhu).

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek